۲۱ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۹
کد خبر: 82792361
T T
۰ نفر
چهار خبر از شهرستان های ابركوه ، اردكان، بافق و خاتم

یزد- ایرنا- تاكید سرپرست فرمانداری ابركوه به توجه مدیران برای اشتغال و تولید، فرهنگ ساخت و ساز اصولی در اردكان جدی گرفته شود، ترویج فرهنگی و رسیدگی به محرومان وظیفه خادمیاران امام رضا(ع) است و ترویج فرهنگ نماز در اولویت كارهاباشد، از جمله خبرهای روز پنجشنبه استان یزد است.

سرپرست فرمانداری ابركوه اشتغال را مهمترین اولویت دستگاه های اجرایی عنوان كرد و گفت: ما به عنوان مجموعه دولت و بخشی از حاكمیت نظام در شهرستان عزم خود را برای رفع بیكاری جزم كرده ایم.
محمد كاظمی نسب، در نشست شورای اشتغال شهرستان از اشتغال به عنوان یكی از دغدغه های اساسی منطقه یاد كرد و افزود: دولت تمام تلاش خود را برای كنترل تورم، كاهش بیكاری و ایجاد اشتغال به كار گرفته است.
وی ادامه داد: برای ماندگاری جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت، طرح های اشتغالزا ابلاغ شد، بخشداران ، دهیاران و اعضای شوراها باید با مدیریت درست، جوانان را به سمت خود اشتغالی هدایت كنند و تسهیلات به افراد واجد شرایط پرداخت شود.
كاظمی نسب افزود: باید مسئولان حوزه گردشگری زمینه كار را برای تولید و اشتغال در راه اندازی خانه های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری فراهم كنند.
سرپرست فرمانداری ابركوه با بیان اینكه توسعه و تكمیل طرح های اشتغالزا مد نظر است، یادآور شد : نمایندگان وسایل ارتباط جمعی باید مردم را در ارایه تسهیلات خود اشتغالی به افراد جویای كار آگاه كنند.
وی میزان بیكاری شهرستان را 14.1درصد، تعداد افراد جویای كار را 2 هزار و 514 نفر ذكر كرد و یادآور شد: بیشتر این افراد دانش آموختگان مراكز آموزش عالی و دانشگاهی هستند.
همچنین ناصر زارع، رئیس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی ابركوه گفت: از هزار و هشت سهمیه اشتغال با تلاش اداره ها، نهادها و بخش خصوصی زمینه اشتغال 352 نفر در سال 1396در این شهرستان فراهم شد .
به گفته وی، برای ایجاد اشتغال و تولید 130طرح در حوزه گردشگری، كشاورزی ، صنایع دستی ، صنعت ، بازرگانی و تعاونی ها با توجه به درخواست متقاضیان مصوب شد .
این مسئول حوزه تعاون ابركوه با بیان اینكه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، 352 رشته مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال مصوب كرد، تاكید كرد: در این شهرستان 220 فقره مجوز مشاغل خانگی توسط اداره ها و نهادها امسال صادر شده است.
وی، ایجاد اشتغال و رونق تولید را 2 رویكرد مهم دولت دانست و یادآور شد: در این حوزه مدیران بایستی به جذب جوانان ، دانش آموختگان مراكز آموزش عالی و بانوان اهتمام ویژه ای داشته باشند.
هم اكنون بیش از 500 كارگاه ،واحد اقتصادی، خدماتی، صنعتی، معدنی، تعاونی، كشاورزی و ساختمانی در ابركوه فعال است كه زمینه فعالیت بیش از پنجهزار كارگر را فراهم كرده است .
مركز شهرستان 53 هزار نفری ابركوه در 140كیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

**
فرماندار اردكان با انتقاد از بی توجهی برخی افراد و پیمانكاران به اصول فرهنگ ساخت ‌و ساز درست، گفت: در بحث مدیریت بحران ، آنچه مسلم است نتایج چنین حوادث تلخی است كه می‌تواند غیرقابل ‌تصور باشد و صحبت‌كردن در این مورد در شرایط عادی با شرایط واقعی بحران بسیار متفاوت است.
هادی مقیمی در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان، اضافه كرد: گاهی در شرایط بحران حتی ساختمانی برای مدیریت حادثه وجود ندارد و مدیران دستگاه‌ها، خود و یا خانواده‌شان درگیر بحران هستند، بنابراین ضروری است تا پیش از وقوع اتفاقی، آمادگی لازم باشد، این امر مستلزم آن است كه واقعیت ‌ها را بپذیریم.
فرماندار اردكان به نقل از یكی از مسئولان مدیریت بحران كشور گفت: باید بپذیریم، آمادگی مناسبی برای بحران‌های احتمالی وجود ندارد و در پایتخت كه بیشتر امكانات و تجهیزات در آن متمركز است؛ تنها 15 درصد آمادگی وجود دارد.
مقیمی، افزود: در این زمینه آنچه برای مردم مهم است، صرف هزینه برای بدنه‌ سازی، دیوار، طراحی و مبلمان و... است؛ اما برای فونداسیون ساختمان كمتر هزینه می‌ شود.
وی با تاكید به اینكه تمام دستگاه‌های مرتبط باید به صورت جدی بر اصول ساخت‌وساز نظارت كنند، افزود: هرجا، هر زمان و به هر مقداری كه بتوانیم این امر را به خوبی اجرا كنیم به همان میزان به امنیت و آرامش مردم كمك كرده‌ایم.
اردكان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مركز آن در 60 كیلومتری شمال شهر یزد واقع است.

