۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۱۹
کد خبر: 82818811
T T
۰ نفر
مدير كل امور بين الملل راه آهن ايران: خط ريلي آستارا - آستارا از بركات برجام است

آستارا - ايرنا - مديركل امور بين الملل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: راه آهن آستارا-آستارا از بركات و دستاوردهاي برجام است و كشورهاي اروپايي براي انتقال بار از اين محور ريلي تمايل نشان مي دهند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، عباس نظري عصر شنبه در بازديد از پل ريلي آستارا - آستارا و بارانداز آن در آستاراي استان گيلان گفت: جمهوري آذربايجان براي راه آهن آستارا - آستارا از مرز ايران تا بارانداز آن حدود 60 ميليون دلار سرمايه گذاري كرده و در ماه هاي آينده، 500 ميليون دلار براي بارانداز تا رشت سرمايه گذاري خواهد كرد.
وي افزود: پيش از آغاز خط ريلي آستارا - آستارا ، گسستي در كريدور شمال - جنوب وجود داشت و خوشبختانه با تقويت ارتباطات ايران و جمهوري آذربايجان و اجراي اين خط ريلي، كريدور تكميل شد.
نظري با بيان اينكه قطارهاي باري از خط ريلي آستارا - آستارا به طول يك هزار و 800 كيلومتر در ايران تردد خواهند كرد، گفت: پيش بيني مي شود در مرحله نخست، سالانه 2 ميليون تن كالا از اين خط ريلي حمل و نقل شود و بعد از اتصال آستارا به خط آهن قزوين - رشت، اين ظرفيت تا پنج ميليون تن افزايش يابد.
نظري خاطرنشان كرد: با اتصال ريلي ايران و جمهوري آذربايجان، ابتدا حمل و نقل به صورت تركيبي و پس از اتصال آستارا به راه آهن قزوين - رشت، به طور ريلي خواهد بود و كريدور ريلي شمال-جنوب ايران، امكان اتصال بندر عباس به بندرهاي شمال ايران را فراهم مي كند.
وي افزود: در سال هاي گذشته بسياري از كشورهاي توسعه يافته، ريل را به عنوان راه اصلي حمل و نقل خود برگزيده اند و براي آنها صرفه اقتصادي بسياري به همراه داشته و خط ريلي آستارا-آستارا علاوه بر توسعه زيرساخت هاي اقتصادي ايران، باعث گسترش كم هزينه حمل و نقل در منطقه مي شود.
جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در ابتداي سال 95 به منظور توسعه همكاري هاي اقتصادي، به ايجاد ارتباط ريلي دو كشور متعهد شده بودند و جمهوري آذربايجان با احداث هشت و نيم كيلومتر خط ريلي، قطار خود را به مرز ايران در آستارا رساند و ادامه اين طرح با امتداد 2 و نيم كيلومتر و بارانداز آن در آستاراي ايران اجرا مي شود.
بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان واقع شده و با جمهوري آذربايجان 38 كيلومتر مرز خشكي و 15 كيلومتر مرزي آبي دارد و گمرك اين شهرستان از مبادي مهم صادرات و واردات كشور است.
خبرنگار:يوسف هدايتي**انتشاردهنده:كبيري
7105 / 7124/2007