یك میلیون و 80 هزار نفر از مردم آذربایجان غربی در طرح كارت هوشمند ملی مشاركت نكرده اند

ارومیه- ایرنا- مدیركل ثبت احوال آذربایجان غربی گفت: كارت هوشمند ملی یك میلیون و 350 هزار نفر از مردم استان پس از ثبت نام، تحویل صاحبان این كارت ها شده ولی هنوز یك میلیون و 80 هزار نفر در این طرح مشاركت نكرده اند.

محمد حیرت انگیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با این آمار میزان مشاركت مردم آذربایجان غربی در طرح كارت هوشمند ملی، 55.5 درصد است ولی هنوز بیش از 40 درصد خلا در این طرح داریم كه باید تا سه ماه آینده بخش اعظمی از این خلا جبران شود.
وی با اشاره به جمعیت سه میلیون و 324 هزار نفری آذربایجان غربی تا پایان آذرماه سال جاری اضافه كرد: جمعیت مشمول طرح كارت هوشمند ملی در استان 2 میلیون و 427 هزار نفر است كه از این تعداد یك میلیون و 350 هزار نفر كارت خود را دریافت كرده اند.
وی میزان پوشش تحویل كارت هوشمند ملی در كشور را حدود 50 درصد ارزیابی كرد و ادامه داد: میزان مشاركت مردم استان در این طرح پنج درصد بیشتر از متوسط كشوری است.
مدیركل ثبت احوال آذربایجان غربی اظهار كرد: البته در استان نیز میزان مشاركت شهرستان های مختلف، متفاوت است و كمترین میزان را در شهرستان و شهر ارومیه شاهد هستیم.
حیرت انگیز در خصوص هزینه ثبت نام در طرح كارت ملی هوشمند بیان كرد: در صورتی كه مدارك لازم برای ثبت نام تكمیل بوده و پیش ثبت نام در منزل یا محل كار صورت گیرد، هزینه نام نویسی 31 هزار تومان است كه 20 هزار تومان تعرفه ثبت احوال و 11 هزار تومان نیز هزینه اختصاص دفاتر پیشخوان دولت است.
وی گفت: در حال حاضر 50 دفتر پیشخوان دولت در استان در این خصوص فعال است و 17 دفتر نیز در آستانه پیوستن به اجرای این طرح قرار دارد.
وی افزود: پروژه كارت هوشمند ملی آخر سال آینده به اتمام می رسد ولی افرادی كه اعتبار كارت ملی فعلی آنان تا پایان سال 96 به پایان برسد، باید از ابتدای سال آینده كارت هوشمند ملی داشته باشند كه در غیر اینصورت، از دریافت برخی خدمات باز می مانند.
مدیركل ثبت احوال آذربایجان غربی اظهار كرد: قرار است بانك ها و بسیاری از ادارات از سال آینده، برخی خدمات خود را از طریق كارت هوشمند ملی ارائه دهند.
به گزارش ایرنا، طرح كارت هوشمند ملی از سال 1395 در كشور اجرایی شده است.
صدور كارت هوشمند ملی به عنوان كلید ورود به دولت الكترونیك كه موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، كاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد، از سال 1391 آغاز شد و بر اساس هدفگذاری قرار است تا این كارت تا پایان سال 1397 برای تمام واجدان شرایط صادر شود.
وزارت كشور بر اساس بند د ماده 46 قانون برنامه پنج ساله توسعه كشور (مصوب 1389) مكلف است تا با همكاری دستگاه‌های ذیربط و با تكمیل و اصلاح پایگاه اطلاعات هویتی به صورتی كه شامل تمام وقایع حیاتی و تغییرات مشخصات هویتی و صدور گواهی (امضاء دیجیتال) و سایر كاربردها باشد تا پایان برنامه نسبت به تامین و صدور كارت هوشمند ملی چندمنظوره برای آحاد مردم اقدام كند.
با پیاده‌سازی طرح كارت ملی هوشمند، این امكان فراهم می‌شود كه خدمات به روشی ساده، سریع و با كیفیت بالاتر به مردم ارائه شود و این موضوع می‌تواند موجب بهبود سطح كیفی زندگی مردم و بالا بردن سطح رضایت مردم از دولت شود.
یكی از امكاناتی كه در كارت ملی هوشمند قرار دارد، ویژگی‌های بیومتریكی صاحب كارت است، عكس و اثر انگشت صاحب كارت به صورت الكترونیكی در كارت وی ذخیره می‌شود.
به این ترتیب امنیت استفاده از كارت به طور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود و دیگر هر كس با وارد كردن یك رمز عبور ساده امكان استفاده یا سو‌استفاده از یك كارت را ندارد.
برای استفاده از كارت حتما باید صاحب كارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی كه در هنگام ثبت‌نام در كارت ذخیره شده است، مقایسه و تطبیق داده شود و سپس اجازه استفاده از امكانات كارت به وی داده می‌شود.
البته اطلاعات درون كارت ملی هوشمند به صورت رمزنگاری نگهداری می‌شود و خود كارت از دسترسی‌های غیرمجاز به آن جلوگیری می‌كند.
8137/2093 ** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی