۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۱۵
کد خبر: 82769290
T T
۰ نفر

خودسوزي دشت خانميرزا در چهارمحال و بختياري

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۱۵
کد خبر: 82769290
خودسوزي دشت خانميرزا در چهارمحال و بختياري

شهركرد- ايرنا- دشت و محيط تالابي خانميرزا واقع در شهرستان لردگان چهارمحال و بختياري نزديك به سه روز است كه از درون در آتش مي سوزد و روز سه شنبه دچار خودسوزي مجدد شد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان چهارمحال و بختياري با تائيد خودسوزي اين دشت گفت: اين دشت بعد از تالاب پريشان استان فارس دومين دشت و محيط تالابي است كه دچار آتش سوزي در درون زمين شده است.
علي محمدي مقدم در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين آتش سوزي بر اثر تداوم خشكسالي و كم بارشي در سال جاري در اراضي اين تالاب كه دو دهه است به دشت تبديل شده، اتفاق افتاده است.
وي با بيان اينكه اين آتش سوزي دومين آتش سوزي در دشت خانميرزا است، اظهار داشت: دشت و محيط تالابي خانميرزا در شهرستان لردگان چهارمحال و بختياري، طي چند روز گذشته و همچنين سال 91 دچار پديده خود سوزي شده بود.
وي گفت: اين آتش سوزي با خروج دود و گاز از ترك هاي ايجاد شده در روي زمين قابل مشاهده است.
محمدي مقدم افزود: مواد آلي انباشته شده در لايه‌هاي زيرين، سبب تشكيل زغال سنگ نارس شده است كه با تركيب گاز متان، قابليت بالاي اشتعال پيدا مي‌كند و اين پديده نتيجه اين آتش سوزي است كه به صورت بخار و دود در سطح زمين مشاهده مي‌شود.
به گفته وي، اين پديده شب‌ها سبب گداخته شدن و قرمز رنگي خاك منطقه در نزديكي روستاي سرتنگ دينار عالي مي‌شود و حرارت و گرما خارج از حفره ها به حدي است كه نمي توان دست را نزديك آن برد.
به گزارش ايرنا، دشت خانميرزا در دهه 60، به صورت تالاب بود و طبق عكس‌هاي هوايي سال 1340، مساحت آن به 2 هزار هكتار مي‌رسيد و هم اكنون يكي از دشت هاي بحراني استان تبديل شده است.
شهرستان لردگان در فاصله 160 كيلومتري مركز استان چهارمحال و بختياري قرار دارد.
چهارمحال و بختياري داراي سه تالاب و 9 دشت است كه اين دشت ها به دليل خشكسالي و بحران بي آبي به دشت ممنوعه تبديل شده اند.
خبرنگار: سميه پناهنده ** انتشاردهنده: مجيد ملازاده
7360/2097/1772
۰ نفر