۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82838982
T T
۰ نفر

كپی كت در جامعه آمریكا می ماند - بهروز وفاداری*

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82838982
كپی كت  در جامعه آمریكا می ماند - بهروز وفاداری*

پدیده موسوم به كپی كت Copy-Cat كه در اصطلاح جامعه شناسی در آمریكا به معضل'الگوبرداری' و یا 'الهام جستن' از یك رخداد جنایی با سلاح گرم اطلاق می شود، تا زمانی كه خرید سلاح گرم در این كشور راحت تر از رفتن به یك فروشگاه است، از جامعه آمریكا رخت برنخواهد بست.

جامعه آمریكا بار دیگر و این بار در دبیرستان 'استونمن داگلاس'(Stoneman Douglas)واقع در'پاركلند' ایالت فلوریدا شاهدتیراندازی به سمت دانش آموزان بود، یك جوان سفید پوست آمریكایی 19 ساله اقدام به كشتن 17 دانش آموز این مدرسه كرد.
رسانه های آمریكایی با معرفی 'نیكلاس كروز ' نوجوان عامل این تیراندازی، دستگاه های اجرای قانون و بخصوص پلیس فدرال موسوم به اف.بی.آی را متهم به سهل انگاری كردند چرا كه آنهابه گزارش هایی درباره رفتارهای هشدار آمیز وی وپروتكل های مربوط به این گزارش ها توجهی نكرده اند.
به گفته كارشناسان و ناظران امور اجتماعی و امنیتی در آمریكا، به دلیل آنكه كنترل درستی در ارتباط با خرید سلاح گرم در آمریكا صورت نمی گیرد، این امر باعث شده تا جامعه این كشور در فاصله زمانی 90 روزه، شاهد یك تیراندازی مرگبار جدید در ابعاد گسترده باشد.
حادثه تیراندازی در دبیرستان استونمن داگلاس كه در مورخ 14فوریه 2018 برابر با 25بهمن ماه رخداد، به فاصله حدود اندكی بیش از چهارماه پس از كشتار لاس وگاس در مورخ 10 مهرماه گذشته روی داد.
درتیراندازی مرگبار لاس وگاس، استفان پادوك(Stephen Paddock) شهروند سفید پوست 64 ساله آمریكایی از طبقه سی و دوم هتل 'مندالای بی' (Mandalay Bay) با چندین قبضه سلاح گرم اقدام به كشتن 59 نفر ازجمله خود و مجروح شدن 422 تن دیگر كرد؛ نكته حائز اهمیت درباره این تیراندازی مرگبار این است كه دولت آمریكا هرگز آن را یك حادثه تروریستی نخواند.
كارشناسان امور اجتماعی و امنیتی درآمریكا بر این باورند كه وقوع چنین حوادثی جرقه بعدی رخداد خونباری دیگر را در ذهن فرد مستعد برای چنین امری بوجود می آورد و خطر در دسترس بودن سلاح گرم دراین مورد هولناك است.
تحقیقاتی كه توسط شبكه خبری سی ان ان در سال 2015میلادی به عمل آمده نشان می دهد كه پس از كشتار جمعی با سلاح گرم در دانشگاه تگزاس درماه اوت سال 1966كه توسط 'چارلز وایتمن' (Charles Whitman) صورت گرفت و پس از آن تیراندازی مرگبار دردبیرستان'كلمباین' در ایالت كلرادو به سال 1999، تیراندازی های خونبار دیگری كه در سال های بعد از آن رخداد همگی Copy-Cat، الگو برداری شده و توسط افراد نوجوان و یا جوان سفید پوست آمریكایی از این رخدادها بوده است.
در حادثه تیراندازی دانشگاه تگزاس در سال 1966 وایتمن با چهار قبضه سلاح گرم به مدت 90 دقیقه از برج دانشگاه اقدام به تیراندازی كرد كه 14 نفر را به قتل رساند و 31تن دیگر را مجروح كرد، خود نیز دراین واقعه كشته شد.
درجریان كشتار در مدرسه 'كلمباین' Columbine در ایالت كلرادو آمریكا درآوریل سال 1999 میلادی 15 نفر كشته و 21 تن دیگر مجروح شدند. این حادثه تا آن زمان یكی از مرگبارترین حوادث تیراندازی در مدارس آمریكا به شمار می رفت.
