۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۰۳
کد خبر: 82831865
T T
۰ نفر
فعاليت موزه هاي آموزشي علوم و فناوري در كشور ضرورت است

ايرنا- تهران- رييس موزه علوم و فناوري ايران گفت: ايران با تاريخ كهن و پيشينه علمي هنوز از داشتن يك موزه علم و فناوري موثر محروم است، در صورتي كه كشورهاي منطقه تلاش مي كنند با واردات از كشورهاي ديگر براي خود تاريخ و موزه بسازند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، سيف الله جليلي روز چهارشنبه در چهارمين نشست تخصصي موزه هاي دانشگاهي گفت: مسوولين در كشور ما هنوز به اهميت موزه پي نبرده اند، اما امروزه كمتر دانشگاهي در جهان است كه موزه علوم و فناوري نداشته باشد؛ بايد توجه كرد كه منظور موزه هاي سنتي رايج نيست بلكه موزه هايي هستند كه نقش آموزشي ايفا مي كنند.
رييس موزه علوم و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: در موزه هاي علم و فناوري دانشگاه هاي سراسر كشور اشياي بسيار خاصي وجود دارد و مي تواند مورد استقبال قرار گيرد در حالي كه در ارائه اين پتانسيل ها ناتوان هستند؛ مي توان با صدور دفترچه هاي سراسري، اطلاعات كامل موزه هاي دانشگاه ها را سامان دهي كرد و مخاطبان با آگاهي كامل موزه مورد علاقه خود را انتخاب كنند.
وي از آمادگي براي ايجاد موزه علوم و فناوري در سراسر كشور خبر دارد و افزود: موزه علوم و فناوري رايزني هايي براي دادن مجوز به بخش هاي خصوصي براي تاسيس موزه علوم و فناوري انجام داده است و بخش خصوصي و همچنين خيرين مدرسه ساز هم مي توانند با ساخت موزه هاي علم و فناوري در گسترش علم در كشور موثر باشند.
جليلي، ايجاد يك بند تشويقي براي آيين نامه رتبه بندي اساتيد دانشگاه فعال در موزه را پيشنهاد داد و افزود: يكي از مشكلات موجود نبود نيروي متخصص در موزه هاي علم و فناوري است و بايد اساتيد دانشگاه ها در اين حوزه فعال شوند تا بتوانند زبان علم را براي افراد ساده كنند و در راستاي پيشرفت موزه ها، دانشجويان را در دانشگاه درگير كنند.

*** نهادهاي مروج علم در كشور جزيره اي عمل مي كنند
اكرم قديمي، رئيس انجمن ترويج علم ايران نيز در اين نشست گفت: آموزش يكي از مباحث مهم است كه در كشور مورد توجه قرار نگرفته است؛ متاسفانه نهادهاي سازماني كه در ترويج علم فعال هستند به صورت جزيره اي عمل مي كنند و انجمن ترويج علم تلاش كرده است اين انرژي هاي متكثر را در يك كانال هدايت كند.
قديمي افزود:انجمن تلاش كرده است كه افراد علم را در زندگي روزمره خود تجربه كنند و بدون شك زمان و محدوديت ها اجازه نمي دهد افراد در همه علوم آگاهي داشته باشند، بنا بر اين موزه ها مي توانند بستري فراهم كنند كه با عمومي سازي علوم ، افراد در ساير مباحث علمي به شناخت نسبي برسند.
رئيس انجمن ترويج علم ايران افزود: دانشگاه ها مي توانند پايگاه مناسبي براي ترويج علم باشند در حالي كه امروزه متاسفانه دانشگاه ها به محلي براي آموزش مباحث تئوريك تبديل شده اند، مهارت ها آموزش داده نمي شود و افراد فارغ التحصيل نيز قادر به انجام كارهاي تخصصي و كاربردي نيستند، در حالي كه موزه ها مي توانند اين جاي خالي در دانشگاه را پر كنند.
وي از طرح الگوي ترويج علم در آينده اي نزديك خبر داد و افزود: دانشگاه بايد انتقال مهارت به دانشجويان را در موزه هاي علم و فناوري فعال كنند و مي توان با ساده سازي پايان نامه هاي دانشجويي در موزه ها و امتيازهاي دانشگاهي به دانشجويان در اين مسير شتاب گرفت.

**** موزه پنجره اي رو به آينده است
سيد احمد محيط طباطبايي رئيس ايكوم (كميته ملي موزه‌ها) با انتقاد از رويكرد منفعلانه در موزه هاي كشور گفت: 'موزه پنجره هاي رو به آينده است نه رو به گذشته' و افراد در موزه ها در توسعه آينده گام بر مي دارند؛ امروز شاهد هستيم يك تيم فوتبال براي خود موزه ايجاد مي كند درحالي كه ما در كشور، تاريخ را به همراه موزه ها در گذشته فراموش كرديم.
رئيس ايكوم افزود: همه در تلاش هستند كه در كشور مباحث علمي در مسير صحيح حركت كند ولي تعدد سليقه ها و روش هاي گاه غيركارشناسي سبب شده است كه ما در اين مسير موفق نباشيم.
وي افزود: آموزش بدون موزه امكان پذير نيست و تا زماني كه آموزش و پرورش و نهادهاي آموزشي در دروس و برنامه هاي دانش آموزان و دانشجويان حضور در موزه ها را قرار ندهند، موفق نخواهيم بود؛ افراد بايد مكلف به رفتن موزه و كسب مهارت هاي علمي باشند.
محيط طباطبايي اظهار كرد: در كشور ما مكان هاي غيرقابل استفاده به موزه تبديل مي شوند؛ در خوشبينانه ترين حالت، مكان هاي تاريخي از كاركرد واقعي خود جدا و به موزه تبديل مي شوند. براي مثال دارالفنون را از كاركرد آموزشي آن جدا كرديم و در آن موزه ايجاد شد؛ در حالي كه در كشورهاي پيشرفته دانشگاه هايي با قدمت هاي بسيار زياد هم اكنون در حال فعاليت هستند و موزه در دل خود آن مجموعه است و چيزي جدا از آن نيست.
چهارمين نشست سراسري موزه ملي علوم و فناوري با حضور نمايندگان موزه هاي علوم و فناوري دانشگاه هاي كشور با محوريت بررسي اهم فعاليت هاي موزه هاي دانشگاهي در سال 96 و شيوه هاي همكاري و مشاركت موزه هاي دانشگاهي و موزه علوم و فناوري در زمينه فعاليت هاي نمايشگاهي و اجراي رويدادهاي ملي و محلي در محل موزه علوم و فناوري برگزار شد.
علمي**9031**
خبرنگار: عادل پازيار** انتشاردهنده:محتشمي
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر