۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۷:۱۴
کد خبر: 82825636
T T
۰ نفر
انقلاب اسلامی، افزایش مشاركت و آگاهی مردم

گناباد- ایرنا- پیروزی انقلاب اسلامی ایران در كنار سایر دستاوردهای مهم خود در سطح ملی و بین المللی، بستر افزایش مشاركت و آگاهی مردم در زمینه های مختلف را فراهم كرد.

امام خمینی (ره) معمار كبیر انقلاب با رهبری حكیمانه خود همگرایی بی نظیری در میان ایرانیان برای دفاع از ارزشهای اسلامی ایجاد كرد كه موجب افزایش مشاركت مردم در صحنه مبارزات و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم پهلوی شد.
ایام دهه فجر فرصت مناسبی برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی فراهم كرده لذا با توجه به ضرورت تبیین این مهم میزگردی پیرامون تاثیر انقلاب بر افزایش مشاركت و آگاهی مردم، توسط دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در گناباد برگزار شد.
در این میزگرد صادق ایزدی گنابادی و مهدی علیپورنوقابی پژوهشگران صاحبنظر در امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، حجت الاسلام محمد فلاح استاد حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام حسین امامی رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) گناباد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

* نقش مشاركت و آگاهی در پیروزی و تداوم انقلاب
یكی از اساتید حوزه علمیه و دانشگاههای گناباد گفت: استقلال طلبی در راستای ارزشهای اسلامی به عنوان یكی از ضرورتهای مهم از ابتدای نهضت انقلابی مردم ایران اسلامی مورد توجه قرار داشت.
حجت الاسلام محمد فلاح افزود: وابستگی رژیم ستم شاهی به استكبار شرق و غرب و مسائلی مانند كاپیتولاسیون باعث شد استقلال خواهی وترك وابستگی به دیگر كشورها از محورهای اصلی مبارزات مردمی قرار گیرد.
وی ادامه داد: مشاركت مردمی به عنوان محور اصلی مبارزات دوران ستمشاهی سبب همگرایی و تظاهرات بود كه در نتیجه بستر پیروزی انقلاب اسلامی را تحت رهبری امام خمینی(ره) فراهم كرد و بعد از پیروزی انقلاب تاكنون نیز این حضور در دفاع از دستاوردهای نظام نقش تعیین كننده ای دارد.
یكی از صاحبنظران فرهنگی و اجتماعی گناباد نیز گفت: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی كه موجب افزایش اجماع برای مشاركت مردم و همه گروههای سیاسی برای حضور در صحنه مبارزات دوران ستمشاهی شد كسب استقلال سیاسی بود.
صادق ایزدی گنابادی ادامه داد: امروز مسئولان و رهبر نظام جمهوری اسلامی بر خلاف رژیم پهلوی و دوران قاجار از قدرتهای خارجی دستور نمی گیرند و به بركت این نظام ما به استقلال سیاسی كامل دست یافتیم.
وی گفت: همچنین تلفیق دین و سیاست به عنوان دیگر دستاورد مهم انقلاب اسلامی نوعی آشتی بین دین و عرصه های هنری و اجتماعی جامعه ایجاد كرد و موجب افزایش حضور زنان در این عرصه ها شد. پیش از پیروزی انقلاب افراد مذهبی با فعالیتهای فرهنگی و هنری و سینما ارتباطی نداشتند و زنان حضور كمرنگی در این عرصه ها داشتند ولی به بركت انقلاب بین مردم و افراد مذهبی با این عرصه ها پیوند ایجاد شد.
رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) گناباد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: امام خمینی(ره) توجه خاصی به مشاركت مردم برای تعیین حق سرنوشت خود و نابودی رژیم ستمشاهی داشتند. هم اكنون نیز رهبر معظم انقلاب عنایت خاصی به حضور مردم برای دفاع از دستاوردهای نظام دارند.
حجت الاسلام حسین امامی افزود: آزادی بیان و اندیشه از بركات مهم استقلال سیاسی است بطوری كه هم اینك مردم در فضای مكتوب و مجازی عملكرد مسئولان را نقد می كنند.
پژوهشگر امور سیاسی و اجتماعی هم افزایش آگاهی مردم را بزرگترین دستاورد پیروزی انقلاب اسلامی ذكر و بیان كرد: گروههای متعددی در پیروزی انقلاب نقش داشتند و بعد از انقلاب هم در جنگ تحمیلی علاوه بر نیروهای مسلح مشاركت اقشار مختلف در صحنه دفاع از كیان میهن اسلامی عینیت یافت.
علیپورنوقابی افزود: هم اكنون نیز مردم در عرصه های گوناگون دفاع از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی مانند راهپیماییها، انتخابات و غیره حضور تاثیرگذاری دارند و این از نقاط قوت این نظام محسوب می شود.
وی ادامه داد: جنبه اسلامیت و جمهوریت به عنوان اركان مهم نظام جمهوری اسلامی از هم جدایی ناپذیر هستند و برای افزایش حضور گسترده مردم در عرصه های گوناگون باید این دو همراه با هم مورد توجه قرار بگیرند.