همچنین در حادثه تیراندازی در پلی تكنیك ویرجینیا در آوریل 2007 میلادی درایالت ویرجینیا 32 نفر كشته و 17تن دیگر مجروح شدند.
درحادثه تیراندازی دسامبر 2012میلادی به مدرسه ابتدایی 'سندی هوك' (Sandy Hook)در 'نیوتاون' ایالت كنتیكت یك جوان آمریكایی 20 كودك و شش بزرگسال را به ضرب گلوله كشت.
شبكه تلویوزیونی سی ان ان در مورخ 21 فوریه برابر با دوم اسفندماه گزارش داد: تیراندازی كشتار جمعی صورت گرفته در مدارس آمریكا باعث خیزش محصلان نوجوان برای اصلاح قانون حمل سلاح در آمریكا شده و هم اكنون اعتراضات گسترده ای دراین زمینه توسط محصلان در سراسر كشور به راه افتاده است.
سی ان ان همچنین افزود: این امر باعث ایجاد نوعی تفرقه درمیان جامعه آمریكا شده، گروهی خواهان حفظ وحمل سلاح گرم و گروهی دیگر مخالف آن هستند.
این درحالی است كه تیراندازی كشتار جمعی با سلاح گرم تنها مختص به مدارس و مجتمع های آموزشی در آمریكا نبوده بلكه این معضل در سایر امكان عمومی در این كشور نیز فراگیری است.
درحادثه مرگبار در 'آورورا' (Aurora) در ایالت كلرادوی آمریكا در جولای 2012 میلادی نیز یك جوان آمریكایی با تیراندازی در یك سالن سینما 12نفر را كشت و 70 تن دیگر را مجروح كرد.
همچنین درحادثه تیراندازی در كلیسای چارلستون آمریكا در ژوئن 2015میلادی ، یك نوجوان سفید پوست آمریكایی 9شهروند سیاه پوست عبادت كننده دراین كلیسا را به قتل رساند.
سی ان ان در مورخ 21 فوریه برابر با دوم اسفندماه درگزارشی به نقل از'هرشهری حامی ایمنی سلاح' (Everytown for Gun Safety)عنوان كرد، بطورمتوسط روزانه 96 آمریكایی به وسیله سلاح گرم كشته می شوند كه به ازای هر فردی كه به وسیله سلاح گرم كشته می شود، بیش از دو نفر دیگر مجروح می شوند كه ازاین تعداد حدود هفت كودك و نوجوان هستند كه قربانی می شوند.
این گزارش همچنین می افزاید كه میزان خودكشی درآمریكابه دلیل سهل الوصول بودن سلاح گرم دراین كشور 25برابر به مراتب بیشتراز كشورهای توسعه یافته جهان است.
سی ان ان همچنین به نقل از منبع دیگری به نام ' Gun Violence Archive' افزود كه با شروع سال میلادی جدید ، 2018، تاكنون بیش از یكهزار و 800 نفر بر اثر تیراندازی در آمریكا كشته شدند.
آمریكا یكی ازكشورهایی است كه دارای بیشترین سلاح در بین مردم در این كشور است، سی ان ان بنابر آمار ارائه شده از سوی ' موسسه ملی عدل' (NIJ ) آمریكا درسال 2009 میلادی،گزارش داد : برآورد می شود كه از جمعیت نزدیك به 326میلیون نفری آمریكا(2017) حدود 310میلیون شهروند غیر نظامی آمریكایی سلاح گرم در اختیار دارند.
این رسانه آمریكایی در تحقیق به عمل آمده عنوان كرد اكثر شهروندان آمریكایی نداشتن سلاح گرم را غیر قابل تصور می دانند.
درحالیكه هم اكنون سراسر آمریكا نگران موضوع حمل سلاح گرم ولابی قدرتمند NRA – انجمن ملی سلاح كه به ترویج مالكیت سلاح گرم در آمریكا می پردازد– مواجه بوده، محصلان این كشور تلاش دارند تا با اعتراضات گسترده، سیاستمداران آمریكایی را وادار به اصلاح قانون سلاح در این كشور كنند، چراكه آنها و خانواده هایشان نگران Copy-Cat بعدی هستند، پدیده ای كه با فراگیری سلاح گرم درمیان جامعه آن سخت بتواند از این كشور رخت بر بندد.
-------------
كارشناس امور رسانه
۰ نفر