۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82769066
T T
۰ نفر

افزايش دما، كشور را به سمت بياباني شدن مي برد

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82769066
افزايش دما، كشور را به سمت بياباني شدن مي برد

شيراز- ايرنا- پژوهشگر آب و هواشناسي و مدرس مركز آموزش عالي اقليد گفت: با افزايش دما به دليل افزايش تبخير، آب درياهاي بسته چون خزر كاهش خواهد يافت ودر كوتاه مدت ايران به سمت بيابان زايي مي رود.

به گزارش ايرنا سيد مهدي مرتضوي درهمايش اثر تغييرات آب و هوايي بر كشاورزي و محيط زيست كه در اقليد برگزار شد افزود: اين گرما در بلند مدت موجب افزايش توفان‌هاي گرد و غبار در نيمه غربي كشور خواهد شد.
وي به ارائه مقاله اي درباره تاثير تغييرات اقليمي بر كشاورزي و محيط زيست در اين همايش پرداخت و گفت : فرآيند انتشار روز افزون دي اكسيد كربن در جو توسط انسان و افزايش غلظت گازهاي گلخانه اي به افزايش ميانگين دماي سطح زمين در 100 سال گذشته منجر شده كه حدود 85 صدم سانتيگراد دما را افزايش داده است.
اين پژوهشگر آب و هواشناسي سه شنبه در مصاحبه با ايرنا گفت: به دام افتادن بخشي از انرژي خورشيدي در جو زمين را اثر گلخانه اي مي نامند و گازهاي منتشر شده از صنايع و كشاورزي، اثر گلخانه اي جو زمين را افزايش مي دهند.
مرتضوي اضافه كرد: فعاليت هاي انساني از جمله سوزاندن سوخت هاي فسيلي مثل زغال سنگ، نفت و گاز طبيعي، بر ميزان دي اكسيد كربن كه اصلي ترين گاز گلخانه اي عامل گرم شدن كره زمين است مي افزايد و امروز غلظت دي اكسيد كربن در جو، از هر زماني در 800 هزار سال گذشته بيشتر است.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به افزايش دما، تغيير الگوهاي بارشي و بالارفتن سطح آب درياها افزود: اين فرآيندها با گرم شدن كره زمين مرتبط هستند و مي توانند بر مناطق مختلف جهان تاثيرات شديدي بگذارند و به كمبود آب آشاميدني و توليد موادغذايي بيانجامد كه حاصل آن افزايش شمار قربانيان خشكسالي، گرما و همچنين سيل و توفان است.
اين پژوهشگر بيان كرد: آب شدن يخچال هاي قطبي به سبب افزايش دما عامل مهمي در بالا آمدن سطح آب ها بوده و در مقايسه با 30سال گذشته، پهنه اي از يخ به مساحت حدود پنج برابر ايران ناپديد شده است و اگر چاره اي انديشيده نشود انتظار مي رود تغييرات آب و هوايي به افزايش موارد سوانح طبيعي مرتبط با آب و هوا بينجامد.
مرتضوي با اشاره به اينكه ايران از نظرافزايش دما در بحراني‌ترين حالت در خاورميانه قرار دارد افزود: بر اساس پيش بيني‌ها در نواحي مركزي و شرقي ايران به ميزان 1.4 تا 1.7 درجه سانتيگراد افزايش دما رخ خواهد داد و در بسياري از مناطق دماهاي بيش از 40 درجه سانتيگراد را خواهيم داشت.
مدرس مركز آموزش عالي اقليد افزود: در نشست هاي بين المللي مرتبط با چالش هاي تغييرات اقليمي،146 كشور برنامه هاي خود را براي كاستن از انتشار گازهاي گلخانه اي ارائه داده اند كه انتظار مي رود يك معاهده الزام آور جهاني در زمينه آب و هوا باشد.
وي اظهاركرد: اگر دماي هواي زمين از دو درجه سانتي گراد بيشتر شود، منجر به تاثيرات عمده و خطرناك آب و هوايي مي شود كه اثر آن بر كشورهاي درحال توسعه بيشتر است.
خبرنگار: محمد امين افشارپور ** انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
9873/ 1876