۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82767429
T T
۰ نفر

بررسي مطبوعات،

بودجه و ضرورت شفافيت مجلس

۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 82767429
بودجه و ضرورت شفافيت مجلس

تهران-ايرنا- شفاف سازي عملكرد قواي سه گانه و تلاش براي رفع چالش هاي كشور در سايه اين شفافيت محور نطق هاي آتشين و جنجالي نمايندگان مجلس بود. درخواست آغاز اين شفافيت از مجلس مي تواند جايگاه نمايندگان در افكار عمومي را ارتقا دهد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش ها خبري ايرنا، حاشيه هاي ديروز بهارستان، از نطق هاي نمايندگان درباره شفاف سازي تا اعتراض به عملكرد مجلس در روزنامه هاي چاپ امروز دوشنبه 27 آذرماه مورد توجه قرار گرفت. تصميم تازه دولت براي حل مشكل كولبران در مرزها و بررسي نسبت جريان اصلاح طلبان با دولت از ديگر محورهاي مورد توجه در مطبوعات بود.

**مباحثه، ضرورت مجلس پويا
صحن علني مجلس روز گذشته 25 آذرماه شاهد تنش هاي لفظي برخي نمايندگان بود. سخنان «مصطفي كواكبيان» و «محمود صادقي» درباره قواي مجريه، قضاييه و مقننه از سوي ديگر نمايندگان با اعتراض روبرو شد و تريبون هاي بهارستان براي دقايقي التهاب هاي گفتاري نمايندگان را پوشش داد. روزنامه هاي امروز با انعكاس رويدادهاي ديروز مجلس به تحليل و ارزيابي اين تنش ها پرداختند.
روزنامه «آرمان» در گزارش خود بخشي از اظهارات محمود صادقي درباره نقش و جايگاه مجلس را بازتاب داد و نوشت: صادقي در نطق ميان‌دستور مجلس، تصريح كرد كه آيا نمايندگان اطلاع دارند كه 130 هزار ميليارد تومان بدهي‌هاي معوقه به نظام بانكي در دست چه كساني گردش مي‌كند؟ چرا در برابر ديوان محاسبات به تكليف خود عمل نمي‌كند؟
صادقي گفت: بعضي همكاران مي‌گويند فايده ندارد؛ اگر به فاسدها دست بزنيم كارها مي‌خوابد. چرا با مفسدان همكاري مي‌كنيم و از افشاي نام بدهكاران كلان هراس داريم؟ آيا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شوراي نگهبان هستيم. بياييم شفافيت را از مجلس آغاز كنيم. چرا اجازه نمي‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسي شود؟ حسابرس‌هاي ديوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسي مي‌كنند 40، 50 ايراد مي‌گيرند ولي رئيس ديوان محاسبات همه آنها را خط مي‌زند.
به نوشته اين روزنامه، نماينده مردم تهران در مجلس گفت: عدم تاييد صلاحيت‌هاي شوراي نگهبان اغلب با مصلحت‌انديشي و خيرانديشي توام است اما اين مساله مانع حضور نمايندگان شجاعي كه شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است.
«جدال بر سر فضيلت» عنوان گزارش روزنامه «اعتماد» از حاشيه هاي صحن علني مجلس است. در خلاصه اي از اين گزارش مي خوانيم: مجلس روز پر تنشي را از سر گذراند. روزي كه در آن نمايندگان از سوي محمود صادقي به طعنه عصاره فضايل شوراي نگهبان خطاب شدند و همين كليد ورود به جنجالي بود كه محمد‌رضا تابش، نماينده اصلاح‌طلب اردكان و سيد‌حسين نقوي، نماينده اصولگراي ورامين پاي اصلي آن بودند.
به گزارش اعتماد، هر چند كه ورود چند نماينده به فريادهاي اين دو باعث شد تا از درگيري فيزيكي جلوگيري شود اما اگر اوضاع ادامه داشت ممكن بود زد و خوردي هم اتفاق بيفتد. دعوا بر سر فضايل بود؛ يكي اصلاح‌طلب و منتقد نظارت استصوابي شوراي نگهبان ديگري اصولگرا و چند دقيقه‌اي با هم جر و بحث و چند لفظ كوچه‌بازاري هم نثار يكديگر كردند.
