۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۲
کد خبر: 82768072
T T
۰ نفر

یك سوم خودروهای سنگین معاینه فنی ندارند

۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۲
کد خبر: 82768072
یك سوم خودروهای سنگین معاینه فنی ندارند

تهران- ایرنا- رییس انجمن صنفی مراكز معاینه فنی خودرو كشور گفت: یك سوم خودروهای سنگین برای دریافت برگه معاینه فنی به مراكز صدور مراجعه نمی كنند.

به گزارش ایرنا، «عباس مجیدنژاد» شامگاه دوشنبه در حاشیه دومین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل افزود: بیش از 2میلیون خودرو سنگین در كشور وجود دارد.
رییس انجمن صنفی مراكز معاینه فنی خودروی كشور یادآوری كرد: طبق قانون همه خودروهای سنگین كه عمر كمتر از 10 سال دارند باید هر 6ماه یكبار و هر خودرو با بیش از 10 سال عمر هر سه ماه یكبار به مراكز معاینه فنی مراجعه كند.
وی اظهار داشت: در صورتی كه خودروهای سنگین معاینه فنی نداشته باشند كارت هوشمند رانندگان آنها غیر فعال می شود.
وی گفت: آمارها نشان می دهد پارسال یك میلیون و 300 هزار خودرو سنگین برگه معاینه فنی دریافت كرده اند.
برای دریافت معاینه فنی 350 هزار ریال دستمزد دریافت می شود.

** 30 درصد خودروهای سبك معاینه فنی ندارند
رییس انجمن صنفی مراكز معاینه فنی خودرو كشور درباره معاینه فنی خودروهای سبك نیز گفت: همه خودروهای سبك در صورتی كه چهارسال از عمر آنها گذشته باشد باید معاینه فنی دریافت كنند.
وی گفت: از 20 میلیون خودرو سبك در كشور چهار تا پنج میلیون دستگاه با توجه به سال ساخت، از دریافت برگه معاینه فنی معافند.
مجید نژاد افزود: با این همه آمارها نشان می دهد حدود 30 درصد خودروهای سبك برای دریافت معاینه فنی به مراكز صدور مراجعه نمی كنند.

** وضع معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز
رییس انجمن صنفی مراكز معاینه فنی خودرو كشور گفت: مخزن 2میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز به صورت شركتی توسط كارخانه های خودروسازی نصب شده است، یك میلیون دستگاه نیز در كارگاه های مجاز مخزن نصب كرده اند اما مخازن گاز یك میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو سبك در كارگاه های غیرمجاز نصب شده است.
وی گفت: مشكل اصلی این است كه مالكان برخی از خودروهای دوگانه سوز كه مخازن گاز غیرمجاز نصب كرده اند، پیش از دریافت معاینه فنی دستگاه را باز می كنند و بر این اقدام آنها هیچ نظارتی نمی شود.
به گفته وی، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام كرده است هیچ یك از كارگاه های نصب مخزن گاز در كشور استاندارد لازم را ندارد.

** فعالیت 140 مركز صدور معاینه فنی در سراسر كشور
مجیدنژاد اعلام كرد اكنون 140 مركز صدور معاینه فنی در سراسر كشور فعال است كه كه مركز های مربوط به خودروهای سنگین با مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مركزهای ویژه خودروهای سبك با مجوز وزارت كشور و سازمان راهداری فعالیت می كنند.
وی تاكید كرد معاینه فنی در ایمنی خودروها و صنعت حمل و نقل كشور نقش مهمی ایفا می كند اما این مساله به فرهنگ سازی نیازمند است تا دارندگان خودروهای سبك و سنگین برای افزایش ایمنی و حفظ محیط زیست معاینه فنی دریافت كنند.
مجیدنژاد افزود: در حوزه برون شهری برای نخستین بار با همكاری سازمان فنی حرفه ای برای 200 نفر مدیر فنی و 200 نفر كاربر دوره های آموزشی برگزار كردیم.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی بیست و ششم آذرماه در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری اعلام كرد: بیش از 20 میلیون دستگاه خودرو داریم كه سالیانه یك میلیون و 200 هزار دستگاه دیگر به آن اضافه می شود.
دومین نمایشگاه حمل و نقل بین المللی و صنایع وابسته صبح دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی گشایش یافت.
در این نمایشگاه 205 شركت داخلی حضور دارند و تا بیست و هشتم آذرماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران میزبان علاقه مندانند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام*1108*1540*1961*
خبرنگار: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر