۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۲۲
کد خبر: 82819023
T T
۰ نفر
گرمی مغان در مسیر تبدیل به یكی از قطب های  صنعتی استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - گرمی مغان به عنوان یكی از شهرستان های محروم استان گام های بلندی را در دولت تدبیر و امید برای پیشرفت و توسعه برداشته و در دولت دوزادهم در تلاش برای تبدیل شدن به قطب صنعتی بویژه در بخش تولید شیرآلات بهداشتی می باشد.

ابراهیم امامی ، فرماندار گرمی مغان در گفت و گویی با خبرنگاران ایرنا برای تشریح خدمات دولت در این منطقه گفت: با بهره برداری از فاز نخست كارخانه شیرآلات قهرمان نخستین گام برای رسیدن به این هدف برداشته شده است.
وی بیان كرد: فاز اول كارخانه شیرآلات قهرمان با حضور معاون امور مجلس رئیس جمهوری راه اندازی شد و 400 نفر به صورت مستقیم در این كارخانه مشغول به كار شدند.
وی اضافه كرد: سرمایه گذاری در كارخانه شیرآلات قهرمان برای اجرای فازهای بعدی شروع شده و دولت هم برای تامین زیر ساخت های آن بالغ بر 100 میلیارد ردیال هزینه كرده است.
امامی بیان كرد: این كارخانه با یك هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت و 600 میلیارد ریال سرمایه درگردش راه اندازی شده و مقدمات راه اندازی فازهای بعدی هم با 600 نفر اشتغال در حال انجام است.
فرماندار گرمی با اشاره به رایزنی برای راه اندازی كارخانه شیرآلات اویسا بیان كرد: مقدمات واگذاری زمین به این واحد تولیدی انجام شده و با راه اندازی آن زنجیره ای از صنایع شیرآلات بهداشتی در گرمی مغان ایجاد خواهد شد.

** طرح های اشتغالزایی دولت در شهرستان گرمی مغان
فرماندار گرمی مغان همچنین درباره برنامه دولت برای اشتغالزایی در این شهرستان افزود: دولت از محل اعتبارات ملی ، استانی ، تملك دارایی و اعتبارات حوادث طبیعی نزدیك به چهار هزار و 400 میلیارد ریال در این شهرستان هزینه می كند.
وی بیان كرد: تا كنون دولت در چهار محور در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و بحث اشتغال فراگیر، اعتبارات روستایی و عشایری و مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت می كند كه تاكنون در این شهرستان 199 طرح با اشتغالزایی یك هزار و 149 نفر با اعتبار 650 میلیارد ریال به بانك ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده است.
امامی با اشاره به سهم شهرستان از تسهیلات مشاغل خانگی بیان كرد: سهم شهرستان از تسهیلات مشاغل خانگی 10 میلیارد و 500 میلیون ریال می باشد كه جهت آن به سمت صنایع دستی سوق داده شده و تاكنون در حوزه فرش دستبافت 93 طرح به بانك ها معرفی شده ، ضمن اینكه 64 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال نیز به مددجویان كمیته امداد پرداخت شده است.

** احداث بزرگترین سد خاكی شمال غرب ایران در گرمی مغان
امامی در باره طرح های در دست اجرا در شهرستان گرمی بیان كرد: احداث سد عمارت بعنوان بزرگترین سد خاكی شمال غرب كشور یكی از طرح های اساسی این شهرستان است كه با وجود شروع در سال 85 عملیات اجرایی آن در دولت تدبیر و امید سرعت یافته و هم اكنون 75 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
وی افزود: این سد با هدف تامین آب شرب و كشاورزی منطقه با ظرفیت ۱۸۵ میلیون مترمكعب اجرا شده و با تكمیل آن 14 هزار هكتار از زمین های دیم شهرستان به آبی تبدیل می شود.
امامی گفت: سد عمارت تا سال ۹۲ با محدودیت اعتباری مواجه بود اما در دولت تدبیر و امید و تخصیص اعتبار برای از محل اعتبارات مهار آب های مرزی ، عملیات اجرایی آن شتاب گرفت و تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
فرماندار گرمی با اشاره به عملیات اجرایی سد تازه كند اظهار كرد: این سد با 93 درصد پیشرفت فیزیكی آماده آبگیری است و عملیات اجرایی آن تا چهار ماه آینده به پایان می رسد و 101 روستا هم از این طریق از آب سالم و بهداشتی بهره مند می شوند.
وی اضافه كرد: ساماندهی رودخانه بالهارود ، اجرای سد سینه سر با اعتبار 500 میلیار ریال و احداث سه سد معیشتی با 120 میلیارد ریال نیز از طرح های مهم آبی شهرستان است كه اجرای آنها پیگیری می ‌شود.
امامی ادامه داد: برای تعیین تكلیف سد كلاسر هم كه سالیان سال است به رغم هزینه كلان راكد مانده اقدام اساسی انجام شده تا تكلیف اجرای آن مشخص شود.

