۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۴۰
کد خبر: 82818958
T T
۰ نفر
كارشناس مسكن: رونق بازار مسكن مدیون مصرف كنندگان واقعی است

تهران - ایرنا - یك كارشناس مسكن گفت: افزایش 12.5 درصدی فروش مسكن در تهران در 10 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مدیون مصرف كنندگان واقعی مسكن در بازار است.

به گزارش ایرنا ، عباس شوكتی روز یكشنبه در حاشیه كارگا ه آموزشی مبارزه با پولشویی در جمع خبرنگاران افزود: این در حالی است كه طبق سنوات گذشته در فروردین و ماه های محرم و صفر(سه ماه در سال) خریداران كمتری در بازار مسكن دنبال خرید هستند.
وی اظهار داشت: در 10 ماهه نخست سال جاری در حدود 150 هزا واحد مسكونی در تهران به فروش رفته است، در حالی كه سال گذشته در این مدت حدود 133 هزار واحد مسكونی در شهر تهران به فروش رفته بود.
وی گفت: آمارهای بانك مسكن نیز نشان می دهد كه پرداخت تسهیلات خرید مسكن توسط این بانك به متقاضیان واقعی تا پایان دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است و این مهم ترین شاخص برای تشخیص رونق بازار مسكن است.
به گفته وی، تا پایان دی ماه سال گذشته بانك مسكن در مجموع برای 107 هزار واحد مسكونی در سراسر كشور تسهیلات خرید مسكن پرداخت كرده است، اما در پایان دی ماه سال جاری تعداد خریداران واحدهای مسكونی كه از تسهیلات این بانك استفاده كرده اند به بیش از 142 هزار نفر افزایش یافته است.
شوكتی با اشاره به قیمت مسكن در 2 ماه گذشته افزود: در 2 ماه گذشته برخی فروشندگان واحدهای نوساز آن هم در شمال شهر تهران، تحت تاثیر انتظارات تورمی، قیمت های پیشنهادی خود را بین 20 تا 40 درصد افزایش دادند، غافل از این كه تقاضا در بازار توان افزایش قیمت ها را ندارد، اما پس از مدتی قیمت ها روند نزولی پیدا كرد و به قیمت های واقعی نزدیك شد.
این كارشناس مسكن گفت: با این حال برای كاهش حباب قیمت ها در بازار و كوتاه كردن دست سوداگران از این حوزه، متقاضیان خرید خود را به زمان دیگری موكول كنند تا بازار مسكن ثبات بیشتری پیدا كند.
وی بیان كرد: اگر خرید مسكن فوریت نداشته باشد برای ثبات بهتر بازار مسكن خریداران دست نگه دارند تا ضمن آرامش قیمت ها در بازار به وضعیت واقعی نزدیك شود.
او با بیان این كه آثار رونق و بهبود بازار مسكن از نیمه دوم سال جاری خود را بیشتر نشان داد، گفت: در دولت دوازدهم افزایش سقف تسهیلات خرید مسكن عامل مهمی در رونق بازار مسكن بوده است.
این كارشناس مسكن معتقد است كه افزایش قیمت مسكن طی ماه های آینده كمتر از سود بانكی خواهد بود، گفت: با وجود تقاضای بیشتر در بازار مسكن برای واحدهای كم متراژ بویژه واحدهای بین 60 تا 80 متری می توان پیش بینی كرد افزایش قیمت واحدهای كم متراژ با توجه به نرخ تورم موجود بیشتر نخواهد شد.
این كارشناس حوزه مسكن با بیان این كه در سال آینده سیر صعودی افزایش تعداد معاملات مسكن در متراژهای متوسط همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: قیمت مسكن نیز هیجانی و جهشی افزایش نخواهد یافت و هرگونه افزایش قیمت ها در بازار در حدود نرخ تورم خواهد بود.
وی با اشاره به قیمت هر متر مربع واحدهای مسكونی مورد معامله در شهر تهران گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری متوسط هر متر مربع واحد مسكونی در تهران 47 میلیون ریال بوده، اما با اختصاص سهم 10 درصدی بیشترین قیمت آپارتمان های مورد معامله در تهران بین 30 تا 35 میلیون ریال بوده است.
شوكتی با بیان این كه در این مدت دامنه قیمت واحدهای مورد معامله مسكن در تهران بین 25 تا 30 میلیون ریال حدود 9.5 درصد بوده است، گفت: سهم آپارتمان های فروشی 35 تا 40 میلیون ریالی نیز به ازای هر متر مربع در تهران حدود 9 درصد بوده است.
به گفته این كارشناس مسكن، در این مدت 56.6 درصد واحدهای مسكونی با قیمتی كمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسكونی شهر تهران (52 میلیون و 400 هزار ریال) به فروش رفته است و این نشان می دهد كه در بازار خریداران و مصرف كنندگان واقعی به دنبال خرید واحدهای مسكونی با متراژ كوچك و قیمت كمتری هستند.
وی اظهار داشت: آمار معاملات مسكن در دی ماه سال جاری در تهران حاكی از اقبال فروش بیشتر واحدهای مسكونی 60 تا 70 مترمربعی بوده كه حدود 15.5 درصد معاملات را به خود اختصاص داده است.
به گفته شوكتی، پس از آن بیشترین سهم معاملات به واحدهای 50 تا 60 متری اختصاص دارد كه سهم آن 13.5 درصد بوده و سهم فروش آپارتمان های 70 تا 80 متری نیز 12.5 درصد بوده و این نشان می دهد كه خریداران در تهران با بیش از 50 درصد سهم بیشتر به دنبال خرید واحدهای كمتر از 80 متری هستند.
وی گفت: خریداران واحدهای مسكونی در تهران در دی ماه سال جاری بیشتر به دنبال خرید واحدهای 150 تا 200 میلیون تومانی بودند و سهم آن در معاملات مسكن تهران بیش از 11.5 درصد بوده و پس از آن خریداران به دنبال خرید واحدهای مسكونی 200 تا 250 میلیون تومانی بودند و در مجموع در این ماه حدود 52.6 درصد از معاملات به واحدهای مسكونی با ارزش كمتر از 4 میلیارد ریال اختصاص داشته است.
به گزارش ایرنا و بر اساس گزارش جدید بانك مركزی تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی شهر تهران در دی ماه امسال به 19 هزار واحد مسكونی رسید كه نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.5 درصد افزایش نشان می دهد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: فرهاد راستی
۰ نفر