۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82795418
T T
۰ نفر
85 درصد ساكنان خراسان رضوی دچار كمبود ویتامین دی هستند

مشهد- ایرنا- استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: 85 درصد از مردان و زنان ساكن در خراسان رضوی دچار كمبود ویتامین دی هستند. ظرف دو دهه اخیر كمبود ویتامین دی در كشور و جهان رو به گسترش بوده و خراسان رضوی هم اكنون یكی از استانهای ایران با شیوع بالای این كمبود است.

دكتر مجید غیور مبرهن روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس بررسیهای صورت گرفته 90 درصد دختران 12 تا 18 ساله مشهدی و همچنین 95 درصد دختران سبزواری در این گروه سنی دچار كمبود ویتامین دی هستند. كمبود ویتامین دی در بین دختران چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از سایرین مشاهده شده است.
وی نور آفتاب را یكی از عوامل مهم در تشكیل ویتامین دی عنوان و بیان كرد: شهرنشینی و زندگی در ساختمانهای بلندمرتبه از موانع تابش نور مستقیم آفتاب به بدن افراد است. از سوی دیگر عواملی مانند چاقی و آلودگی هوا جذب ویتامین دی را كاهش می دهد.
این پزشك متخصص تغذیه ادامه داد: كمبود ویتامین دی نقش مهمی در ابتلا به بیماریهای مختلف نظیر استخوانی، سكته مغزی، مغزی، كلیوی، سرطانها، بیماریهای عصبی، امراض قلبی و دیابت دارد.
وی 'طرح مكمل یاری ویتامین دی' در مدارس دخترانه را یكی از اقدامات برای جبران این كمبود در خراسان رضوی و كشور عنوان و بیان كرد: افزودن ویتامین دی به فراورده های غذایی یكی از راهكارهایی است كه در كشورهای جهان نهادینه شده و عملیاتی كردن آن با هدف مقابله با كمبود ویتامین دی در ایران نیز دنبال می شود.
دكتر مبرهن در ادامه چاقی را نیز در تمامی گروههای سنی رو به افزایش اعلام و بیان كرد: كمبود ریزمغذیها مانند ویتامین دی، روی، مس و آهن از عوامل تاثیرگذار در چاقی به شمار می روند. در گذشته چاقی كودكان بیشتر بین خانواده های مرفه به دلیل پرخوری مشاهده می شد اما امروزه كودكان چاق در بین خانواده های با درآمد پایین نیز به دلیل مصرف غذاهای ارزان، پرحجم با كالری بالا و ارزش غذایی كم دیده می شوند.

* سن شیوع چاقی رو به كاهش است
رئیس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد نیز در این نشست خبری گفت: سن شیوع چاقی در جامعه روز به روز درحال كاهش است و در بین كودكان شیوع بالایی دارد.
دكتر محمد صفریان افزود: علت مهم آن رواج مصرف غذاهای پركالری، پرچرب و همچنین كاهش تحرك، فعالیت فیزیكی مناسب و افزایش استرسها و مسائل خانوادگی می باشد. فضای فیزیكی اندك و نامناسب در مدارس و منازل امروزه تحرك لازم و فعالیت فیزیكی مناسب را در بین كودكان و دیگر افراد جامعه كاهش داده است.
وی مقاومت به انسولین را مهمترین عارضه چاقی ذكر و بیان كرد: مقاومت به انسولین باعث اختلال در چربیهای خون، افزایش فشار خون، ایجاد مرگهای زودرس، بیماریهای قلبی، اختلال در رشد، بلوغ زودرس و سایر عارضه ها می شود. درمان چاقی كودكان كار سختی بوده و در حقیقت درمان مشخصی ندارد لذا پیشگیری و آموزش نقش مهمی در مهار چاقی و اضافه وزن كودكان دارد.
رئیس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: آموزشهای مهار و پیشگیری چاقی در مدارس و جامعه ناكافی است. پرهیز از مصرف بالای فست فودها و غذای چرب، استفاده از تنقلات مفید مانند انواع مغزها در بین كودكان مورد تاكید است.
وی گفت: برنامه های مهار و مقابله با چاقی كار یك نهاد نیست بلكه با همكاریهای دستگاههای مرتبط به ویژه رسانه ها میسر است.
طی چند دهه گذشته به دنبال اقدامات انجام شده بیماریهای واگیردار در بین افراد جامعه كاهش یافته اما بیماریهای غیرواگیر مانند امراض قلبی و عروقی، دیابت و سكته های قلبی و مغزی به دلیل مسائلی مانند چاقی و افزایش فشار خون رو به افزایش است.
خراسان رضوی 6 میلیون و 434 هزار و 501 نفر جمعیت در قالب 2 میلیون و 450 هزار و 916 خانوار دارد. یك میلیون و 733 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سكونت دارند. 50.4 درصد جمعیت خراسان رضوی را مردان و 49.6 درصد را زنان تشكیل می دهند. قشر جوان یك میلیون و 616 هزار و 861 نفر از جمعیت این استان را تشكیل می دهند.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین كریم زاده
3027/1858