**
مدیر موسسه فرهنگی بیت الرضا (ع) بافق گفت: ترویج و نشر فرهنگ اسلامی و رسیدگی به محرومان از مهمترین وظیفه خادمیاران حضرت امام رضا(ع) است.
حجت الاسلام سید علی طباطبایی در نشست خادمیاران رضوی استان یزد در بافق كه با حضور امام جمعه و فرماندار این شهرستان برگزار شد، با اشاره به سیره نظری امام رضا (ع) و ترویج و نشر فرهنگ اسلامی و رسیدگی به وضع محرومان افزود: كانون های خادمیاران در استان به همین منظور تشكیل می شود.
وی وظیفه این كانون ها را آموزش و ساماندهی خادمیاران، شبكه سازی،استفاده از استعدادهای آنها ، تشویق و حمایت مردم به شكل های مختلف برای خدمت عنوان كرد.
طباطبایی افزود: ویزیت رایگان پزشكان ، برگزاری كلاس های تقویتی برای دانش آموزان محروم از جمله فعالیت هایی است كه می توان از سوی كانون خادمیاران ارائه داد.
وی گفت: رابطان گزینش، اشتغال و فرهنگی نیز به كانون خادمیاران استان یزد برای آشنایی بیشتر با مسئولیت اجرایی معرفی می شوند.
موسسه خیریه فرهنگی بیت الرضا (ع) بافق با هدف رسیدگی به وضع محرومان و برنامه ریزی سفرهای زیارتی به ویژه كاروان پیاده و برگزاری كارهای فرهنگی و اجتماعی با 25 سال فعالیت، از جمله وظایف این موسسه است.
مركز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 كیلومتری شرق یزد قرار دارد.

**
فرماندار خاتم با اشاره به اینكه اقامه نماز با حضور گسترده مردم باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، گفت: باید فرهنگ نماز و نمازخوانی در اولویت فعالیت های فرهنگی باشد.
فرجام فاضلی، افزود: با توجه به اهمیت و نقش نماز در سعادت، رستگاری و عاقبت به خیری انسان ، باید ترویج فرهنگ نماز به‌ عنوان یك فریضه انسان ساز و تعیین كننده در سلامت اجتماعی جامعه در اولویت برنامه ریزی ها و فعالیت های فرهنگی قرار گیرد.
وی یادآور شد: مدیران دستگاه های اجرایی باید در راستای ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه تلاش كنند و برگزاری نماز جماعت در اداره ها اھمیت فراوانی دارد و این امر باید در دستور كار مسئولان باشد.
فرماندار خاتم با اشاره به معرفی نشدن رئیس تبلیغات اسلامی این شهرستان بعد از چند سال از مدیر كل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد خواست نسبت به معرفی رئیس جدید آن در خاتم اقدام كند.
همچنین امام جمعه موقت هرات با بیان اهمیت مسجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه برای ترویج قرآن و اهل بیت (ع) بر لزوم توجه به فرهنگ مسجد محوری تاكید كرد.
حجت الاسلام غلامرضا محمودی، مسجد محوری، نماز محوری و ولایتمداری را از مهم ترین ویژگی های جوانان برشمرد و گفت: در فتنه اخیرف مردم با بصیرت به دفاع از نظام و رهبری برخاستند كه این نشان دهنده دینمداری و مسجدی بودن جوانان این مرز و بوم است.
وی، وحدت و توسل به قرآن را مقدمه‌‏ای برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی عنوان كرد و یادآور شد: دشمنان اسلام همیشه درصدد ضربه زدن به نظام هستند و زمانی می توانند پیروز شوند كه قرآن و نماز را از جوانان بگیرند.
محمودی، احیای نماز را مهمترین برنامه اداره ها برشمرد و اظهار كرد: مسئولان و دستگاه های اجرایی باید به مقوله نماز بیش از پیش توجه كنند.
هرات مركز شهرستان 40 هزار نفری شهرستان خاتم در فاصله 240 كیلومتری از شهر یزد واقع شده است.
7540/ 7544 / 7543/ 7534/ 2047 خبرنگاران: كارگر ابرقوئی، مژگان دشتی،اصغر عسكری و شهلا حیدری ** انتشار: عباسقلی اشكورجیری