۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82808564
T T
۰ نفر
معاون وزیر ورزش و جوانان: 70 درصد جمعیت كشور ورزش نمی كنند

تهران - ایرنا - معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان گفت: براساس بررسی های انجام شده متاسفانه حدود 70 درصد از جمعیت 80 میلیون نفری كشور، هیچگونه فعالیت ورزشی و بدنی انجام نمی دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا داورزنی روز جمعه در همایش پرورش اندام و بدنسازی در مجموعه ورزشی قمربنی هاشم در جنوب تهران، اظهار كرد: بر اساس آمار سال 95، 70 درصد از جمعیت كشور هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند و حدود 14 درصد از جمعیت كشور نیز هفته ای یك تا 2 روز، فعالیت های ورزشی انجام می دهند.
وی تصریح كرد: حدود 11 درصد جمعیت كشور نیز از سه تا پنج روز در هفته ورزش می كنند و تنها 3 درصد از جمعیت كشور ایران به صورت مستمر در طول هفته فعالیت های ورزشی مرتبی را انجام می دهند.
داورزنی گفت: حدود 75 درصد از مرگ و میر كشور به سبب بیماری های غیرواگیردار است و این نشان می دهد كه مردم كشور به لحاظ فعالیت بدنی و ورزشی در شرایط نامناسبی قرار دارند.

*عضویت 2.4 میلیون نفر در باشگاه های بدنسازی
معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه به تعداد باشگاه های ورزشی فعال كشور اشاره كرد و افزود: در سال 92 بیش از 10 هزار باشگاه ورزشی فعال در كشور داشتیم كه با رشد چشمگیر صدور پروانه باشگاه های ورزشی، تعداد باشگاه ها تا پایان سال 95 به بیش از 18 هزار باشگاه فعال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بیش از 12 هزار باشگاه ورزشی كشور در رشته بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می كنند كه 2 میلیون و 400 هزار جوان و نوجوان، عضو فعال این باشگاه ها هستند.
داورزنی بر بازرسی از اماكن ورزشی سراسر كشور تاكید كرد و گفت: از سال 92 تاكنون 42 هزار و 575 مورد بازرسی از 18 هزار مكان ورزشی كشور انجام شده كه طی آن یك هزار و 570 باشگاه ورزشی متخلف، شناسایی و پلمب شد.
وی اظهار كرد: همه ساله تعدادی از ورزشكاران و قهرمانان ملی به دلیل استفاده ناصحیح از مكمل ها و داروهای غیرمجاز از حضور در مسابقات داخلی و خارجی محروم می شوند كه اگر تعداد ورزشكاران غیر حرفه ای در باشگاه های بدنسازی ( بیش از 2 میلیون نفر) در تست دوپینگ شركت كنند، حتما جواب آنها مثبت خواهد شد.
وی تاكید كرد: در برخی از رشته های ورزشی از جمله كشتی و وزنه برداری به لحاظ نوع تمرینات، مربیان مكمل ها و داروهایی را برای ورزشكاران تجویز می كنند كه این اقدام هم می تواند یكی از چالش های بزرگ ورزشكاران در این رشته ها باشد.
معاون وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: باید با فرهنگسازی، آموزش و اطلاع رسانی درست، ورزشكاران حرفه ای و غیرحرفه ای را با چالش های استفاده از مكمل و داروهای غیرمجاز آشنا كنیم.

*شناسایی 80 باشگاه ورزشی متخلف در تهران
مدیركل ورزش و جوانان استان تهران نیز در این همایش گفت: بیش از 80 باشگاه ورزشی متخلف امسال در استان تهران شناسایی شدند كه عمده آنها در حوزه بدنسازی و پرورش اندام فعالیت داشتند.
رضا گلمحمدی تاكید كرد: رویكرد شورای راهبردی ورزش و جوانان استان تهران، فرهنگسازی و اطلاع رسانی و سپس برخورد با باشگاه ها و ورزشكاران متخلف است.
وی افزود: مربیان حوزه بدنسازی و پرورش اندام سهم بسزایی در سلامت ورزشكاران دارند و باید ورزشكاران را به استفاده درست از مكمل ها و داروها تشویق كرد.
گلمحمدی اظهار كرد: امسال تاكنون بیش از چهار هزار بازرسی از مجموعه اماكن ورزشی استان تهران انجام شده كه این آمارها نشان می دهد میزان ارزیابی و نظارت این اداره كل در باشگاه های ورزشی افزایش یافته است.

*توجه به مكمل ها و داروهای پرورش اندام
دبیر اجرایی همایش پرورش اندام و بدنسازی نیز گفت: این همایش با حضور بیش از یك هزار نفر از ورزشكاران، مربیان و كارشناسان حوزه پرورش اندام و بدنسازی برگزار شده است.
سید اشكان اردیبهشت افزود: این همایش با عناوین فرصت ها و چالش های ورزش پرورش اندام و بدنسازی با همكاری مشترك هیات پزشكی و ورزشی و هیات پرورش اندام استان تهران با هدف ترغیب ورزشكاران و مربیان حوزه بدنسازی و پرورش اندام به استفاده صحیح از مكمل ها و داروهای مجاز در این رشته ورزشی است.
وی اضافه كرد: امروز 2 كارگاه آموزشی و عملی نیز با موضوع تازه های تغذیه در ورزش بدنسازی و پرورش اندام و كارگاه عملی تمرینات عملكردی برای شركت كنندگان برگزار می شود.
همایش پرورش اندام و بدنسازی امروز - جمعه - به همت اداره كل ورزش و جوانان استان تهران در مجموعه ورزشی قمربنی هاشم در جنوب پایتخت برگزار شد.
تهران، خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشار:محسن فتاحی
تهرام/ 7243 / 9754**1625
۰ نفر