۱۴ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82785596
T T
۰ نفر

'شب آواز هگمتانه' پرآوازه شد

۱۴ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82785596
'شب آواز هگمتانه' پرآوازه شد

همدان- ايرنا- 'شب آواز هگمتانه' سالهاست كه سخاوتمندانه براي مشتاقان موسيقي اصيل ايراني مي نوازد و آوازه هنرنمايي اين گروه در همه جاي ايران پيچيده است.

به گزارش ايرنا، بيست ماه از تولدش مي گذرد. آمدنش چنان شور و شوقي برپا كرد كه تاكنون موسيقي همدان نظيرش را به خود نديده است.
'شب آواز هگمتانه' از همان روزهاي نخست نبض موسيقايي همداني ها را به دست گرفت به طوريكه تاكنون ده بار به روي صحنه رفته است.
'شب آواز هگمتانه' تنها كنسرتي است كه به صورت رايگان براي مشتاقان موسيقي اصيل ايراني مي نوازد و پر شورترين تشويق‌ها را از دست‌هاي تماشاگرانش مي ستاند.
همداني ها يك‌ صدا تشويقش مي كنند و با تمام واژه‌هاي زيبايي كه در ذهن دارند حس خود را با هنرمندان 'شب آواز هگمتانه' قسمت مي كنند.
اين برنامه يكي از فعاليت هاي واحد موسيقي حوزه هنري همدان است كه مسئوليتش را جلال گودرزي سروش، از فعالان عرصه موسيقي به عهده دارد.
گودرزي از سال 86 وارد عرصه موسيقي شده و در بيشتر برنامه هاي موسيقي به عنوان كارشناس، دبير و مدير هنري حضور دارد.
وي در گفت و گو با ايرنا 'شب آواز هگمتانه' را محفلي چند وجهي معرفي مي كند كه تنها مختص اجراي صحنه اي موسيقي نيست؛ بلكه محلي براي قدرشناسي و سپاس از اساتيد و پيشكسوتان موسيقي استان همدان است.
به گفته گودرزي 'شب آواز هگمتانه' نوپاست، اما در ساماندهي و اميد بخشيدن به هنرمندان اين رشته موفق بوده و تاكنون 80 هنرمند همداني در اين برنامه هنرنمايي كرده اند و ده ها پيشكسوت ادب و هنر استان در اين برنامه تجليل شده اند.
علاوه بر اين، توليدات جديد حوزه هنري همدان در بخش موسيقي مانند آلبوم و كتاب در 'شب آواز هگمتانه' معرفي و رونمايي شده است.
اكنون آوازه اين برنامه در كشور پيچيده و گروه هاي موسيقي ديگر استانها خواستار حضور در 'شب آواز هگمتانه' هستند. به طوريكه در اجراي چند روز آينده، گروه موسيقي 'ونداد' از قزوين با 10 نوازنده در اين برنامه حضور خواهد داشت و گروهي از موسيقي دانان استان البرز هم تقاضاي هنر نمايي در 'شب آواز هگمتانه' را دارند.
همچنين چند استان كشور از تهيه كنندگان 'شب آواز هگمتانه' براي اجراي برنامه اي به همين سبك و سياق مشاوره گرفته اند.

** شناسايي استعدادهاي برتر
استعداد يابي در بين جوانان، پرورش و حمايت آنها از اهداف برنامه 'شب آواز هگمتانه' است كه مسئول واحد موسيقي حوزه هنري از آن بعنوان ويژگي منحصر به فرد اين برنامه ياد مي كند.
گودرزي مي گويد: نوازنده، خواننده و آهنگسازان برتر از طريق اين اجراي صحنه اي شناسايي و براي پرورش و شكوفايي ذوق هنريشان حمايت مي شوند و همين موضوع موجب گرايش جوانان به سمت موسيقي اصيل و سنتي شده است.

** توليد آلبوم اشعار باباطاهر
ضبط و توليد آلبومي از آثار هنرمندان همداني از فعاليت هاي برجسته حوزه هنري است كه مسئول واحد موسيقي به معرفي آنها پرداخت و گفت: آلبوم 'صداي شاعر' متشكل از دكلمه گويي 6 شاعر دوران معاصر همدان است كه واحد موسيقي حوزه هنري براي صداي اين شعرا ساخته است.
'شوريده شهر' آلبوم ديگري است كه براساس دو بيتي هاي بابا طاهر ضبط شده است. 'صداي خيس باران' در گروه سني نوجوان، آلبوم تركي بنام 'گوزل داقلار' و همچنين آلبومي در ژانر موسيقي 'آكاپلا' (به معني «نمازخانه‌اي» شكلي از موسيقي آوازي يك يا چندنفره است كه براي اجرا، بدون همراهي ساز ساخته مي‌شود) از توليدات واحد موسيقي حوزه هنري همدان است.
آلبوم 'بهار جان' مشتمل بر آوازخواني 'عاشيق هاي' همدان، آلبوم تكنوازي هنرمندان همداني و آلبومي براساس اشعار فخرالدين عراقي و نيز آلبومي از موسيقي سنتي با گويش همداني نيز در حال ضبط و توليد است كه بخشي از آنها تاپايان سال به اتمام رسيده و در 'شب آواز هگمتانه' رونمايي مي شوند.

** انتشار 'بر دستان الوند' و 'چهارناي'
واحد موسيقي حوزه هنري انتشار 2 جلد كتاب پژوهشي را در دست دارد كه هم اكنون مراحل پاياني را مي گذرانند.
گودرزي در اين باره توضيح داد: 'بر دستان الوند' نوشته قادر شهسواري است كه به موسيقي تركي همدان مي پردازد و كتاب 'چهارناي' اثري از منصور زندي به پژوهش و بررسي ساز چهار ناي كه خود مخترع اين ساز است، پرداخته است.
2 كتاب فوق توسط انتشارات سوره مهر و در سطح ملي منتشر و تا پايان سال رونمايي مي شود.
واحد موسيقي حوزه هنري همدان در امر آموزش و ارتقاي سطح دانش هنرمندان نيز بسيار فعال است و پايه گذار برگزاري دوره هاي تخصصي در حوزه موسيقي با استفاده از اساتيد برجسته موسيقي از كشور است و به اعتقاد گودرزي اين آموزش ها از ارزش علمي بالايي برخوردار است.
'شب آواز هگمتانه' سرآمد ده ها برنامه مختلف واحد موسيقي همدان است كه حالا آوازه اش در همه جاي ايران پيچيده است.
7527/2090
گزارش: زهرا زارعي** انتشاردهنده: سعيد زارع كندجاني
۰ نفر