۲۱ دی ۱۳۹۶، ۲۳:۳۹
کد خبر: 82793041
T T
۰ نفر
وزیر خارجه تركیه: زمان پایان جنگ سوریه فرا رسیده است

آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه طی مقاله ای در مجله نیوزویك نوشت: در نتیجه هشت دور نشست آستانه كه تركیه، روسیه و ایران ضامن آن هستند، میزان خشونت در سوریه كاهش یافته و زمان پایان جنگ سوریه فرا رسیده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، چاووش اوغلو در این مقاله كه تحت عنوان 'صلح در سوریه چگونه برقرار می شود؟' اظهار كرد: آتش بس در سوریه با ایجاد مناطق كاهش تنش تحكیم شده است و سال 2017 به نسبت سال 2016 به نسبت سال آرامی بود.
وی با بیان این كه روند مذاكرات آستانه موجب گشایش و از سرگیری مذاكرات ژنو پس از 10 ماه وقفه شد، اضافه كرد: در ادامه این مذاكرات، باید دورهای بعدی روند ژنو نیز دوباره آغاز و پیگیری شود.
وی تاكید كرد: كنگره گفت و گوی ملی سوریه كه قرار است در سوچی روسیه برگزار شود، می تواند در این زمینه تمرینی مهمی برای روند صلح در سوریه باشد.
وزیر امور خارجه تركیه در مقاله خود همچنین نوشت: طی هفت سال جنگ در سوریه ویرانی بسیاری به جای مانده و این جنگ بزرگترین بحران انسانی پس از جنگ جهانی دوم را به دنبال داشته و باعث ظهور تهدیدات مربوط به تروریسم جهانی در خارج از مرزهای سوریه شده است.
وی با اشاره به وجود بیش از 910 كیلومتر مرز مشترك بین تركیه و سوریه مدعی شد: تركیه برای مقابله با معضل تروریسم و جلوگیری از فاجعه انسانی تلاش زیادی كرده است و تلاش دولت آنكارا در هر دو زمینه بی نظیر بوده است.
وی اظهار كرد: تركیه از زمان آغاز جنگ سوریه، درهای خود را به سوی پناهجویان گشود و با گسیل پناهجویان میلیونی سوری، 3.4 میلیون آواره جنگی وارد تركیه شدند.
وی در ادامه مقاله خود نوشت: تركیه هم اكنون میزبان بیشترین تعداد پناهجو در جهان است و برای اسكان و مدیریت وضعیت پناهجویان تاكنون بیش از 30 میلیارد دلار هزینه كرده و برای تامین شرایط مناسب، خدمات پزشكی و امكانات آموزش و همچنین امكان اشتغال آنها تلاش فراوانی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: گروه‌های تروریستی از قبیل داعش، النصره و ی.پ.گ خلاء امنیت دولت مركزی سوریه را پر كرده اند و به همین علت این گروه ها به تهدید منطقه ای تبدیل شده و هیچ كشوری به اندازه تركیه از این تهدید متاثر نشده است.
چاووش اوغلو بیان كرد: تركیه برای محدود ساختن فعالیت‌ تروریست‌های خارجی سربازان خود را به خطر انداخت و از ائتلاف بین المللی ضد داعش پشتیبانی كرده و با همكاری آنها عملیات سپر فرات را اجرا كرد و با همراهی نیروهای ارتش آزاد سوریه، بیش از 2 هزار كیلومتر از خاك سوریه از دست عناصر داعش و تروریست ها پاكسازی شده و 2 هزار و 647 تروریست نیز از پای درآمد.
وی با اشاره به بازگشت حدود 70 هزار سوری از تركیه به مناطق پاكسازی شده از داعش در پی عملیات سپر فرات، گفت: تهدید تروریستی كه از سوریه، تركیه را هدف قرار داده هنوز به پایان نرسیده و همكاری آمریكا با گروه های تروریستی تهدید كننده امنیت ملی تركیه به رغم سابقه اتحاد استراتژیك از سال 1952 تاكنون موجب نگرانی ما شده است.
وی اضافه كرد: حضور گروه های وابسته به پ.ك.ك در شمال سوریه ادامه دارد و دلخوری تركیه از این است كه نیروهای آمریكا به بهانه مبارزه با داعش، اجازه چنین كاری را می دهند.
وی در ادامه مقاله خود، تداوم كمك های تسلیحاتی آمریكا به عناصر پ.ی.د و ی.پ.گ را خطری برای امنیت تركیه و آینده سوریه دانست و نوشت: موارد نقض حقوق بشر توسط پ.ی.د/ی.پ.گ در گزارش های سازمان های حقوق بشری مستقل ذكر شده و در این زمینه می توان به كوچ اجباری اقوام غیركرد، اقدام به تغییر ساختار جمعیتی منطقه، تخریب روستاها، اخراج یا حبس رقبای سیاسی، شكنجه و جذب جنگجویان كودك اشاره كرد.
چاووش اوغلو اظهار كرد: تركیه در راستای پایان بحران سوریه در جامعه بین المللی به طور فعال نقش دارد و آنكارا هنگام توقف روند ژنو و نشست بین المللی حامیان سوریه، برای تسریع روند سیاسی برای یافتن راهكارهای جدید تلاش زیادی كرد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری