روحانی: دولت و مردم با هم مشكلات را حل می كنند/ كسی كه ملت ایران را تروریست می نامد، حق دلسوزی برای مردم ما را ندارد

تهران-ایرنا- رئیس جمهوری با تشریح توطئه های بدخواهان علیه ایران اسلامی و با بیان اینكه دولت و مردم با هم مشكلات را حل می كنند تصریح كرد: ملت ایران همواره به خوبی شرایط حساس كشور، منطقه و جهان را درك كرده و بر مبنای مصالح ملی خود تصمیم می‌گیرند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی عصر یكشنبه در جلسه هیات دولت ضمن تبریك ایام میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی، ابراز امیدواری كرد این ایام برای همه مسیحیان جهان، مسلمانان و ملت ایران مبارك باشد.
روحانی در ادامه با اشاره به اینكه در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط كشور عزیزمان بوده ایم، گفت: این نكته باید برای همه روشن باشد كه ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان كاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه كنیم كه نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد كه پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط كشور و زندگی مردم شود.
رییس جمهور تاكید كرد: 'حل برخی از این‌ مسایل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشكلات دست به دست بدهند'.
رییس جمهور با بیان اینكه ریشه برخی از مشكلات اقتصادی مردم به سال‌‌های قبل برمی‌گردد و برخی‌ دیگر هم به همین ایام مربوط می شود، گفت: دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یكدیگر را یاری كنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند مسایل باید شفاف باشد.
روحانی با اشاره به اینكه مردم می‌خواهند در بخش قانون‌گذاری، اجرایی، قضایی و دیگر بخش‌های كشور، مسایل به وضوح برای آنها تبیین شود تا بتوانند قضاوت دقیقی داشته باشند، خاطرنشان كرد: اینكه در رسانه همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بی‌دقتی است.
رییس جمهور همچنین افزود: مردم نسبت به اینكه باید با فساد مبارزه جدی‌تر شود و اینكه برخی چرا مسایل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند.
روحانی اظهار داشت: انتقاد در همه امور كشور حق مردم است و ما معتقدیم حكومت و كشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه می‌خواهند را بخوبی بیان كنند.
رییس جمهور با تاكید بر اینكه نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی كاملاً متفاوت است، گفت: در عین حالی كه از نقد استقبال می‌كنیم و دستگاه‌های مسئول كشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم كنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود كه در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.
روحانی با بیان اینكه شیوه صحیح و انتخابی برای بیان نقد باید یك شیوه كاملاً منطقی، دقیق و قانونی بوده و در نهایت منجر به اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود كه بواسطه آن مردم در زندگی، كسب و كار، رفت و آمد و سرمایه گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایكوبی كنند، حتما شیوه ای غلط است.
رییس جمهور با اشاره به ابراز شادمانی دشمنان انقلاب، گفت: این آقایی كه امروز در آمریكا می‌خواهد با مردم ما همدردی كند، یادش رفته كه چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی كه سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی كند.
روحانی با بیان اینكه این روزها برخی از كشورهای عرب منطقه كه هیچ‌وقت با مردم ایران میانه خوبی نداشتند، پایكوبی می‌كنند، تصریح كرد: باید توجه كنیم كه آیا این شیوه اعتراض، شیوه‌ای دقیق و به نفع مردم است یا به نفع دیگران!؟
رییس جمهوری امنیت ملی، آرامش و انسجام ملی، وحدت و برادری در ایران را بزرگترین سرمایه‌ در منطقه دانست و تاكید كرد: در كشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه با هم زندگی می كنند و مردم در انتخابات نشان دادند كه چگونه نسبت به منافع ملی و آینده كشور خودشان حساسیت دارند.
روحانی با اشاره به اینكه اگر مردم در انتخابات آمدند و اكثریت مردم راهی را انتخاب كردند، ما نیز در مقام عمل باید آن راهی كه اكثریت خواسته را شروع كرده و ادامه دهیم، افزود: توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستی است، اما اگر شیوه‌ای انتخاب كردیم كه در بیان مطالبات به حق‌مان، افرادی داخل شدند و سخنانی ناصحیح، غلط، ناروا، مشكل‌آفرین، دشمن شاد كن و مردم‌نگران كن مطرح كردند، قابل قبول نیست و همه باید به این نكته توجه كنیم.
