۲۵ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82831602
T T
۰ نفر
عراقچی: برجام بدون یك كلمه كم و یك كلمه زیاد باید اجرا شود

تهران - ایرنا- سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه موضوع مذاكرات با سرگئی ریابكوف همتای روس را 'برجام و تحولات ناشی از سیاست های آمریكا' عنوان كرد و گفت: تعاملات دیگران با آمریكایی برای ما اهمیتی ندارد، موضع ما روشن است. برجام بدون یك كلمه كم و یك كلمه زیاد باید اجرا شود و هیچ امكانی برای مذاكره مجدد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید عباس عراقچی روز چهارشنبه در حاشیه دیدار با سرگئی ریابكوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما امروز میزبان آقای ریابكوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاكره كننده روسیه در مذاكرات هسته ای هستیم. دیدار امروز در راستای مشورت های مستمری است كه بین ما و وزارت خارجه روسیه از پیش از مذاكرات برجام جریان داشت و در طول مذاكرات هسته ای بسیار فشرده و نزدیك بود.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه اضافه كرد: در طول دو سال گذشته نیز كه برجام اجرایی شده است، رایزنی های مستمری داشته ایم، هم من به روسیه سفر كردم و هم آقای ریابكوف چندین بار به تهران آمدند.
عراقچی ادامه داد: در شرایط كنونی و با توجه به فضای بسیار منفی كه آقای ترامپ رییس جمهوری آمریكا در خصوص برجام ایجاد كرده و تهدیداتی كه به عمل آورده و ضرب الاجل گذاشته، ضرورت رایزنی ها بیش از گذشته احساس می شد.
وی گفت: ما با طرف های اروپایی هم در حال رایزنی های مستمر هستیم اما طبیعی است كه رایزنی های ما با دو كشور روسیه و چین از جایگاه مهمی برخوردار است.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: امروز درباره شرایط حاضر، نقض برجام توسط آمریكا و بدعهدی های آمریكایی ها و درخواست های این كشور كه همه غیرقانونی و بر خلاف تعهداتشان در برجام است، بحث و تبادل نظر خواهیم كرد.
عراقچی گفت: روسیه همواره از حامیان جدی برجام بوده، هم در طول مذاكرات كمك زیادی كرده و هم بعد از اجرایی شدن آن حامی توافق بوده است . ما امیدواریم با رایزنی هایی كه بین دو طرف در سطوح مختلف در جریان است، بتوانیم منافع هر دو كشور را به نحو احسن در چند ماه آینده تامین كنیم.

** برجام، نه یك كلمه كم ، نه یك كلمه اضافه

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا در خصوص برجام احتمال مذاكره مجدد وجود دارد، گفت: درباره برجام موضع ما كاملا روشن است و موضع روسیه، چین و سه كشور اروپایی هم تا الان روشن است.
وی تصریح كرد هیچ مذاكره مجددی در مورد برجام امكان ندارد، هیچ كلمه ای از برجام كم و یا به آن اضافه نمی شود.
عراقچی ادامه داد: این كه طرف های دیگر در تعاملاتی كه با آمریكایی ها دارند نهایتا به چه نتیجه ای برسند برای ما هیچ اهمیتی ندارد، موضع ما صریح و روشن است. برجام بدون یك كلمه كم و یك كلمه زیاد باید اجرا شود.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاكید كرد: هیچ امكانی برای باز شدن مذاكره، مذاكره مجدد، اصلاح برجام و یا الحاقیه به برجام و هر تعبیری كه به كار می برند وجود ندارد.
وی تصریح كرد: برجام یك تعهد روشن بین المللی برای همه كشورهایی است كه در آن مشاركت دارند و این تعهد توسط شورای امنیت تبدیل به یك تعهد بین المللی شده است.
عراقچی تاكید كرد: همه موظف هستند تعهدات خود را اجرا كنند و اگر اجرا نكنند به ناچارباید تبعات تصمیمی را كه خواهند گرفت، بپذیرند.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا امروز علاوه بر برجام در مورد موضوعات دیگر هم گفت وگو می كنید، گفت: رایزنی با آقای ریابكوف همواره در خصوص برجام بوده و البته برخی موضوعات بین المللی كه در حوزه كاری ایشان قرار دارد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: مذاكرات امروز ما درباره برجام و تحولات ناشی از سیاست های آمریكا است كه در این خصوص رخ داده است.
وی گفت: البته به طور طبیعی وقتی دیپلمات ها با هم می نشینند ممكن است در مورد موضوعات دیگر هم بحث و گفت وگو كنند ولی تمركز گفت وگوهای امروز ما در برجام است.
سیام**9314**
خبرنگار: داود مرادپور**انتشار: كتایون لامع زاده