۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82798874
T T
۰ نفر
بانك: مناطق آزاد هرسال 80 هزار میلیارد ریال درآمد دارند

گرگان - ایرنا- مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در چهار سال منتهی به 92 درآمد سرمایه ای هفت منطقه آزاد كشور افزون بر 35هزار میلیارد ریال بوده است، اما این مناطق هم اینك سالانه 80 هزار میلیارد ریال درآمد دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مرتضی بانك روز چهارشنبه در نشست مشترك اتخاذ راهكارهای بهینه در زمینه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی در گرگان اظهار كرد: 30 درصد اعتبارات و درآمدها صرف هزینه های جاری و 70 درصد صرف هزینه های سرمایه ای وعمرانی می شود.
وی با اشاره به تلاش های دولت و كاهش قاچاق كالا در مناطق آزاد تجاری، گفت: كل واردات از این مناطق سالانه یك میلیارد و 450 میلیون دلار است كه بخشی از آن صرف تهیه مواد اولیه و ماشین آلات 982 واحد صنعتی فعال در این مناطق می شود.
بانك با بیان اینكه درآمدها از محل فروش زمین و عوارض گمركی است، تصریح كرد: 35 هزار میلیارد ریال اعتبارات در برابر 54 هزار میلیارد ریال درآمد عمومی در مناطق آزاد هزینه شده است.
بانك همچنین اظهار كرد كه با ایجاد پنجره واحد گمركی در دولت یازدهم میزان قاچاق كاهش یافته است.
وی گفت: بیشترین قاچاق در اروند و ارس انجام می شود كه این دو منطقه در اولویت پنجره واحد گمركی قرار دارند و تا پایان سال در بقیه مناطق این پنجره واحد راه اندازی می شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد كشور یادآور شد: منطقه آزاد به معنای رقابت و تجارت آزاد و سالم است و اجازه نخواهیم داد، این معنا تغییر یابد.
وی اضافه كرد: اصل كار در مناطق آزاد شفافیت امور است و به همین دلیل تا پایان سال، مساله گمرك یكپارچه را عملی خواهیم كرد.
بانك با اشاره به پنج محور اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد، گفت: در سال 92 میزان صادرات از این مناطق 195 میلیون دلار بوده و امسال به یك میلیارد و 50 میلیون دلار خواهد رسید كه این مساله در راستای اقتصاد مقاومتی است.
وی اظهار كرد: سالانه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 24 میلیارد دلار صادرات داشتیم كه هم اینك به 90.7 میلیارد دلار رسیده است.
به گفته وی؛ سرمایه گذاری محقق شده در مناطق آزاد 200 هزار میلیارد تومان بوده و در مجموع 340 هزار میلیارد ریال مجور صادر شده است.
بانك افزود: در حوزه سرمایه گذاری خارجی 800 میلیون دلار محقق شده و در مجموع پنج میلیارد و 400 میلیون دلار مجوز صادر شده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور گفت: در مناطق آزاد 265 هزار نفر و در مناطق ویژه اقتصادی 145هزار نفر مشغول كار هستند.
بانك در خصوص لایحه جدید مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: تا به امروز لایحه‌ ای با این حجم در مجلس شورای اسلامی برای هفت استان كشور مطرح نبوده و به طور طبیعی دیدگاه های متفاوتی در خصوص آن وجود دارد.
وی در مورد چشم‌ انداز مناطق آزاد، گفت: دبیرخانه مناطق آزاد در همه موضوعات كلیدی و تخصصی دارای دیدگاه نظری و عملی است.
او اضافه كرد: قانون مناطق آزاد مستدل و قوی است و برای اینكه توسعه و عمران و آبادانی برای جلب سرمایه‌ گذاری و توسعه اشتغال مولد، سرمایه‌ گذاری خارجی و موضوع صادرات و مبادلات بازرگانی را شاهد باشیم می‌ توانیم از این قانون استفاده كنیم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با اشاره به ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی در برخی بخش ها نیز گفت: مناطق آزاد یكی از راه‌های مهم برای توسعه اقتصادی و حفظ استقلال كشور است.
بانك بیان كرد: سرمایه‌گذاری اولیه در مناطق آزاد شكل نگرفته بلكه با درآمدزایی از طریق همین مناطق؛ توسعه یافته است و همه مناطق آزادی كه در لایحه پیشنهاد ایجاد آن ارائه شده با همین شرایط توسعه خواهد یافت.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین از اینكه بعد از 40 سال پیرامون كشور كمترین توسعه اتفاق افتاده است، اظهار نگرانی كرد و گفت: اگر این توسعه انجام نگیرد از نظر امنیت ملی، وحدت ملی و نیاز ملی دچار مشكل خواهیم شد.
وی اضافه كرد: ما 15 كشور همسایه داریم كه بهترین امكان استفاده از فرصت رقابت بین این كشورها است كه می‌توان از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی ایران استفاده كرد.
بانك گفت: امروز 500 منطقه آزاد در اطراف كشور ما وجود دارد و اگر به جلو حركت نكنیم و پیشگام نباشیم نمی‌توانیم به توسعه برسیم.
وی اضافه كرد: 400 میلیون نفر به جز روسیه از همسایه‌های ایران هستند كه بهترین بازار صادراتی محسوب می‌شوند و با توسعه مناطق آزاد می‌توانیم از این ظرفیت بهره مند باشیم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین بر رفع بروكراسی‌های اداری در مناطق آزاد تاكید كرد تا تجار و سرمایه گذاران بدون دغدغه فعالیت كنند.
بانك با بیان اینكه منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون استان گلستان تقریبا تایید كارشناسی گرفته است، گفت: اگر كمیسیون ها بر افزایش تعداد مناطق در لایحه اصرار داشته باشند، ما مشكلی برای بررسی آن نداریم. اما تمركز دولت بر لایحه كنونی است.
به گزارش ایرنا نشست مشترك اتخاذ راهكارهای بهینه در ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی با حضور مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و استانداران ایلام، اردبیل، سیستان و بلوچستان و بوشهر به مدت یك روز در گرگان در حال برگزاری است.
لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد از جمله در اینچه برون واقع در شرق استان گلستان و 12 منطقه ویژه اقتصادی پیش از این دو بار در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی مطرح و رد شد، اما در دوره كنونی مجلس با توجه به استقبال مردم و نمایندگان مطرح و در كمیسیون اقتصادی مصوب شده است.
اینچه برون در مرز ایران و تركمنستان و در بخش داشلی برون گنبدكاووس و در شمال این شهرستان واقع بوده و گمرك آن یك نقطه مهم اتصال و آمد و شد مرزی بین دو كشور است.
خط ریلی ایران - تركمنستان - قزاقستان از این مرز عبور می كند.
استان گلستان واقع در شمال كشور یك میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد
3014/1648
خبرنگار: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا