بازی كامپیوتری «دفاع مقدس» ساخته حزب الله لبنان رونمایی شد

بیروت-ایرنا-بازی كامپیوتری سه بُعدی «دفاع مقدس» ساخته بخش رسانه های الكترونیك حزب الله لبنان با موضوع جنگ علیه گروه های تروریستی تكفیری طی مراسمی در بیروت رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم امروز (چهارشنبه) با حضور «محمد فنیش» وزیر ورزش و جوانان لبنان، برخی از مقام های حزب الله و اصحاب رسانه برگزار شد.
واحد رسانه های الكترونیك حزب الله لبنان در راستای مقابله با جنگ نرم دشمنان، این بازی سه بعدی را با شعار حمایت از وطن و مقدسات تولید كرده است.

**دفاع مقدس فقط یك بازی نیست
سازندگان دفاع مقدس آن را فقط یك بازی نمی دانند، بلكه می گویند این بازی مستندسازی مرحله ای از تاریخ دفاع در مقابل تروریست های تكفیری و مقابله با طرح آمریكایی-صهیونیستی است.
به گفته «حسن علّام» مدیر پروژه ساخت بازی دفاع مقدس، این بازی با زیارت حضرت زینب(س) در سوریه آغاز می شود. قهرمان بازی یعنی «احمد» كه یك شهروند عادی است با دیدن تعرض دشمن به حرم، لباس نظامی بر تن می كند، سلاح به دست می گیرد و به دفاع از حرم می پردازد و به یك رزمنده تبدیل می شود.
پس از مرحله دفع حمله به بارگاه مقدس حضرت زینب(س)، كابر نبرد «الحجیره» را پیش رو دارد و باید در دو مرحله پس از نابودی توپخانه دشمن، بر مقر فرماندهی تروریست ها تسلط یابد. وظیفه كاربر در نبرد بعدی آزادسازی «القُصیر» است بدین شكل كه او در دو مرحله باید گروگان ها از چنگال تروریست ها آزادكرده و سیطره بر این منطقه را كامل كند.
علّام در حاشیه مراسم رونمایی بازی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این بازی مراحلی مانند مبارزه با «ابوعبدو الهنداوی» كه در حقیقت نیز یكی از سركردگان تروریست ها و مسئول جابجایی عناصر انتحاری به لبنان بود و همچنین نبرد در منطقه «رأس بعلبك» و پاكسازی مرزهای شرقی لبنان را داریم، تا نشان دهیم كه مقاومت فقط از مقدسات اسلامی دفاع نمی كند، بلكه دفاع از كشور را نیز بر عهده دارد. این یكی از هدف هایی بود كه ما در طراحی بازی دنبال می كردیم.
وی با اشاره به اینكه این فقط یك بازی نیست بلكه همانند كتاب تاریخ است، اظهار داشت: دفاع مقدس یك بازی تخیلی نیست و زمین و صحنه بازی یك جهان خیالی و مجازی نمی باشد. این بازی در مراحلی مشخص انجام می شود كه نام مناطقی است در لبنان و سوریه. در این مناطق نبردهای واقعی رخ داده است. بنابراین این بازی بر اساس یك تاریخ واقعی است. ما در این بازی سعی كردیم تا جایی كه امكان دارد مهترین عملیات ها و رخدادها علیه تروریسم را بازسازی كنیم.
مدیر پروژه ساخت بازی دفاع مقدس در پاسخ به این سوال كه «برخی می گویند این بازی ممكن است كودكان و نوجوانان را به خشونت بكشاند و آنها را تشویق به استفاده از سلاح و ایجاد خطر كند»، گفت: ما برای آزمودن این بازی تقریبا چهل نفر را گرد هم آوردیم، یك گروه شامل زنان و مردان. ما در این گروه از نوجوان 12 ساله تا مرد 55 ساله داشتیم. بازی اساسا با این نگاه تولید شده است كه میل به خشونت طلبی را ایجاد نكند و صحنه های وحشتاك و مخرب ذهن نداشته باشد.
وی افزود: ویژگی كه این بازی را از دیگر بازی های جنگی متمایز می كند این است كه كاربر فقط نیامده است تا برای تفریح و سرگرمی تیراندازی كند و نارنجك پرتاب كند. بازی ما دارای یك دیدگاه و رویكرد مثبت یعنی دفاع از مقدسات و كشور است. هر شخصی، حتی یك كودك كه بازی می كند، متوجه این موضوع می شود كه این بازی با دیگر بازی های موجود در بازار تفاوت دارد. می فهمد كه این بازی صرفا برای تیراندازی به انسان ها و یا زیرگرفتن آدمها با خودرو نیست كه ذهن او تخریب شود و به خشونت روی بیاورد.
علّام ضمن بیان اینكه دشمن در این بازی، تروریست های تكفیری هستند كه برای آن نام «داعش» استفاده شده است، خاطر نشان كرد: ما این بازی را تولید كردیم تا همه افراد بدانند كه این رزمندگان چه دشواری هایی را تحمل كرده اند و چقدر كارشان سخت بوده است.
وی ادامه داد: بازی ساده نیست و هوش مصنوعی كه این بازی دارد، بسیار قوی است و به سختی می توان این مراحل را پشت سر گذاشت. قدرت آتش باران و شدت تیراندازی زیادی وجود دارد و نبردهای نظامی، طاقت فرسا پیش رو است. كاربر از این طریق متوجه می شود كه اگر این بازی اینقدر دشوار است، پس جوانان رزمنده ای كه روی زمین و در واقعیت این عملیات ها را تجربه كرده اند چه سختی ها و دشواری هایی را در نبرد علیه تكفیری ها به جان خریده اند.