اين روزنامه در سرمقاله خود به قلم «الياس حضرتي» مدير مسوول خود و نماينده مجلس نوشت: هم مطبوعات و هم مجلس محل مباحثه و تضارب آرا هستند. هم در رسانه و هم در پارلمان، سازوكارهايي پيش‌بيني‌ شده‌اند تا فعالان سياسي و وكلاي ملت با يكديگر بحث كنند و بي‌ملاحظه و بي‌مداهنه آنچه را حق مي‌پندارند و به صلاح مي‌دانند بر قلم و زبان آورند. معمولا در جوامعي كه مطبوعات و پارلمان پرسروصدا و پرتنش باشند، جامعه در وضعيت آرام‌تري به سر مي‌برد، برعكس اگر امكان گفت‌وگوي صريح و آزاد را از مجلس و مطبوعات بگيريم آنگاه اين تنش‌ها به جامعه سرايت مي‌كند و منازعه به ميان مردم راه مي‌يابد.
روزنامه اقتصادي «تجارت» هم در شماره امروز خود به حاشيه هاي مجلس پرداخت و نوشت: پس از نطق جنجالي محمود صادقي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز (يكشنبه 26 آذر) قوه مقننه،‌ نقوي حسيني نماينده ورامين در مجلس از هيئت رئيسه پارلمان خواستار وقتي براي ايراد تذكر ماده 79 آيين‌نامه داخلي مجلس را داشت كه اين وقت به وي داده شد.
او با اشاره به نطق محمود صادقي كه در آن گفته بود مجلس عصاره فضائل ملت نيست بلكه عصاره فضائل شوراي نگهبان است، گفت: اينقدر مجلس را تضعيف نكنيد، بگذاريد نمايندگان اظهارنظر كنند و حرف‌شان را بزنند. مردم مذاكرات صحن علني را گوش مي‌كنند. مطالبي مطرح مي‌شود، چه قضاوتي خواهند كرد. وي افزود: من نماينده مردم هستم و مجلس عصاره فضائل ملت ايران است. اگر كسي گفته مجلس عصاره فضائل شوراي نگهبان است يعني نمايندگان منتخب ملت نيستند.
روزنامه «مردم سالاري» در گزارش خود آورد: مصطفي كواكبيان در نطق خود با خطاب قرار دادن سه قوه مقننه، مجريه و قضائيه، گفت: حدود 19 ماه از وقت مجلس دهم گذشت، بايد محاسبه كنيم تا چه ميزان توانسته‌ايم مشكلات انباشت‌شده بر دوش مردم را برداريم. راستي چرا رئيس مجلس به جاي اينكه خودش را سخنگوي مجلس بداند، همه‌كاره مجلس مي‌داند؟
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از نطق خود با خطاب قرار دادن قوه قضائيه، گفت: آقاي رئيس قوه قضائيه‌ آيا به تازگي متوجه شده‌ايد كه رئيس دولت سابق و چهار وزير وي در پرونده بابك زنجاني نقش داشته‌اند؟ بارها در مجلس هشتم و اين مجلس در مورد تخلفات عديده آن دولت به شما تذكر داديم، چرا اقدام نكرديد؟
كواكبيان همچنين با خطاب قرار دادن رئيس‌جمهور، اظهار كرد: آقاي رئيس‌جمهور آيا در فضاي مجازي هستيد كه امروز چه ناسزاهايي به ما اصلاح‌طلبان بابت حمايت از شما سر داده مي‌شود؟ چرا به وعده‌هايي كه به مردم داده‌ايد عمل نمي‌كنيد؟
روزنامه «شرق» در گزارش خود از قوه مقننه به بحث شفاف سازي و ميزان حقوق نمايندگان پرداخته است. اين روزنامه درباره ضرورت هاي شفاف سازي در قواي سه گانه به ويژه در مجلس مي نويسد: شفاف‌سازي مسائل مالي مجلس؛ نقطه اشتراك نامه ٣٠ نماينده به هيئت‌رئيسه بود و همچنين نطق ديروز دو نماينده تهران در «محمود صادقي» و «مصطفي كواكبيان».