* نقش امام خمینی(ره) در افزایش مشاركت
استاد حوزه های علمیه و دانشگاه گناباد وحدت كلمه، دین اسلام و رهبری واحد را رمز پیروزی انقلاب اسلامی ذكر و بیان كرد: امام راحل به عنوان فقیه و مجتهد به جای تدریس صرف در حوزه های علمیه خطرها را به جان خریده و به عرصه مبارزات دوران ستمشاهی وارد شدند.
حجت الاسلام فلاح در ادامه میزگرد ایرنا در گناباد افزود: مردم ایران هم كه این مهم را به وضوح دیدند وارد عمل شده و با ایثار، فداكاری و مشاركت تاثیرگذار خود تحت رهبری امام خمینی(ره) بستر پیروزی انقلاب را فراهم كردند.
وی ادامه داد: تا پیش از آغاز نهضت انقلاب اسلامی دین تنها در حوزه ها و پستوی خانه ها و فعالیتهای شخصی مردم قرار داشت و در عرصه اجتماعی نمودی نداشت ولی امام راحل این ظرفیت عظیم دین را به نوعی آزاد و با بهره گیری از این پتانسیل مردم را به عرصه آوردند.
ایزدی گنابادی هم گفت: امام خمینی(ره) با تلفیق دین و سیاست در جهتدهی مشاركت مردم در صحنه مبارزات دوران ستمشاهی نقش بی بدیل داشتند و نخستین عامل بسترسازی حضور پرشور مردمی و سرنگونی رژیم پهلوی قبول هدایتها و رهبری امام راحل بود.
رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) گناباد هم گفت: امام خمینی(ره) به اهمیت حضور مردم در صحنه به عنوان عامل مهم پیروزی و دستیابی به موفقیتها و پیشرفتهای نظام باور داشتند.
حجت الاسلام امامی با اشاره به اینكه برخی به شیوه های مختلف تلاش می كنند نقش بنیانگذار انقلاب را در این زمینه كم رنگ كنند افزود: باید با استفاده از ظرفیتهای علماء و صاحبنظران این مساله در جامعه و از جمله بین مردم و نسل جوان تبیین شود.
پژوهشگر اجتماعی هم گفت: پیش از انقلاب اسلامی ایران انقلابهای متعددی مانند انقلاب فرانسه روی داد ولی با صرف هزینه های به مراتب بیشتر نتوانستند توده مردم را با خود همراه كنند.
علیپور نوقابی افزود: مهمترین نقش انقلاب اسلامی و از جمله امام خمینی(ره) همراه كردن توده مردمی با جریان انقلاب بود و مردم بنابر تاكیدات و هدایتهای مرجع و عالم دینی خود وارد عرصه مبارزات دوران ستمشاهی شدند.

