اسناد بسيار خوب و ارزشمندي در سيستان و بلوچستان گردآوري شده است

زاهدان - ايرنا - رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: اسناد و نسخه هاي خطي بسيار خوب و ارزشمندي در مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان گردآوري شده كه انديشمندان، محققان، دانشجويان و ساير علاقه مندان از آنها استفاده مي كنند.

به گزارش ايرنا اشرف بروجردي شنبه شب در ابتداي ورود به زاهدان در ديدار با استاندار، معاون سياسي اجتماعي استانداري و شماري از مسئولان سيستان و بلوچستان در پاويون فرودگاه بين المللي زاهدان اظهار داشت: رسالت اسناد و كتابخانه ملي ماندگار كردن فرهنگ در جامعه و فراهم كردن زمينه استفاده دانشمندان و انديشمندان از اسناد و منابع تاريخي است.
وي افزود: اسناد بسيار خوبي در كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان براي استفاده محققان و انديشمندان گردآوري شده است.
وي با تشريح اهدافش از سفر به زاهدان گفت: حضور در نشست نمايندگان ادارات اسناد و كتابخانه ملي استان هاي مختلف كه با هدف برقراري تعامل و بررسي مشكلات براي بهتر كردن شرايط و تبادل تجربيات در زاهدان برگزار مي شود، از اهداف اين سفر است.
رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي بيان كرد: سيستان و بلوچستان داراي كتابخانه هاي بزرگ و مهمي است و تلاش داريم مردم استان را علاوه بر تشويق به حضور در كتابخانه ها، به سمت استفاده از كتاب هاي ديجيتال سوق دهيم.
وي تاكيد كرد: بايد راهكارهايي براي تشويق بيشتر مردم به تحويل منابع خطي و اسناد تاريخي خود با هدف نگه داري بهتر آنها در كتابخانه ملي ارائه شود.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بيش از 97 هزار جلد كتاب در كتابخانه ملي استان نگهداري مي شود كه بيشتر آنها توسط مرحوم سياوش پرواز و ايرج افشار سيستاني اهدا شده است.
قاسم سياسر افزود: بيشتر كتاب هاي موجود در كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان اهدايي است.
وي تصريح كرد: همچنين 25 هزار نسخه از نشريات مختلف و بيش از چهار هزار نسخه پايان نامه در كتابخانه ملي استان نگهداري مي شود.
رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان ادامه داد: 2 هزار و 805 نفر عضو كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان از اسناد و منابع اين كتابخانه استفاده مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: افراد مراجعه كننده به كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان مي توانند 37 هزار مورد منبع غير كتابي (دست نوشته، عكس و تابلو نقاشي و غيره) را مشاهده كنند.
وي گفت: همچنين پنج ميليون و 602 هزار برگ سند تاريخي در آرشيو اسناد ملي سيستان و بلوچستان نگهداري مي شود كه 800 هزار برگ آن با تلاش نيروهاي محدود اين مجموعه در بررسي بايگاني ادارات استان امسال آرشيو شده است.
به گزارش ايرنا اشرف بروجردي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي شنبه شب وارد زاهدان شد و ديدار با گروه هاي مختلف فرهنگي، شركت در نشست نمايندگان ادارات اسناد و كتابخانه ملي استان هاي مختلف و كارگروه فرهنگي و اجتماعي سيستان و بلوچستان از جمله برنامه هاي وي در سفر 2 روزه به اين استان است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حيدري گرجي **انتشار دهنده: حيدر سراياني