البته اين شفافيت منحصر به دستگاه‌هاي ديگر نيست و آنها درخواست آغاز شفافيت از خود مجلس داشتند؛ آن هم درباره مسائل مالي مجلس. 30 نماينده مجلس ديروز در نامه‌اي به هيئت‌رئيسه خواستار شفافيت بودجه مجلس شدند. كنار هم قرارگرفتن نام نمايندگان اصلاح‌طلب در كنار اسامي‌اي مانند «حسن كامران» نشان از عزم جدي نمايندگان فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي، براي شفافيت بودجه مجلس دارد.
در بخش ديگري از گزارش اين روزنامه درباره حقوق نمايندگان مي خوانيم: چقدر مي‌گيري نمايندگي كني؟ رقم‌ها متفاوت است. از جدولي كه نشان مي‌دهد دريافتي نماينده حدود ٣٢ ميليون است تا برخي نمايندگان كه در پاسخ «شرق» حتي مي‌گويند نمي‌دانند رقم دقيق دريافتي‌شان چقدر است و تا محمود صادقي كه مي‌گويد كل دريافتي نماينده‌ها رقمي بين ١٧ تا ٢١ ميليون تومان است. ابهام به اين ارقام خلاصه نمي‌شود. حقوق بهروز نعمتي به گفته خودش هشت ميليون تومان و عبدالرضا هاشم‌زايي پنج‌ميليون‌و اندي است. حتي براي يك خبرنگار پارلماني هم مشخص نيست رقم دقيق دريافتي نمايندگان چه ميزان است.
به نوشته اين روزنامه، شايد حساب و كتاب اينكه هر نماينده چقدر دريافتي دارد، كار يك گزارش ساده نباشد، بااين‌حال به همين زودي‌ها نمايندگان مجلس توجه‌شان را به دريافتي‌هايشان بيشتر خواهند كرد و شايد آن‌طور كه صادقي پيشنهاد داده، يك روز امكان دسترسي ما و شما به ارقام دريافتي نمايندگان فراهم شود؛ يعني همان اتاق‌هاي شيشه‌اي ايده‌آل.
روزنامه «قانون» در بازتاب حاشيه هاي صحن علني ديروز مجلس نوشت: ديروز زماني كه علي لاريجاني و مسعود پزشكيان در صحن علني حاضر نبودند و سكان اداره مجلس به دست علي مطهري رسيده بود، يكي از نطق هاي طوفاني نمايندگان بعد از مدت‌ها به گوش رسيد. محمود صادقي، اصلاح طلبي كه از ابتداي حضورش در مجلس دهم به پيگيري‌هاي شفاف‌سازي معروف است، روز گذشته نيز در يك نطق اعتراضي صداي برخي نمايندگان محافظه‌كار را درآورد. قبل از او نيز مصطفي كواكبيان در نطقي، پشتيبانان انتخاباتي روحاني، يعني اصلاح‌طلبان را بار ديگر به رييس‌جمهور يادآور شد اما انگار صحبت‌هاي او زياد به كام بهروز نعمتي، نماينده اي كه از ليست اميد به مجلس راه پيدا كرده بود، خوش نيامد و نسبت به سخنان كواكبيان اعتراض كرد.
بي‌شك مجلس شوراي اسلامي از كمبود نمايندگاني رنج مي‌برد كه بدون ترس از ردصلاحيت و برخوردهاي قهري به وظيفه ذاتي و نظارتي خود عمل كنند. اين نوع نطق‌هاي شجاعانه‌اي كه از جانب برخي از نمايندگان ايراد مي‌شود، نيازمند حمايت است و بهارستان‌نشينان بايد بدانند كه وكيل مردم هستند و آينده درباره اين عزيزان قضاوت خواهد كرد. آن‌ها مي‌توانند در تاريخ جاودان شوند يا مانند برخي از نمايندگاني كه مردم آن‌ها را از عالم سياست حذف كردند، از ميدان به در شوند.
