۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82768539
T T
۰ نفر

آغاز شخم زمستانه شاليزارهاي لاهيجان

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر: 82768539
آغاز شخم زمستانه شاليزارهاي لاهيجان

لاهيجان-ايرنا-مديرجهادكشاورزي لاهيجان گفت: شخم زمستانه به منظور استفاده از آب هاي سطحي و نزولات جوي براي نشاء كاري در فصل زراعي سال آينده در شاليزارهاي شهرستان لاهيجان آغاز شده است.

جلال ملاجعفري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كشاورزان لاهيجاني براي استفاده از آب هاي سطحي و نزولات جوي ، از بين بردن آفات موجود در خاك و غني ساختن آن ، شخم زمستانه را در سطح 23هزار هكتار اراضي شاليزاري اين شهرستان آغاز كردند.
وي اظهارداشت:شخم اراضي شاليزاري در اسفندماه پايان مي يابد و پس از آن شاليكاران اراضي خود را با شخم هاي بعدي و آب تخت كردن براي نشاكاري آماده مي كنند.
وي در باره مزاياي شخم زمستانه اراضي شاليزاري خاطرنشان كرد:شخم زمستانه باعث تهويه خاك ، ذخيره رطوبت و آماده سازي آسانتر زمين در بهار ، استفاده حداكثري از نزولات جوي و آب باران مي شود و علاوه بر آن شخم در زمستان مي تواند پناهكاه آفات را از بين ببرد و همچنين سبب كنترل آفات و بيماري هاي قارچي در سال بعد شده و بذر علف هاي هرز را از بين ببرد .
وي افزايش محصول در سال آينده در اثر جذب بهتر مواد غذايي و غني سازي خاك و كاهش مصرف سموم كشاورزي را از ديگر فوايد و مزاياي شخم زمستاني دانست.
سطح زيركشت اراضي شاليزاري شهرستان لاهيجان 23 هزار و 816 هكتار و متوسط عملكرد شلتوك آن چهارهزار و 297 كيلوگرم در هكتار است .
28 هزار خانوار بهره بردار لاهيجاني در بخش شاليكاري اشتغال دارند و اين شهرستان با توليد ساليانه حدود 70هزار تن برنج 10درصد سهم توليد اين محصول در گيلان را به خود اختصاص داده است .
شهرستان لاهيجان پيشگام در مكانيزاسيون كشت برنج در گيلان به شمار مي رود و امسال دو هزار و 800 هكتار از اراضي شاليزاري لاهيجان در برنامه مكانيزه قرار دارند كه اين ميزان به 10هزار هكتار سطح موجود مكانيزاسيون شاليزارهاي اين شهرستان افزوده مي شود.
خبرنگار: نظرپور **انتشار دهنده: بابايي
6029 /6030