۱ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۲۶
کد خبر: 82802508
T T
۰ نفر
بدون نگاه معقول به موضوع فرهنگ نمي توان به توفيق هاي بزرگ دست يافت

تهران-ايرنا-رئيس شوراي سياست گذاري چهارمين همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي گفت: ما نيازمند نگاه منطقي و معقول به موضوع و امكانات فرهنگي در كشور هستيم و تا اين نگاه اتفاق نيفتند، در اين جنگ همه جانبه و عظيم فرهنگي نمي توانيم به توفيق هاي بزرگي دست پيدا كنيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام رضا غلامي عصر شنبه در آيين اختتاميه چهارمين همايش و جشنواره ملي دو سالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي در سالن همايش هاي باغ كتاب تهران اظهار كرد: امروز ارتقاي كيفيت آثار، محصولات و خدمات فرهنگي موضوع ضروري در كشور است و بايد شرايط براي ارائه كيفي تر اين مقولات به مردم فراهم شود.
وي با بيان اينكه موضوع هاي مطرح در زمينه ارتقاي كيفيت در ذيل گفتمان انقلاب اسلامي است، گفت: اين گفتمان بر جهان بيني توحيدي، عقلانيت، عدالت و ظلم ستيزي، اخلاق، كرامت انساني و مباحث علمي تاكيد دارد و دولت اسلامي را در قبال فرهنگ، روش فرهنگي اعضاي جامعه مسئول تلقي مي كند.
حجت الاسلام غلامي، ارتقاي كيفيت را پيوند و هم افزايي عناصر محتوا، هنر، ادبيات، فناوري و فضاي اجتماعي اعم از زبان و مكان در جهت پاسخگويي موثر به نيازهاي مخاطب دانست و افزود: ارتقاي كيفيت را بايد در ميزان اثرگذاري عيني يك كار جستجو كنيم، اقدامي كه اثرگذار نيست، كار كيفي تلقي نمي شود.
رئيس شوراي سياست گذاري چهارمين همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي با اشاره به اينكه امروز به دليل بعضي از سطحي نگري ها شاهد تضعيف محتوا در فرايند جذاب سازي پيام هستيم، گفت: در موضوع ارتقاي كيفيت، محتوا در راس و مشرف به هنر، ادبيات، فناوري و فضاي مجازي است كه علاوه بر ضرورت فهم عميق محتوا و لايه هاي باطني بايد مراقب باشيم محتوا قرباني جلوه گري هاي اين عناصر نشود.
وي با ارزيابي چهار دوره از همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي اظهار كرد: اين همايش و جشنواره تاكنون در حوزه هايي از جمله افزايش حساسيت مسئولان و فعالان فرهنگي نسبت به ارتقاي كيفيت، توليد ادبيات علمي بومي و مبتني بر فرهنگ ايراني اسلامي در حوزه ارتقاي كيفيت، آموزش و كادرسازي در زمينه مديريت ارتقاي كيفيت، الگوسازي، شاخص سازي و معرفي آثار مطلوب اقدامات شايسته اي انجام داده كه اميدواريم در آينده موفق تر باشد.
حجت الاسلام غلامي با اشاره به اينكه بودجه فرهنگي در قياس با ساير بودجه ها بسيار اندك است، گفت: اين بودجه هر سال در كل زير يك درصد است و در اداي حق مردم براي دريافت محصولات، آثار و خدمات فرهنگي مناسب كوتاهي صورت مي گيرد، بسياري از مجموعه هاي فرهنگي خوب، توانمند، بااستعداد و خلاق نمي توانند به وظيفه شان آن طور كه شايسته است، عمل كنند كه اميدواريم اين مسئله در كشور جبران شود.

*توجه به كيفيت مصرف
محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري نيز در اين آيين با تاكيد بر توجه به كيفيت در مصرف اظهار كرد: به طور معمول كيفيت در حوزه هاي توليد و مراحل آن بيشتر مدنظر قرار مي گيرد اما بعد از توليد كالاي فرهنگي، به كيفيت مصرف آن توجهي نمي شود.
وي گفت: كالا، كار و محصول فرهنگي زماني مي تواند جريان ساز باشد كه قابل فهم، قابل دسترسي و در تيراژ وسيع قابل انتشار باشد.

*توجه به پيوست فرهنگي در توليد محصولات
محمود صلاحي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز در اين آيين با اشاره به افزايش توليد محصولات فرهنگي در دنياي امروز اظهار كرد: مصرف كنندگان اين كالاها هم افزايش پيدا مي كند و بايد دغدغه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ را درك كنيم.
وي با بيان اينكه موضوع فرهنگ فقط به محصولات محدود نمي شود، افزود: آثار توليدي در كشور اعم از معماري، لوازم التحرير دانش آموزان، اسباب بازي و... بايد پيوست فرهنگي داشته باشد كه در غيراينصورت ما آسيب جدي خواهيم ديد.
صلاحي گفت: همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي تاكيدي بر توجه نهادها به مقوله فرهنگ و ارتقاي كيفيت محصولات اين حوزه است كه آنچه توليد مي كنند، اثر ماندگار فرهنگي داشته و در آينده در رفتار، كردار، گفتار و عمل نسل جوان تاثيرگذار خواهد بود.
سيدمجيد كمالي دبير چهارمين همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي نيز با ارائه گزارشي از اين همايش و جشنواره گفت: اين همايش با همكاري و مشاركت 22 نهاد و ارگان برگزار شد.
وي، تبيين نقش ها و وظايف دستگاه ها، نخبگان و ذينفعان در انتقال كيفيت آثار، محصولات و فعاليت هاي فرهنگي، معرفي مدل هاي بومي سنجش و ارزيابي فعاليت ها و محصولات فرهنگي مبتني بر ارزش هاي اسلامي ايراني، هم انديشي و تعامل نزديك نخبگان، محققان و صاحب نظران عرصه فرهنگ با مسئولان اين عرصه و معرفي فعالان، محققان و نمايندگان عرصه محصولات و فعاليت هاي فرهنگي را از جمله اهداف همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي عنوان كرد.
كمالي افزود: در چهارمين دوره اين همايش و جشنواره حدود يكصد و 3 مقاله توسط اساتيد و پژوهشگران و نهادهاي فرهنگي ارسال شد كه پس از ارزيابي در كميته علمي، 21 مقاله انتخاب شد.
دبير چهارمين همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت هاي فرهنگي گفت: انجام 9پژوهش در حوزه ارتقاي كيفيت مبتني بر شاخص پژوهي محصولات فرهنگي از جمله اقدامات دبيرخانه است.
چهارمين همايش و جشنواره ملي دوسالانه ارتقاي كيفيت محصولات و فعاليت‌هاي فرهنگي از 13 دي ماه به همت مركز مطالعات فرهنگي شهر تهران با برگزاري 17 نشست تخصصي در موضوعات گوناگون با حضور كارشناسان آغاز شد.
همچنين پنج پنل تخصصي اين همايش و جشنواره همراه با ارائه 20 مقاله برگزيده جشنواره روز شنبه 30 دي ماه در باغ كتاب تهران برگزار شد.
در بخش جشنواره محصولات فرهنگي در حوزه فعاليت‌هاي مردمي و دستگاهي به محصولات برتر نشان كيفيت اهدا شد و از حدود 300 محصول، 30 محصول اين تنديس و نشان را دريافت كردند.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
۰ نفر