۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82835720
T T
۰ نفر

ساكنان روستاهای جنگلی سیاهكل، در آرزوی نعمت گاز

۲۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82835720
ساكنان روستاهای جنگلی سیاهكل، در آرزوی نعمت گاز

لاهیجان - ایرنا - زندگی در كوه و جنگل در كنار بهره مندی از زیبایی، آرامش و هوای تازه، دشواری هایی دارد و روستاییان ساكن مناطق جنگلی سیاهكل خواستار شتاب در روند گازرسانی به این مناطق هستند.

به گزارش ایرنا، تامین سوخت یكی از ضروریات زندگی كوه نشینان و جنگل نشینان گیلان است . جایی كه به دلیل وضعیت جغرافیایی گازرسانی سخت و فاقد صرفه اقتصادی است .
بسیاری از روستاهای جنگلی شهرستان سیاهكل هنوز از امكانات اولیه زندگی محروم هستند و امید دارند با اتخاذ تدابیر مناسبی از سوی دولتمردان آن روی خوش زندگی را ببینند و از نعمت گاز بهرمند شوند.
**گازرسانی به روستاهای جنگلی
برای روستانشینان ساكن جنگل و كوه كه اغلب با بخاری های هیزمی روزگار می گذراند و در سرمای زمستان در بالای كوه یا دل جنگل زندگی می كنند، نعمت گاز دست نیافتی و یا یك آرزو می باشد.
روستاهای مناطق جنگلی شهرستان سیاهكل جزء مناطق محرومی هستند كه بسیاری از آنها با وجود داشتن جمعیت بالای 20 خانوار همچنان فاقد گاز بودند و برای سوخت خود از شاخ و برگ خشك درختان جنگلی و یا اگر وضعشان بهتر باشد از بخاری نفتی استفاده می كنند.
رئیس اداره گاز شهرستان سیاهكل در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : از سال 86 كار گازرسانی به روستاهای جنگلی شهرستان آغاز شده ولی روند گازرسانی بسیار كند بود به طوری كه سالی یك تا دو روستا را گاز دار می كردیم ولی از سال 95 و 96 تعداد 30 روستای جنگل نشین گازدار شده اند.
رضا منعمی اظهار داشت: گازرسانی به روستا ها طی دوسال 95 و 96 ؛ 35 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
به گفته ی از سال 92 تا اكنون 140 كیلومتر گازرسانی در این مناطق انجام شده است.
وی تعداد كل روستاهای موجود در شهرستان سیاهكل كه بیشتر شان هم جنگلی و كوهستانی هستند را طبق آمار بخشداری بالای 200 روستا دانست و افزود: روستاهای بالای 20 خانوار كه در طرح گازرسانی قرار دارند 125 روستا هستند كه تا اكنون 106 روستا را گازدار كرده ایم كه شامل مناطق جلگه ، جنگلی و ییلاقات است .
وی با اشاره به اینكه میزان بهره مندی مناطق روستایی از نعمت گاز در شهرستان سیاهكل 86 درصد دانست كه از آمار استان گیلان در زمینه گازرسانی به روستاها كه 84 درصد می باشد ، جلوتر است .
رئیس اداره گاز شهرستان سیاهكل ادامه داد 100 درصد مناطق شهری سیاهكل دارای گاز می باشند.
وی گفت براساس طراحی های انجام گرفته چنانچه موافقت وزیر را به همراه داشته باشد قرار است 25 روستا در شهرستان سیاهكل را كه در طرح گازرسانی قرار گرفته البته همه این 25 روستا بالای بیست خانوار نیستند ولی در طرح گازرسانی قرار گرفته اند كه امیدواریم در سال 97 با توجه به موافقت وزیر این كار را انجام دهیم در غیر این صورت كار گازرسانی به روستاهای سیاهكل تمام شده است.
منعمی گفت برای روستاهای پایین 20 خانوار هیچ طرح و برنامه ای نداریم مگراینكه در مسیر گازرسانی بین روستاها قرار گرفته باشند.
وی برای گاز دار كردن 25 روستای باقی مانده درصورت موافقت وزیر هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد تومان را برشمرد كه البته برای این روستاهای گفته شده هیچ برنامه ای تا اكنون نیامده است.
**گازرسانی به روستاهای كم جمعیت اقتصادی یا غیراقتصادی
رئیس اداره جنگلبانی و آبخیزداری شهرستان سیاهكل معتقد است لوله كشی گاز به یك روستای پایین 20 خانوار و بعضا 5 تا 8 خانوار در بالای كوه یا دل جنگل مقرون به صرفه نیست.
علی شفیعی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حفاری و كند و كاو جنگل ولوله گذاری علاوه بر آسیب به جنگ هزینه بسیار بالایی دارد .
وی ادامه داد اگر به فرض مثال این هزینه ها صورت گیرد و این مناطق گازدار هم شوند خیلی از افراد سود جوی مناطق شهری دیگر وارد چنین روستاهایی می شوند و زمین روستائیان را با نازل ترین قیمت از دست آنها درمی آورند و بحث زمین خواری پیش می آید.
به نظر رئیس جنگلبانی سیاهكل بهترین راه حل برای این روستاها تقویت بنیه ی مالی ساكنان آن از طریق راه اندازی بحث بوم گردی در چنین روستاهایی است تا هم منبع درآمدی برای روستائیان باشد و هم آداب و رسوم سنتی آنان و شیوه زندگی شان با همان آتش و هیزم حفظ شود .
شفیعی در ادامه گفت : البته روستائیانی كه مشكل زیستن دارند می توانند در فصل كشاورزی به زمین خود مراجعه كنند و در سایر ایام سال در منطقه ای دارای امكانات زندگی بگذرانند اما جنگلبانی در حال حاظر برنامه ای برای آنها ندارد.
گرچه گاز رسانی به روستاهای كم جمعیت جنگلی و كوهستانی به قیمت از بین بردن محیط زیست و مناطق تاریخی منطقی و مقرون به صرفه نیست اما می شود با برنامه ریزی های درست ، آنان را در مناطق روستایی مناسب و دارای امكانات اولیه یا با ارائه تجهیزاتی برای زندگی مناسب در طبیعت ساماندهی كرد .
از جمعیت 47 هزار نفری شهرستان سیاهكل بیش از 60 درصد روستا نشین هستند.آنچه روشن است باید سیاست ها و تدابیر مناسبی برای این قشر از جمعیت اندیشیده شود .
گزارشگر: لیدا حاجی پور**انتشار:بابایی
7297 /6030