** خدمات عمرانی دولت در شهرستان گرمی مغان
فرماندار گرمی خدمات دولت تدبیر و امید برای گازرسانی به روستاها را یادآور شد و گفت: در این دولت 172 روستای گرمی از نعمت گاز بهره مند شدند كه بیشتر از عملیات گازرسانی در 35 سال گذشته به این شهرستان است.
امامی بیان كرد: در آبرسانی به روستاها هم خدمات دولت قابل تحسین است و در حال حاضر تلاش می شود تا با افتتاح فاز اول مجتمع آبرسانی موران 64 روستا از آب سالم و بهداشتی بهره مند شوند.
فرماندار گرمی وضعیت راه های گرمی را نامناسب دانست و گفت: بالغ بر 250 میلیارد ریال طرح عمرانی در این شهرستان در دست اجرا است كه با تكمیل آن وضعیت راههای شهرستان سامان می یابد.
امامی گفت: چهار بانده كردن ورودی شهر گرمی و ساماندهی ورودی گرمی به طول پنج كیلومتر در حال اجرا است كه در 6 ماه سال آینده تكمیل می شود.
وی بیان كرد: تعریض و بهسازی راه آصلی گرمی - انگوت هم از طرح های در دست اجراست كه چهار كیلومتر آن آماده برای روكش آسفالت است.
فرماندار گرمی سرمایه گذاری در بخش كشاورزی را یادآور شد و گفت: در حوزه كشاورزی اقدامات مهمی در زمینه پایاب سد گیلارود در مساحت 630 هكتار با سرمایه گذاری 160 میلیارد ریال انجام شده است.
به گفته وی ، این طرح در قالب تعاونی های مردمی با 200 نفر عضو در حال اجراست، 85 درصد هزینه های این طرح از سوی دولت و 15 درصد آورده تعاونی می باشد.
امامی تغییر الگوی كشت در گرمی را مورد تاكید قرار داد و گفت: ایجاد باغ در اراضی شیب دار در این شهرستان شروع شده و بالغ بر 60 هكتار باغ پسته ایجاد و در 30 هكتار زمین كشاورزی گرمی نیز زعفران كشت شده است.
وی ادامه داد: برای توسعه كشاورزی و حوزه های آبریز شهرستان هم نزدیك 30 میلیارد ریال هزینه شده و در زمینه توسعه كشت گلخانه ای و گیاهان دارویی نیز اقدامات خوبی در حال انجام است.
فرماندار گرمی با اشاره به طرح های برق رسانی در این شهرستان از راه اندازی اولین نیروگاه CHP استان و شمالغرب كشور در بخش انگوت خبر داد و گفت: این نیروگاه به ظرفیت 5.6 مگاولت با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان 120 میلیارد ریال با هدف تولید برق راه اندازی شده ، ضمن اینكه از بخار و گاز سی او 2 ان نیز در كشت گلخانه ای استفاده خواهد شد.
امامی بیان كرد: سرمایه گذار این واحد قصد سرمایه گذاری در طرح نیروگاهی دیگر در این شهرستان را دارد و اقدامات ابتدایی در این زمینه در حال اجراست.
وی اضافه كرد: راه اندازی مجموعه گلخانه ای آنگوتلار ، تكمیل فاز اول مجتمع موران و آبرسانی به 64روستا ، آسفالت ریزی راه 18 روستا تبدیل بخش موران به شهر ، راه اندازی اینترنت نسل چهارم ، تامین زیرساخت های مورد نیاز منطقه آزاد تجاری و صنعتی ، پیگیری طرح كریدور شمال استان ، راه اندزی مجتمع پتروشیمی و راه اندازی 2 ناحیه صنعتی انگوت و موران تحت عنوان شهرك های صنعتی از جمله طرح های در دست اجرا در این شهرستان می باشد.
فرماندار گرمی به ظرفیت های گردشگری این شهرستان اشاره كرد و گفت: گردشگری روستایی و عشایری در این استان دارای ظرفیت برای سرمایه گذاری است.
امامی همچنین دریاچه گیلارلو گرمی مغان را نیز از جمله استعدادهای كم نطیر گردشگری این شهرستان ذكر كرد و افزود: قرار است در كنار تاسیسات تفریحی انواع رشته های ورزشی آب و هیجانی در این منطقه راه اندازی شده و این سد به سایت ورزش های آبی استان تبدیل شود.

** افتتاح 51 طرح عمرانی و اقتصادی در گرمی مغان در دهه فجر
فرماندار گرمی همچنین گفت: 51 طرح اقتصادی و عمرانی در این شهرستان در دهه فجر افتتاح خواهد شد.
امامی افزود: كمپ گردشگری برزند ، فاز اول پایاب سد گیلالو ،افتتاح 2 مدرسه ، گازرسانی به 42 روستا ، واحد بوجاری و بسته بندی بذر، پنج واحد خانه بهداشت ، آبرسانی به كارخانه شیرآلات قهرمان و آبرسانی به هشت روستا از جمله طرح های قابل افتتاح در این شهرستان می باشد.
وی بیان كرد: در مجموع برای اجرای این طرح ها 420 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی خدمات دولت تدبیر و امید برای گازرسانی به روستاها را یادآور شد و گفت: در این دولت 172 روستای گرمی از نعمت گاز بهره مند شدند كه بیشتر از عملیات گازرسانی در 35 سال گذشته به این شهرستان است.
گرمی مغان در یكصد كیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
گفت و گو: یعقوب شاددل / سیفعلی موسی زاده
6016/7110