معاون مركز فقهي ائمه اطهار(ع): با استفاده از شبكه هاي ماهواره اي دستاوردهاي حوزه را تبيين كنيم

قم ـ ايرنا ـ معاون پژوهش مركز فقهي ائمه اطهار(ع) قم گفت: امروز بايد با استفاده از شبكه هاي ماهواره اي، يافته ها و دستاوردهاي پژوهشي حوزه هاي علميه را براي همه مردم جهان تبيين كنيم.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام جعفر طبسي سه شنبه شب در همايش «حوزه و دانشگاه؛ بررسي ديدگاههاي امام خميني(ره)» در قم اظهار كرد: امروز فعاليت هاي پژوهشي بسيار مناسبي در حوزه هاي علميه به انجام رسيده، اما بايد آنها را با زبان هاي زنده دنيا براي همگان تبيين كنيم.
وي با بيان اين كه استفاده از رايانه و اينترنت بسيار خوب و مناسب است، اما نبايد بيش از حد به آن اعتماد كنيم، اظهار داشت: ممكن است اشتباه سهوي در يك منبع رخ داده باشد كه ما از آن ناآگاه باشيم و ناخواسته به تكرار آن اشتباه دامن بزنيم، به ويژه براي نقل از آيات قرآن كريم بايد به خود قرآن مراجعه كنيم.
معاون پژوهش مركز فقهي ائمه اطهار(ع) با اشاره به افزايش سرقت هاي علمي در كارهاي پژوهشي، به شدت از آن انتقاد كرد و گفت: امانتداري در نقل از ديگر كتاب هاي پژوهشي، يكي از مهمترين مسائلي است كه بايد در نگارش تحقيق ها در عرصه هاي گوناگون به آن تعهد داشته باشيم، ضمن اين كه متاسفانه غرب زدگي و نقل از پژوهش هاي خارجي در كتاب هاي تحقيقاتي كشورمان زياد شده است.
عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي نيز در اين همايش با بيان اين كه تمدن اسلامي از قرن هفدهم و هنگامي كه غربي ها به علوم جديد راه يافتند، دچار خودباختگي شد، خاطرنشان كرد: امام راحل(ره) معتقد بودند كه ما نبايد دچار اين حقارت فرهنگي شويم و امروز در حوزه و دانشگاه بايد تكليف خود را براي رسيدن به اين معنا بدانيم.
محمود حكمت نيا افزود: امروز غرب به دنبال ساخت شرق بر اساس خواست و اراده خويش است و مي خواهد احساس حقارت را به ما القاء كند، اما ما هم مي توانيم غرب را بازطراحي كرده و بسازيم، بنابراين مساله امروز ما توانمندي براي شناخت، تغيير و ساخت است.
وي با بيان اين كه براي حل مسائل آينده بايد تلاش مضاعف و خلاقيت داشته باشيم، تصريح كرد: تمدن اسلامي در حوزه شناخت بسيار كامل است، اما بايد بدانيم چگونه در حوزه هاي گوناگون فرهنگي و اجتماعي منشاء تغيير و ساخت باشيم و اين مساله بسيار مهمي است.
همايش «حوزه و دانشگاه؛ بررسي ديدگاههاي امام خميني(ره)» با حضور آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جمعي از طلاب و روحانيان حوزه هاي علميه در مركز فقهي ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
27 آذرماه سالروز شهادت آيت الله مفتح توسط گروهك تروريستي فرقان، از سوي حضرت امام خميني(ره) با عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نام گذاري شده و در تقويم كشورمان به ثبت رسيده است.
8146 / 1175 خبرنگار: سيد محمدرضا بهشتي پور ** انتشار: رضا عليمحمدي