۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۲
کد خبر: 82770328
T T
۰ نفر
كارشناسان: ابزار پیش بینی زلزله وجود ندارد/لزوم تكمیل اطلاعات گسل ها

تهران- ایرنا- كارشناسان و استادان علوم زمین شناسی بر فقدان ابزارهایی برای پیش‌بینی زلزله در سراسر جهان تاكید كردند و یكی از راه های كاهش آسیب این پدیده طبیعی در كشور را افزایش داده‌های دانشی و اطلاعات از گسل ها دانستند.

به گزارش ایرنا، پنجمین همایش زمین‌ساخت و زمین‌شناسی ساختاری ایران با نگرشی ویژه بر زمین لرزه بیست و یكم آبان كرمانشاه امروز (چهارشنبه) در سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات‌معدنی كشور برگزار شد.
در این همایش استادان دانشگاه‌های مختلف كشور و كارشناسان مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی، موسسه ژئوفیزیك، پژوهشگاه زلزله‌شناسی، مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران و پژوهشكده علوم‌زمین حضور داشتند.
به نوشته تارنمای سازمان زمین‌شناسی و اكتشافات‌معدنی كشور، رییس انجمن زمین‌ساخت و زمین‌شناسی در این همایش گفت: با استفاده از اطلاعات موجود در زمینه مكان وقوع زمین‌لرزه و داده‌های دانشی می‌توانیم خسارات ناشی از زلزله را كاهش دهیم اما در جهان نمونه‌های موفقی از پیش‌بینی زلزله وجود ندارد.
«محمدمهدی خطیب» افزود: پس از زلزله سرپل ذهاب و دیگر زلزله‌های مهم كشور همیشه ادعاهایی در زمینه پیش‌بینی زلزله مطرح می‌شود.
وی اضافه كرد: ما از هرگونه فعالیت علمی در این زمینه استقبال می‌كنیم و باید اجازه دهیم در این زمینه، موضوعاتی مطرح شود كه از نظر علمی قابل بحث و طرح باشد.
خطیب توضیح داد: حدود 15 سال پیش فردی با مراجعه به یكی از استانداران كشور، ادعا كرد دستگاهی را برای پیش‌بینی زلزله از یك روز تا یك هفته زودتر تولید كرده است. این دستگاه آن زمان به مبلغ یك میلیارد و 800 میلیون ریال (180 میلیون تومان) به فروش رسید كه یكی از نمونه‌های ناموفق در این زمینه بود.
وی از فروش 20 دستگاه در استان‌های مختلف خبر داد و ادامه داد: این طرح با رویكرد تجاری راه اندازی شد و فاقد دیدگاه علمی و رفع مشكل بود، از این رو، قابلیت‌های لازم را نداشت.
وی یادآوری كرد: ایران در كمربند زلزله جهان قرار دارد،‌ از این رو شاهد وقوع زلزله‌هایی با بزرگای بیش از پنج ریشتر در كشوریم.
به گفته وی، ایران به دلیل ساختارهای زمین، در منطقه زلزله‌خیز قرار دارد و انتظار رخدادهای لرزه‌ای با بزرگای زیاد در آن می‌رود اما شمار زلزله‌های بالاتر از هفت ریشتر در سال كمتر از تعداد زلزله‌های با بزرگای پنج تا 5.9 ریشتر است.
خطیب با طرح این پرسش كه آیا می‌توان زلزله ها را پیش‌بینی كرد، گفت: یك گروه از محققان چینی به مدت پنج سال روی این پروژه مطالعه كردند و توانستند فقط در یك مورد خاص هشت ساعت پیش از وقوع، زلزله را پیش‌بینی كنند اما این روش در هیچكدام از زلزله‌های این كشور یا جهان قابل استفاده نبود.

** نبودن اطلاعات، مشكل اصلی ناشناخته ماندن گسل‌ها
رییس دانشكده علوم زمین دانشگاه اصفهان نیز در این همایش از اجرای مطالعاتی در زمینه شناسایی گسل مسبب زلزله بیست و یكم آبان كرمانشاه خبر داد و گفت: در این مطالعات 2 گسل «پیشانی كوهستان» و «گسل مرتفع زاگرس» شناسایی شد كه به نظر می‌رسد مسبب بروز این زلزله بوده است.
«همایون صفایی»، حادثه بیست و یكم آبان را كه بزرگای آن 7.3 ریشتر بود، یكی از بزرگ ترین زمین لرزه‌های كشور توصیف كرد.
رییس دانشكده علوم دانشگاه اصفهان یادآوری كرد از سال 1900 تا 2017 میلادی زلزله‌های این منطقه از طریق دستگاه‌ها به ثبت رسیده كه بیشتر آنها مربوط به گسل شمالی- جنوبی با شیب به سمت شرق بوده است.
این استاد دانشگاه، دلیل اصلی ناشناخته ماندن گسل‌های این زلزله را فقدان اطلاعات در این زمینه برشمرد و اضافه كرد: تاكنون هرگونه ابراز نظر در این زمینه بر اساس اطلاعات چند دهه گذشته بوده است.
رییس دانشكده علوم دانشگاه اصفهان میزان جابجایی زمین در این زلزله را كه با 550 زلزله با بزرگای چهار ریشتر همراه بود، 90 سانتیمتر اعلام كرد.
به گزارش ایرنا، وقوع زمین لرزه ای با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) شامگاه یكشنبه بیست و یكم آبان استان های كرمانشاه، ایلام و كردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب كشور را لرزاند.
در این زلزله 620 نفر جان باختند و 12 هزار و 386 زخمی شدند و به 10 شهرستان و یك هزار و 930 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد شد.
براساس ارزیابی های انجام شده حدود 90 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی نیز آسیب كلی و جزیی دید.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*1961
تنظیم: محمد ملك دار* ناشر: مریم مسعود
۰ نفر