۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 82769570
T T
۰ نفر

دريافت انعام نا متعارف در كارواش‌ها

۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 82769570
دريافت انعام نا متعارف در كارواش‌ها

روزنامه كسب و كار در شماره امروز-چهارشنبه -خود با درج مطلبي با عنوان دريافت انعام نامتعارف در كارواش ها به موضوع فعاليت سنتي 95درصد كارواش هاي تهران مي پردازد.

در اين مطلب آمده است :كارواش يك كار خدماتي است كه به واسطه آن مي‌توان به صورت‌هاي مختلف به مردم خدمات‌رساني كرد و بنابر اختيار مشتري مي‌توان اين كارها را انجام داد مثلا سرويس كامل، موتورشويي، ظاهرشويي و سرويس داخل.

دريافت انعام نا متعارف در كارواش‌ها
كارواش يك كار خدماتي است كه به واسطه آن مي‌توان به صورت‌هاي مختلف به مردم خدمات‌رساني كرد و بنابر اختيار مشتري مي‌توان اين كارها را انجام داد مثلا سرويس كامل، موتورشويي، ظاهرشويي و سرويس داخل. كارواش براي ماشين‌هاي ارزان‌قيمت تا ماشين‌هاي چند صد ميليوني و همچنين ماشين‌هاي سنگين به‌كار مي‌رود و هر خودرويي در سال چندين بار به اين مراكز مراجعه مي‌كند. به واسطه اينكه كارواش‌داران براي شستشوي خودروها كارگران زيادي استخدام مي‌كنند، موضوع پرداخت انعام در اين مراكز مطرح است؛ انعام‌هايي كه از شستن خود ماشين بيشتر مي‌شود. حبيب حسيني، مالك يك كارواش در منطقه غرب تهران مي‌گويد: مهم‌ترين اولويت براي راه انداختن اين شغل داشتن اعتبار است و نياز به هيچ تخصص و سرمايه بالايي ندارد؛ با يك سرمايه 10 ميليوني و البته به غير از اجاره مكان كارواش مي‌توان درآمد خوبي كسب كرد.»
راه‌اندازي يك كارواش جدا از هزينه‌هاي كارواش و مواد شوينده، سود مناسبي دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه سود حاصل از اين كار با همان حداقل 30 خودرو در روز، حداقل 30 ميليون تومان در ماه است و حتي با پرداخت پول كارگر باز هم مي‌توان به سود 30 ميليوني دست يافت.
اين در حاليست كه به گفته برخي از كارگران كارواش آنها حقوق ندارند و درآمدشان را از راه دريافت انعام از مشتريان تامين مي‌كنند. درآمد كارگر كارواش به شانس و روز كاري بستگي دارد. اگر مشتري خوب و دست‌به‌جيبي داشته باشد، تا روز 100 هزار تومان و در بدترين شرايط حداقل روزي 50 هزار تومان به دست مي‌آيد، ولي در اين بين اگر خسارتي هم به خودروي كسي وارد شود، كارگر بايد هزينه‌ آن را بپردازد.
به جز كارواش‌هاي معمولي كه در سطح شهر وجود دارند، برخي كارواش‌ها تخصصي‌تر عمل مي‌كنند. اين كارواش‌ها فقط خودروهاي مدل بالا را شستشو مي‌دهند. درآمد اين كارواش‌ها كه خودروهاي زير50 ميليون تومان را پذيرش نمي‌كنند، بيش از 100 ميليون تومان در ماه بوده كه از درآمد يك پزشك متخصص بسيار بالاتر است.