رییس جمهور ادامه داد: این دولت هر آنچه كه در حقوق شهروندی و در انتخابات به مردم وعده داده، پای پیمان خودش ایستاده و می‌خواهد در این كشور، جوان‌‌ها، دانشگاه‌ها و زنان و مردان و روستائیان با نشاط باشند و همه تلاش خود را برای حل مشكلات مردم بكار برده است؛ البته معنی‌‌اش این نیست كه مشكلات مردم حل شده و مردم امروز مشكل ندارند، اما همه شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد كه وضع كشور ما نسبت به 4 سال پیش چند قدم روبه جلو رفته است.
روحانی اظهار داشت: امروز وضعیت و شرایط ما نسبت به موضوعاتی همانند بهداشت و درمان، آرامش اقتصادی، وضعیت روستاها و كمك به قشرهای بسیار ضعیف ، نسبت به گذشته بهبود یافته و در مسأله تحریم و حقوق ملی و تأثیرگذاری ایران در ثبات و امنیت منطقه شرایط ما متفاوت شده است اما معنی‌ آن این نیست كه همه مشكلات مردم حل شده است.
رییس جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر دولت برای اشتغال، گفت: طبیعی است اگر وضعیت اشتغال برای 2 خانواده در میان 4 خانواده درست شده باشد، آن 2 خانواده دیگر كه هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده، این احساس رضایت را ندارند.
روحانی افزود: درست است كه قدم‌هایی برداشته شده، اما كاهش قدرت خرید مردم از 5 - 6 سال پیش هنوز به طور كامل جبران نشده است؛ مردم مشكلاتی دارند و این مشكلات باید حل شود.
رییس جمهوری با بیان اینكه من از جوانان و مردم ایران و از همه خانواده‌ها درخواست می‌كنم روی راه حل مسایل بیشتر دقت كنیم، گفت: ما در كشور مشكل هوا، ریزگرد، آب، اشتغال و مشكلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گوناگون داریم؛ باید با فساد مبارزه كنیم و همه مردم بتوانند روی اعمال ما نظارت كنند. این مسایل وجود دارد و باید حل و فصل شود. اما چه راهی را باید انتخاب كنیم؟
وی با بیان اینكه مردم در زمینه مسایل اقتصادی و اجتماعی مشكلاتی دارند، خاطرنشان كرد: امسال در فصل پاییز با یك خشكسالی مواجه بودیم كه باعث شد نسبت به متوسط ده سال گذشته حدود 55 درصد كاهش بارندگی داشته باشیم و از سویی با مشكلات دیگری از قبیل سیل یا زلزله مواجه بودیم و مردم با ریزگردها و هوای بد دست و پنجه نرم می‌كنند.
روحانی با تاكید بر اینكه باید همدیگر را یاری و كمك كرده و همه اقشار و جناح‌ها احساس كنند كه صدا و سیمای ملی ما متعلق به خودشان است، اظهار داشت: باید همه احساس كنند در این رسانه ملی حضور دارند و بتوانند نظرات‌شان را بیان كنند. مردم باید احساس كنند كه در رسانه‌ها می‌توانند حرف‌هایشان را بیان كنند.
وی تاكید كرد: اما در عین حال دولت گروهی را كه بخواهند اموال عمومی را تخریب كنند یا نظم اجتماعی را بهم بزنند و یا در جامعه اغتشاشی ایجاد كنند، حتماً‌ تحمل نخواهد كرد.
رییس جمهوری با بیان اینكه ' نقد با زبان صریح گفته شود اما باید توجه داشت كه مردم نیز آرامش و امنیت می‌خواهند'، خاطرنشان كرد: مردم ما شرایطی می خواهند كه بهتر بتوانند سرمایه‌گذاری كنند. آیا اگر در جامعه ناآرامی داشته باشیم، اشتغال ما بیشتر شده و وضعیت اقتصادی مردم بهتر می‌شود؟
روحانی افزود: امروز دولت آمریكا كه در داخل این كشور با مشكلات فراوانی روبرو است، موجب شده مردم آمریكا نسبت به شرایط سیاسی و اجتماعی شان در این كشور نگران باشند.
روحانی با بیان اینكه رییس جمهور آمریكا از روز اولی كه به كاخ سفید آمده علیه ملت ایران اقدام كرده و برای رفت و آمد به آمریكا، ارائه ویزا و مسایل مالی و بانكی مردم هر روز مشكل درست می‌كند، گفت: كسی كه روزانه و به طور مداوم علیه ملت ایران تلاش می‌كند، نمی‌تواند دلسوز ملت ایران باشد؛ همچنین آن یكی دو كشور عرب منطقه نیز كه در طول این چند سال علیه ملت ایران تلاش كردند هم نمی‌توانند برای ملت ایران دلسوزی بكنند.