روزنامه «كيهان» هم در گزارش انتقادي خود به رفتار نمايندگان در مجلس اشاره كرده و نوشته است: عضو فراكسيون اميد كه در جلسه علني مجلس نمايندگان را نه عصاره فضائل ملت كه عصاره فضائل شوراي نگهبان خواند به اين حقيقت و سؤال‌اشاره نكرد و پاسخ نداد كه خود او نيز نماينده همين مجلس بوده و اعتراض او و برخي ديگر از مدعيان اصلاحات نسبت به عملكرد فراكسيون اميد در ماه‌هاي گذشته و همچنين نحوه بستن ليست آن تجاهل العارف محسوب مي‌شود! ادعاي مبارزه با فساد از سوي مدعيان اصلاحات در حالي است كه فراكسيون اميد حتي صلاح نديد غارت 15 ‌هزار ميلياردي برخي وابستگان به طيف اصلاح‌طلب از صندوق ذخيره فرهنگيان را پيگيري كند و حتي برچسب سياسي به معترضان اين دزدي زدند!

**برنامه دولت براي حل معضل كولبران
«محمدرضا رحماني فضلي» وزير كشور روز گذشته مهمان سي و يكمين نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران بود. موضوع كولبري و شرايط كولبران از مهمترين مباحث مطرح شده در اين نشست، مورد توجه روزنامه هاي امروز قرار گرفت. شماري از رسانه هاي چاپي سخنان وزير كشور درباره كولبران و برنامه هاي دولت در اين زمينه را مورد توجه قرار دادند.
روزنامه «ايران» در گزارشي از اين نشست نوشت: تا قبل از اينكه عبدالرضا رحماني فضلي از اتفاق‌هاي آينده صحبت كند، نمايندگان بخش خصوصي از قاچاق كالا صحبت كردند و از وي خواستند كه مرزها كنترل شود تا توليد‌كنندگان و بازرگانان به جهت واردات كالاي قاچاق كه بعضاً توسط كوله بران هم صورت مي‌گيرد بيش از اين متحمل خسارت‌هاي ميلياردي نشوند.
بدين جهت وزير كشور پايان فعاليت كوله بران را اعلام كرد و گفت: با اينكه كوله‌بران عايدي از كالاهايي كه جابه‌جا مي‌كردند نداشتند اما تصميم گرفتيم اين بخش را ساماندهي كنيم تا اين قشر از جامعه آسيب نبينند و كرامت آنها حفظ شود. از اين‌رو 15 بازارچه مرزي تعريف شده كه 6 بازارچه آن از قبل بوده است و براين اساس افرادي كه در 20كيلومتري مرزهاي غرب و شرق كشور و روستاهاي 50 كيلومتري از بازارچه‌هاي مرزي هستند و همچنين حداقل سه سال در فاصله‌هاي عنوان شده سكونت دارند، مي‌توانند از تخفيف‌هاي ويژه گمركي استفاده كنند و به آنها نيز كارت پيله‌وري داده خواهد شد تا بتوان وضعيت ورود كالاها را رصد كرد.
«چند سؤال درباره بازاري شدن كولبران» عنوان يادداشتي در روزنامه ايران و درباره كولبران است. در اين يادداشت مي خوانيم: كولبري هم از آن قصه‌هاي غم‌انگيز است كه هرچه سامانش مي‌دهيم بسامان نمي‌شود؛ خبر از ساماندهي كولبران غرب كشور در بازارچه‌هاي مرزي و ساخت بازارچه‌هاي جديد مي‌رسد. اغلب تصور عمومي از بازارچه مرزي، تصور غلطي است.