*بازی بعدی: طراحی آزادی قدس
«حسین رحّال» مسئول یگان رسانه های الكترونیك حزب الله نیز در مصاحبه با ایرنا، سرچشمه ایده پردازی این بازی را در خلال نبرد علیه تروریسم دانست كه بر لبنان، سوریه و محور مقاومت تحمیل شده بود.
وی با اشاره به دفاع مقدسی كه در آن محور مقاومت و شهدا، جانبازان و خانواده های آنان بسیار جان فشانی كردند، گفت: ما این كار را برای مستند سازی بخشی از این تاریخ و این ایثارگری ها ساختیم. این بازی را درست كردیم تا چگونگی دفاع، مجاهدت ها و پیروزی ها بر دشمن تكفیری را نشان دهد كه روی دیگر سكه طرح آمریكایی و صهیونیستی در منطقه است.
رحّال با بیان اینكه در مورد هزینه این كار نمی توانیم صحبت كنیم، اظهار داشت: تیم متمركز روی این كار تقریبا 10 نفر بودند كه گاهی بنابر نیازها تعداد این گروه كم و زیاد می شد.
وی افزود: باید گفت كه این تعداد، زیاد نیست و با امكانات بسیار محدودی كه داشتیم، اما با اعتماد به ابتكار جوانان خودمان، كار را پیش بردیم و تقریبا یك سال و نیم زمان برد.
این مسئول در حزب الله ضمن اعلام اینكه «این بازی به زودی با زبان های انگلیسی و فارسی نیز منتشر خواهد شد» تاكید كرد: ما حتما برای استفاده كاربران ایرانی راهكارهایی را خواهیم دید تا فرزندان شجاع ایران هم از این بازی لذت ببرند.
رحّال در پاسخ به اینكه «سطح همكاری های ایرانی-لبنانی در تولید بازی های مشترك چقدر است» گفت: تاكنون كار مشتركی نبوده است، ولی ما برای ساخت هر كار مشتركی آمادگی داریم، و از این مسأله استقبال می كنیم.
وی با اشاره به سه بازی قبلی یعنی «جوان قدس»(فتي القدس)، «نیروی ویژه» یك و دو (القوة الخاصة) كه به صورت دو بُعدی هر كدام پس از پیروزهای سال های 2000 و 2006 بر دشمن صهیونیستی تولید شده بود، ابراز امیدواری كرد كه «طرح بعدی ما ان شاءالله یك بازی باشد كه آزادسازی قدس شریف از وجود دشمن صهیونیستی را نشان دهد.»