پرداخت انعام در كارواش‌ها مورد تاييد اتحاديه نيست
عليرضا راسي، رئيس اتحاديه دارندگان تعميرگاه و اتوسرويس و توقفگاه و پاركينگ تهران
كارواش از آن دسته خدماتي است كه به بهانه تبعيت از دنياي امروز مدل سيار آن نيز راه‌اندازي شده، اما در اينجا بايد اشاره شود كه هيچ‌يك از نرم‌افزارهايي كه براي ارائه خدمات كارواش تهيه شده يا افرادي كه به شكل سيار كار مي‌كنند، مورد تاييد اتحاديه نيستند. خودرو كالايي سرمايه‌اي تلقي مي‌شود، حال اگر افرادي كه مايل به فعاليت در اين زمينه هستند محلي ثابت براي خود در نظر گرفته و از طريق ما پروانه بگيرند، مي‌توانيم خدمات آنها را تاييد كنيم، اما در شرايطي كه اين اتفاق رخ ندهد هيچ‌يك از اين خدمات مورد تاييد اتحاديه نيست. به طور كلي دريافت خدمات در يك كارواش شستشو، صفرشويي، جاروبرقي و همه بخش‌ها قيمت خاص خود را دارد كه اين قيمت مشخص است و واحدهاي مختلف ملزم به رعايت آن هستند، اما با توجه به بحران آب كشور بايد به وضعيت كارواش‌ها دقتي ويژه داشت و درباره قيمت‌هاي آنها نيز معمولا هيات‌مديره اتحاديه تمام اين شرايط را لحاظ مي‌كند تا رقمي منطقي براي اين بخش تعيين شود. البته بايد توجه داشت كه در ميان كارواش‌ها كيفيت آنها هم مهم است. به عنوان مثال ممكن است فردي 100 ميليارد تومان هزينه كرده و يك مجموعه شامل كافي‌شاپ، پمپ‌ بنزين و كارواش و بخش‌هاي ديگر را راه‌اندازي كرده باشد. آيا واقعا مي‌توان انتظار داشت كه اين فرد هم به اندازه ساير واحدها بابت ارائه خدمات شستشو هزينه دريافت كند؟در سال‌هاي گذشته كارواش‌ها يكي از مراكزي بودند كه كمترين شكايات مردمي را به همراه داشته‌اند. بر همين اساس اكنون بيشترين متقاضي دريافت پروانه و فعاليت در اين بخش را شاهد هستيم و حتي تعداد افرادي كه براي احداث كارواش اقدام مي‌كنند نسبت به افرادي كه براي دريافت پروانه تعميرگاه مراجعه مي‌كنند، بيشتر است. در حال حاضر بيش از 100 واحد براي ارائه‌ خدمات كارواش متقاضي دريافت پروانه كسب هستند، اما مورد مهم‌تر اين است كه در حال حاضر در شهر تهران بيش از 100 كارواش مجاز وجود دارد كه در ميان آنها شايد 5 درصد نيمه‌اتوماتيك، برقي و تمام‌اتوماتيك باشند، اما بيشتر كارواش‌هاي تهران به سبك سنتي در حال فعاليت هستند. درباره پرداخت انعام نيز لازم به توضيح است كه اگر مردم در دريافت اين خدمات با مشكلي مواجه شوند از طريق اعلام به اتحاديه، بازرسان ما سريع موضوع را پيگيري مي‌كنند. پرداخت انعام در كارواش‌ها مورد تاييد اتحاديه نيست و اين موضوع امري اختياري است كه مشتري مي‌تواند براساس ميل و خواست خود اين رقم را پرداخت كند، اما در غير اين صورت دريافت اجباري انعام تخلف محسوب مي‌شود و قابليت پيگيري دارد. به عبارت بهتر، الزامي در پرداخت انعام به كارگران در هيچ جا ذكر نشده و كاملا اختياري و البته اين امر مرسوم است و به خواست مراجعه‌كنندگان صورت مي‌گيرد.

پرداخت انعام دلبخواه است
مصطفي مقدادي، فعال حوزه كارواش
امروز كارواش‌داران از خدمات سطح پاييني برخوردارند و اكثر آنها به ارائه خدمات به صورت سنتي اكتفا كرده‌اند. كارواش‌هايي كه خدمات شستشوي اتومات دارند هزينه‌هاي شخصي انجام داده‌اند و اين در حاليست كه تمام كارواش‌داران توانايي مالي خريد اين تجهيزات را ندارند. درآمد كارواش‌هاي سنتي نيز با رونق گرفتن كار كارواش‌هاي خودكار و اتومات كاهش يافته، البته كارواش‌هاي اتومات را در مناطقي راه‌اندازي كرده‌اند كه تمكن مالي مراجعه‌كنندگان به آنها بالاست و ابايي از پرداخت مبالغ بالا ندارند و حتي هنگام پرداخت انعام به كارگران كه حتي از سوي اتحاديه نيز غيرقانوني اعلام شده انعام‌هايي با مبالغ بالا پرداخت مي‌كنند.
البته اتحاديه اعلام كرده كه پرداخت انعام دلبخواه است، اما اجبار به مشتري براي دريافت آن خلاف قانون است و مراجعان با مشاهده اين رفتار مي‌توانند شكايت كنند.
در كارواش‌هايي كه جواز دارند، انعام اجباري نيست و اين بارها بخشنامه شده است و مسئولان كارواش موظفند اين بخشنامه را در معرض ديد مشتري نصب كنند تا اگر كسي دوست دارد انعام بدهد، اگر هم نمي‌خواهد، پرداخت انعام اجباري و زوركي نيست. لازم به توضيح است كه بازار كارواش از شب عيد تا اواخر تابستان رونق خوبي دارد و مردم براي شستشوي خودرو به كارواش زياد مراجعه مي‌كنند، اما در فصل زمستان به علت بارش برف و باران مردم ميل و رغبت زيادي ندارد كه خودروهاي خود را به كارواش بياورند و البته همين انعام‌ها در فصول كم‌كار براي كارگران باقي مي‌ماند.
روزنامه كسب و كار
تهرام/1735