۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82836565
T T
۰ نفر

از پادنای سمیرم، محل پرواز تهران یاسوج چه خبر؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82836565
از پادنای سمیرم، محل پرواز تهران یاسوج چه خبر؟

اصفهان - ایرنا - نام پادنا و قله دنا كه یكی از معروفترین قله های كشور است از صبح امروز (یكشنبه) در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج در این منطقه، صدها بار در شبكه های اجتماعی، سایت ها و كانال های خبری تكرار شد.

به گزارش ایرنا، منطقه پادنای سمیرم كه 2،38 درصد مساحت شهرستان سمیرم را در خود جای داده و در جوار رشته كوه بلند دنا قرار گرفته است با جغرافیای كوهستانی خود، استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری و كهگیلویه و بویراحمد را به هم متصل می كند.
این منطقه دارای سه بخش پادنای عُلیا، سُفلی و وسطی است، دهستان های پادنای علیا به مركزیت روستای بیده، پادنای وسطی به مركزیت شهر كُمه و پادنای سُفلی به مركزیت روستای چهار راه است.
رشته كوه دنا در امتداد سلسله كوهای زاگرس مركزی قرار گرفته و بلند ترین قله آن با چهار هزار و 448 متر در 35 كیلومتری شمال غربی شهر یاسوج قرار دارد.
بارش سالانه در این قله از 600 تا یكهزار و 200 میلی ‌متر گزارش شده است و همچنین قله های «فاش مستان یا بیژن سه»، «مورگل»، «قزل قله» و «برج آسمانی یا بیژن دو» كه به ترتیب از بلند ترین قله‌ های این رشته كوه است.
پادنا منطقه ای كاملا كوهستانی است كه اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقطه آن حداقل به سه هزار متر می رسد.
این منطقه كه هم اكنون به عنوان محل سقوط هواپیمای مسیر تهران - یاسوج شناخته شده و در كانون توجه رسانه ها قرار گرفته، در بیشتر روزهای فصل زمستان پوشیده از برف است.
هم اكنون مردم و نیروهای امدادی در این شهرستان كوهستانی بویژه روستای بیده مركز بخش دناكوه در انتظار یافتن ردی از هواپیمای ساقط شده تهران - یاسوج ، هستند.
براساس آخرین گزارش های خبرنگاران اعزامی ایرنا به روستای بیده، وضعیت نامساعد جوی، راه های سخت و بارش های زمستانی، روند جستجو برای یافتن محل سقوط و پیداكردن بقایای هواپیمای مسافربری را كند كرده و با گذشت چندین ساعت هنوز موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان نیروهای این جمعیت و سایر نیروهای امدادی در منطقه مذكور حضور دارند و تلاش فراگیر برای یافتن ردی از هواپیمای ساقط شده ادامه دارد.
هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج صبح یكشنبه در منطقه پادنا در شهرستان سمیرم از دید رادار خارج شد. برخی شواهد حاكی از آن است كه هواپیما در نزدیكی روستای كهنگان از توابع پادنا در 120 كیلومتری سمیرم سقوط كرده است.
این هواپیما هر روز یك پرواز از تهران به یاسوج و یك پرواز بالعكس داشت كه بطور میانگین 50 تا 60 مسافر حمل می‌كرد.
هواپیمای یاد شده از نوع ای تی آر 72- 200 بود كه شركت هواپیمایی آسمان از سال 1993 میلادی در اختیار داشت.
این هواپیما 25 سال عمر و گنجایش 78 سرنشین با دو خلبان را داشت.
بدنبال این سانحه تمامی نیروهای امدادی از دستگاه های مختلف بویژه جمعیت هلال احمر، اورژانس، فوریت های پزشكی، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه ها به منطقه اعزام شده اند.
بنابر اعلام معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، عملیات جستجوی سانحه دیدگان این هواپیمای مسافربری به دلیل بارش شدید برف در منطقه دشوار است.
گ/6994 / 2093 / 1339
۰ نفر