۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۹:۵۸
کد خبر: 82832342
T T
۰ نفر
ابراز نگرانی دی میستورا از افزایش تنش ها در سوریه

نیویورك- ایرنا- نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد از افزایش تنش ها در سوریه ابراز نگرانی كرد و در عین حال تنها راه حل این بحران را فرایند ژنو دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استفان دی میستورا روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد كه درباره سوریه تشكیل شده بود، حضور یافت و گزارشی از شرایط موجود در این كشور ارائه كرد.
وی اظهار كرد: در ادلب و حما، درگیری ها در حال افزایش است و بیش از هزار غیرنظامی تنها در یك هفته اول ماه فوریه كشته شده اند.
نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه ادامه داد: خبرهایی نیز از استفاده از گاز كلرین نیز رسیده است كه هنوز بررسی نشده اند.
دی میستورا اضافه كرد: درگیری در حال افزایش است و در چند هفته گذشته در عفرین، درگیری های بین مرزی گزارش شده اند.
وی یادآور شد: تركیه و سوریه در مرزها درگیر شده اند و حالا نیز گزارش هایی از درگیری های اسراییل، ایران و سوریه در گوشه دیگری از مرزها آمده است كه به دنبال آن اسراییل تهدید حمله بزرگ نظامی كرده است.
نماینده ویژه دبیركل تصریح كرد: آنچه امروز در سوریه می بینم، بدترین وضعیتی است كه تا به حال مشاهده كرده ام. در ماه نوامبر گذشته هیچ بسته كمك های انسانی به محدوده های تحت محاصره نرسیده است.
دی میستورا تاكید كرد: وضعیت امروز، اجازه نمی دهد كه فرآیندهای ژنو كه تنها راه صلح است، پیگیری شود.
وی خاطرنشان كرد: من در نشست سوچی كه به دعوت روسیه ، ایران و تركیه اتفاق افتاد، شركت كردم. در آنجا ما همه جمع شدیم و بعد از معرفی، اتاق را ترك كردیم تا سوری ها با هم مذاكره كنند و این مذاكرات به خوبی پیش رفت.
نماینده دبیركل سازمان ملل در امور سوریه افزود: بر اساس آن مذاكرات، قرارهایی برای تشكیل كمیته قانون اساسی گذاشته شد و تصمیم بر آن شد كه تمامی این قرارها در ژنو پیگیری شود.
دی میستورا ادامه داد: نشست های وین و سوچی بسیار اهمیت داشته اند و تیم من همچنان با گروه های زیادی از سوری ها در ارتباط است.
وی از همه طرف ها خواست تا به سرعت برای كاهش درگیری، حمایت از فرآیندهای ژنو و توافق های سوچی،‌ و برقراری محیطی امن و بی طرفانه در فضای مذاكرات سوریه اقدام كنند.
اروپام**1429
ناشر:محسن طاهرزاده