۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82810766
T T
۰ نفر

برف یك نشانه است- محمدرضا نادری گیسور*

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82810766
برف یك نشانه است- محمدرضا نادری گیسور*

تهران - ایرنا - میلیونها نفر از ساكنان پایتخت صبح امروز یكشنبه وقتی چشم گشودند و از پنجره اتاق به بیرون نگاه كردند، برق شادی در چشمانشان درخشید و شوقی بی نظیر وجودشان را فراگرفت. آری، «طلسم» خشكی زمستان شكسته و برف تهران را سفیدپوش كرده بود.

برفی كه از شب گذشته همه مناطق پایتخت را در برگرفته بود، صبح امروز جلوه های زیبای طبیعت را در برابر دیدگان همه به نمایش گذاشت؛ درختان رختی سفید بر تن كرده بودند، خیابانها با فرشی نرم، سفید وطولانی منتظر قدوم عابران بودند و خودروها زیر پوششی ضخیم از برف ترجیح می دادند از جای خود تكان نخورند.
این منظره برای مردمی كه ماهها است چشم به آسمان داشته و از نبود بارش و سرما هراسان شده بودند، موجی از امید و شادمانی به ارمغان آورده است.
از آغاز فصل پاییز، مردم منتظر بودند تا به رسم هر ساله، بارشها آغاز شود و «ننه سرما» با هدایایی فراوان از جنس برف و سرما، خود را در روزهای زمستان نشان دهد اما نه تنها چنین نشد بلكه به جای آن، زلزله ها فزونی گرفت، زمین لب تر نكرد و دمای هوا چنان بالا رفت كه كسی در این روزها حتی نیازی به پوشیدن پالتو و لباسهای گرم نمی دید. كار به جایی رسیده بود كه همگی احساس كنند انگار، زمستان در ایران «طلسم» شده است و از این پس، باید آن را درلابلای قصه ها و خاطره ها جست وجو كرد.
در میانه چنین فضایی، بازار داغ حرف و حدیثها و شایعات هم بالا گرفته، به گونه ای كه برخی باور كرده اند پروژه «هارپ» جدی است؛ پروژه ای كه گفته می شود محصول تحقیقات نظامی امریكا است و با استفاده از امواج رادیویی دارای فركانس بالا بر لایه «یونوسفر» جو زمین تاثیر می گذارد و از این طریق، مدیریت بارشها، زلزله ، امواج دریاها و اقیانوسها و ....را در هر نقطه كره زمین در دست دارد.
امروز برف در تهران و بسیاری از مناطق دیگر كشور آمد تا نه تنها چهره طبیعت بلكه ذهن بسیاری از افراد بدبین را نیز بشوید و «امید»، «نشاط» و «سرزندگی» را برای همه به ارمغان آورد.
برف امروز موجب شد تا مدارس تعطیل شود و ادارات – جز بانكها و بیمارستانها- با دو ساعت تاخیر كار خود را آغاز كنند اما بسیاری از كارمندان ترجیح دادند برای بهره بردن از این مناظر زیبای طبیعت و جلوگیری از گرفتارشدن در ترافیك، همان صبح زود از خانه خارج شوند.
با این حال، برف مثل همیشه مشكلات خود را برای مسافران در پایتخت به همراه داشت؛ تاكسی هایی كه فقط منتظر مسافر دربستی بودند، خودروهایی كه بی توجه به عابران حاشیه خیابان، با سرعت از كنار آنان می گذشتند تا برف و گل و لای سیاه خیابانها بر جامه رهگذران بپاشد، معابری فاقد استاندارد كه گویی برای لیزخوردن ناگهانی افراد ساخته شده است، كانالهایی كه ظرفیت جذب آب سطح خیابانها و كوچه ها را ندارند و ....
در این میان، پرواز هواپیماها از شب گذشته در تهران با مشكلاتی روبرو شده و بسیاری از مسافران از معاون اول رییس جمهوری و هیات همراه گرفته تا مسافران عادی را كه در راه تهران بودند، ناچار ساخته است شب را در شهرهای دیگر سپری كنند.
اما، این فقط یك روی سكه است. روی خوش ماجرا آن است كه برف امروز «جلوه های انسانی» زیبایی را نیز در برابر دید همگان قرار داد. امروز رانندگان خودروهای شخصی فراوانی بودند كه مسافران حاشیه خیابانها را بدون گرفتن حتی یك ریال در مسیرهای مختلف جابجا كردند، انسانهای بسیاری بودند كه دست افراد پیر و ناتوان را در كوچه ها و خیابانها گرفتند تا لیز نخورند، جوانان بسیاری بودند كه برف بهانه ای برای شادی و تفریح آنها شده بود و با «برف بازی» حتی در پیاده روهای محل كار، دلخوریهای احتمالی را كنار گذاشته و ساعاتی را به خوشی با یكدیگر گذراندند.
در میان دود خودروها و گرمای هوا در این كلانشهر پرهیاهو، شاید زیبایی برف بیش از چند ساعت دوام نیاورد اما بكوشیم «جلوه های انسانی» زیبای آن را برای همیشه نگه داریم. «برف» فقط یك بهانه و یك نشانه است؛ نشانه ایمان، نشانه ای برای به خود آمدن، برای مهر، برای دوستی و قدرشناسی. قدر این نشانه را بدانیم.
برف تا ساعاتی دیگر آب می شود. بیاییم خاطرات خوش آن را ماندگار كنیم.
..........................................................................................................................................
* خبرنگار ایرنا
۰ نفر