رییس جمهوری ادامه داد: از همه مقامات امنیتی و نیروهای انتظامی كه رفتارشان با مردم، رفتار خشونت‌آمیزی نبوده و شكیبایی خودشان را حفظ كرده اند تشكر می كنم.
رییس جمهور خطاب به وزرا، معاونین و همه مسئولین بخش های اجرایی كشور گفت: باید به طور روزانه با مردم مشكلات را در میان بگذارید، و اگر مسأله‌ای پیش می‌آید، مردم باید بدانند؛ اگر آنفلوانزا می‌آید و مشكلاتی را برای طیور ایجاد می‌كند، همان‌ لحظه اول مردم باید مطلع شوند؛ نه یك هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسی در كشور ما به اندازه كافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، قبل از آنكه بازار احساس كمبود كند، مسئول مربوطه باید احساس كند و آن كمبود را جبران كند؛ اگر مشكلی در مؤسسات اعتباری غیرقانونی وجود دارد، قبل از هر كس رییس بانك مركزی باید برای مردم توضیح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتی انجام دادیم باید برای مردم تبیین شود؛ اگر مشكل زیست محیطی داریم باید برای مردم توضیح دهیم. ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت كنیم. هیچ مسئولی نمی‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در كار خودش موفق باشد.
روحانی اظهار داشت: آنچه امروز از جوانان و مردم عزیزمان می خواهم اینست كه در این شرایط حساس منطقه و كشور باید هوشیاری‌مان بیشتر باشد.
رییس جمهور با اشاره به اینكه در هفته‌های گذشته گروه‌ها و اقشاری از مردم كه مشكلاتی داشتند، نظرشان را گفتند، افزود: مشكلات و مسایلی كه مربوط به جمع و قشری از كشور است، باید در چارچوب قانونی تبیین شود، اما انتخاب شیوه‌های دیگر می‌تواند برای كشور، امنیت و آینده ما خطرناك باشد و من مطمئنم كه مردم شیوه قانونی و منطق را می‌پسندند.
روحانی با اشاره به اینكه نباید اجازه دهیم شرایطی در كشور بوجود بیاید كه در این فضا دشمن سوء استفاده كرده و برخی از افراد حركات و اقدامات احساسی انجام دهند، گفت: راه رسیدن به چنین هدفی، كمك، حضور، بیان مردم و توجه به آینده و نتایج است؛ تردید ندارم دولت ما به عنوان منتخب مردم و ملت ما به عنوان ولی‌نعمت ما ، در كنار هم به راحتی می‌توانیم بسیاری از مشكلات را حل و فصل كنیم و برای برطرف شدن برخی از مشكلاتی كه زمان‌بر است، شكیبایی كنیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینكه همه باید تلاش كنیم تا به مردم در مقام عمل نشان دهیم كه فضای نقد، انتقاد، اعتراض در چارچوب قانون، كاملاً آزاد است، اما فضای تخریب و اغتشاش حتماً فضایی نیست كه مردم ما آن را تحمل كنند، ابراز امیدواری كرد كه شاهد تلاش جمعی برای دستیابی به ایرانی بهتر در پیش‌رو باشیم و بتوانیم مشكلات‌مان را با یاری همدیگر حل و فصل كنیم.

**اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه اصلاح شد
همچنین هیأت وزیران در جلسه عصر امروز كه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، با اصلاح اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه موافقت كرد.
در این جلسه همچنین با توجه به اتمام مهلت استفاده از قرارداد خط اعتباری با صندوق توسعه صادرات هند، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد به منظور تمدید مهلت قرارداد مذكور، به نمایندگی از سوی دولت برای لازم ‌الاجرا شدن موافقتنامه مالی مربوط، نسبت به اصلاح ضمانتنامه آن اقدام نماید.
اعضای دولت با تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مجارستان و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی موافقت كردند.
تحكیم همكاری‌های اقتصادی در جهت تامین منافع متقابل هر دو طرف متعاهد، قاعده‌مند نمودن سرمایه‌گذاری در درون قلمرو طرف‌های متعهد، حفظ توازن كلّی حقوق و تعهدات بین سرمایه‌گذاران و دولت میزبان و ایجاد و حفظ شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاری‌های سرمایه گذاران طرف‌های متعاهد در قلمرو یكدیگر از جمله اهداف موافقتنامه مذكور است.
سیام**3070**1751**1449**
تنظیم كننده: داود نخ كوب نیاسر**انتشار دهنده: امیر كاردان
۰ نفر