بازارچه مرزي دقيقاً به معناي گمرك است و نه بازاري كه مردم بتوانند آخر هفته همراه خانواده از آن ديدن كنند و با صرف ساعت‌ها وقت، خاطره‌اي شيرين از يك خريد دلچسب بسازند. شما اگر همين فردا به بازارچه مرزي «سيرانبند» بانه كه 40 كيلومتر خارج از اين شهر و در نقطه صفر مرزي است برويد - حتي به‌عنوان خبرنگار- با دري بسته مواجه خواهيد شد و نيروهاي مسلحي كه به شما خواهند گفت بايد نامه‌اي رسمي از فرمانداري داشته باشيد. موضوع بعدي اينكه در اين بازارچه‌ها غرفه‌اي براي فروش روسري و لباس زنانه نيست، بلكه سيمان، گله گوسفند، كابل برق و... از طريق شركت‌ها مبادله مي‌شود. حال كولبري كه قرار است ديگر نه از طريق كولبري بلكه با ساماندهي در بازارچه مرزي امرار معاش كند، يعني اينكه دقيقاً قرار است چه كاري انجام دهد؟
روزنامه «دنياي اقتصاد» هم سخنان رحماني فضلي در نشست پارلمان خصوصي را مورد توجه قرار داده و درگزارشي با تيتر «رنج استان‌ها از برنامه‌ريزي وصله‌پينه‌اي» نوشته است: وزير كشور عدم توازن را زخم عميقي بر پيكر كشور از نظر اقتصادي، اجتماعي و امنيتي دانست. عبدالرضا رحماني‌فضلي كه در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران حضور داشت، ضمن تاكيد بر اين امر گفت: مشكل اصلي كشور، در نظام برنامه‌ريزي، بودجه‌ريزي، بانكي و نظام اداري است كه بسترساز فعاليت اقتصادي هستند. هيچ كشور توسعه‌يافته‌اي در دنيا، نظام برنامه‌ريزي كلان مانند ايران ندارد و اين ضعف بزرگي در نظام برنامه‌ريزي است.
وي افزود: البته من مسوول برنامه‌ريزي نيستم. اما به نظر من بايد اين نگاه عوض شود. بعد از انقلاب كارهاي زيادي انجام داديم و رويه‌هاي زيادي تغيير كرد، اما در نظام برنامه‌ريزي تغييري ايجاد نكرديم. اين نوع برنامه‌ريزي براساس نظام برنامه‌ريزي بعد از جنگ جهاني دوم است كه با وصله‌‌پينه‌هايي در ايران شكل گرفت.
«كولبري ممنوع» عنوان گزارش روزنامه شرق از سخنان وزير كشور درباره كولبري است. شرق مي نويسد: كولبري يكي از مهم‌ترين مشاغل ساكنان غرب كشور است كه اين روزها به دلايل مختلف، خبرساز شده، اما وزير كشور در جلسه ديروز هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران از برنامه‌ريزي دولت براي توقف فعاليت كولبري در غرب كشور خبر داده است.
او در اين رابطه توضيح داد: پس از اتفاقاتي كه در اقليم كردستان رخ داد، ايران، تركيه و عراق در اقدام هماهنگي تصميم گرفتند مرزهاي خود را ببندند. البته در سمت ايران احتمال درگيري‌هاي مرزي وجود داشت، بنابراين، اين سه مرز همچنان بسته باقي ماندند. مرز باشماق باز شد، اما همچنان به دليل مسائل امنيتي دو مرز ديگر بسته باقي ماندند، البته قرار بود كه ديروز صبح مرز تمرچين هم باز شود. پيگيري مي‌كنم كه اين مرزها باز شده باشند و در صورت عدم بازگشايي، نسبت به اصلاح روند، اقدام خواهد شد.
در شماره امروز روزنامه قانون و در ادامه سخنان وزير كشور درباره كولبران مي خوانيم: عده اي از آن‌ها مي‌ميرند، عده‌اي فلج مي‌شوند، عده اي از كارافتاده مي‌شوند، عده اي زير فشار بار سنگين سكته مي‌كنند؛ مرگ كولبران در اين سرزمين نزديك مرز طبيعي است. حرف زدن از كار و كارخانه و اشتغال در شهرهاي مرزي ايران، چيزي شبيه شوخي است.