* نقش علما، حوزه و دانشگاه
پژوهشگر امور فرهنگی و اجتماعی در ادامه میزگرد ایرنا در گناباد گفت: مسئولان و دستگاههای اجرایی فرهنگی به خوبی به نقش خود در تبیین و انتقال دستاوردهای انقلاب به مردم و از جمله نسل جوان عمل نكردند.
ایزدی نوقابی افزود: مقایسه شیوه های سخت افزاری از نظر وجود امكانات قبل و بعد از انقلاب شیوه درستی برای تبیین دستاوردهای نظام نیست. باید این مقایسه از منظر نقش نظام جمهوری اسلامی در افزایش باورمندی مردم نسبت به ارزشها، عدالت اسلامی و ایستادگی رژیم پهلوی در برابر این مسائل مقایسه شوند و ارزشهایی كه نظام جمهوری اسلامی در جامعه احیاء كرد برای مردم بیان شوند.
استاد حوزه علمیه و مراكز آموزش عالی گناباد نیز گفت: استقلال سیاسی و برابریهای اجتماعی تنها اهداف مهم انقلاب اسلامی نبود بلكه هدف اصلی این انقلاب گسترده تر از آن و زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) است.
حجت الاسلام فلاح به نقش دانشگاهها، علماء و حوزه های علمیه در تبیین این دستاوردها اشاره و بیان كرد: فعالان این بخش به خوبی به رسالت خود عمل نكرده اند. صاحبنظران این بخش به جای توجه به این مساله به دنبال منافع شخصی خود رفته و آنها را با دستاوردهای انقلاب می سنجند.
علیپورنوقابی پزوهشگر سیاسی و اجتماعی نیز گفت: ارزشهای اسلام ناب محمدی به دلیل جهانشمولی هیچ زمان سنتی و قدیمی نمی شوند و برای تبیین دستاوردهای انقلاب باید فارغ از منافع جناحی و باندی برای ایجاد عدالت اسلامی و دفاع از ارزشها تلاش كرد.
رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) گناباد هم با اشاره به اینكه روحانیون تاكنون به خوبی نتوانستند دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای مردم و از جمله نسل جواب تبیین كنند گفت: برخی روحانیون به حقیقت و اصل هدف امام راحل از نهضت انقلاب واقف نیستند و در وهله نخست باید خود به ابعاد اصلی این مساله باور داشته باشند و سپس آن را تبیین كنند.
حجت الاسلام امامی افزود: وقتی دشمنان برای ناكارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی این نظام را با قبل از انقلاب مقایسه می كنند ما هم باید برای بیان افتخارات و خدمات نظام و عزت و تعالی و پیشرفتهای كشورمان را با آن زمان مقایسه كنیم.

* نقش رسانه ها
پژوهشگر امور فرهنگی و اجتماعی نیز در ادامه میزگرد ایرنا در گناباد گفت: رسانه های ارتباط جمعی پیش از پیروزی انقلاب با انعكاس اخبار و رویدادهای مبارزات و راهپیماییها در ایجاد هیجان در مردم برای حضور در صحنه نقش داشتند و امروز هم در تبیین مشاركت مردم در عرصه های دفاع از دستاوردهای نظام نقش بی بدیلی دارند.
ایزدی گنابادی افزود: نقش رسانه های ارتباط جمعی برای افزایش حضور نیروهای داوطلب مردمی در جبهه های نبرد حق علیه باطل بی بدیل بود و امروز هم رسانه ها با اطلاع رسانی بهنگام و تعادل بخشی روحی جامعه مانع از از شایعه پراكنی توسط دشمنان و عوامل آنها می شوند.
وی ادامه داد: رسانه های مكتوب ملی بعد از انقلاب اسلامی با اطلاع رسانی به هنگام خود بیشترین خدمت را به نظام كرده اند.
دیگر پژوهشگر سیاسی و اجتماعی نیز در ادامه گفت: برای آنكه رسانه های گروهی بهتر به وظیفه خود در چارچوب قانون عمل كنند باید در بیان انتقاد سازنده آزاد بوده و فعالان رسانه ای مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیان دیدگاههای خود مصونیت داشته باشند.
شهرستان گناباد در فاصله 287 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده انتشار: حسین كریم زاده
2095/1858