داستان مرگ و معلوليت كولبران را سال‌هاست كه رسانه ها تعريف مي‌كنند و باز هم حل نمي شود. در تمام اين سال‌ها حتي يك بار هم كلنگ ساخته‌شدن يك كارخانه در اين مناطق زده نشده است. زندگي مردم كردستان و سنندج، پر از روايت مرگ هايي است كه در كوره‌راه‌هاي مرزي اتفاق مي‌افتد. خيابان‌ها و خانه‌هايي كه مرگ دست از سر مردانش برنمي دارد. فرقي ندارد ليسانس باشند يا بي‌سواد، دانش‌آموز باشند يا دانشجو؛ بايد براي سيركردن شكم‌شان كولبري مي كنند، چون راه ديگري ندارند.
نشست وزير كشور با هيات پارلمان خصوصي اتاق بازرگاني در روزنامه «اطلاعات» هم مورد توجه قرار گرفت. اين روزنامه در بخشي از گزارش خود به سخنان «غلامحسين شافعي» رييس اتاق بازرگاني ايران اشاره كرد و نوشت: شافعي از وزير كشور درخواست كرد تا روساي اتاق هاي بازرگاني به عنوان مشاوران شوراهاي برنامه ريزي استان، فعاليت كنند.
وي با بيان اينكه هيات رئيسه وقت اتاق ايران، دو خواسته از رئيس‌جمهور داشت كه يكي انتخاب سفراي جمهوري اسلامي ايران بر اساس اولويت داشتن ديدگاه اقتصادي و ديگري انتخاب استانداران بر اساس چنين ديدگاهي بود، گفت: امروز اين رويكرد را در وزارت كشور تا حدودي شاهد هستيم و در انتصابات استانداران، تا حدود زيادي اين مسائل لحاظ شده؛ اين در حالي است كه در سراسر كشور رياست شوراي گفت‌وگوي استان‌ها به‌ دست استانداران است،‌ اين موضوع هم توجه شما را به مسائل اقتصادي مي‌رساند.

**نسبت اصلاح طلبان و دولت از پشيماني تا انتقاد سازنده
رابطه دولت و جريان اصلاح طلب كه از حاميان اصلي رييس جمهوري در انتخابات بودند، طي هفته هاي گذشته با فرازو نشيب هايي همراه بوده است. انتقادهاي اصلاح طلبان از رييس جمهوري از سوي جريان رقيب به پشيماني از حمايت تعبير شد. رسانه ها و شخصيت هاي اصلاح طلب اما دليل نقد دولت را پشيماني از راي خود نمي دانند. روزنامه هاي امروز به واكاوي دلايل نقد دولت از سوي اصلاح طلبان پرداختند.
روزنامه آرمان در يادداشتي به قلم «مصطفي درايتي» فعال سياسي نوشت: به‌نظر مي‌رسد يك طرف ماجراي پشيماني‌هاي اخير برخي از حاميان دكتر حسن روحاني، به دولت و آقاي دكتر روحاني برمي‌گردد و طرف ديگر به جامعه نخبگان كشور كه‌ اين جامعه را بيشتر جامعه نخبه غيرسياسي مي‌نامم.
آنچه به دولت برمي‌گردد ناشي از آن است كه در دور دوم به افكار عمومي و مطالبات رأي‌دهندگان خود خيلي عنايت نداشته و اين باعث شده با برآورده ‌نشدن بخشي از خواسته‌ها و انتظاراتشان، نوعي نگراني ايجاد شود كه به اشكال متعدد در فضاي مجازي بروز و ظهور پيدا كرده است. دولت بايد به‌اين موضوع توجه بيشتري كند، چون مهم‌ترين ابزار كار دولت، اعتماد مردم است و چنانچه ‌اين اعتماد خدشه‌دار شود، يقينا در مسير رسيدن به اهداف دولت خلل جدي وارد خواهد شد. طرف ديگر ماجرا به نخبگان جامعه برمي‌گردد كه بايد مراقب باشند و ببيند با رأي‌دادن به روحاني در سال96 چه انتظاري داشته‌اند و چه چيز به دست مي‌آورند و چه اتفاقي بنا بود در كشور رخ دهد؟
روزنامه ايران هم در بخش اول دفتر خود به قلم «اشرف بروجردي» فعال سياسي اصلاح‌طلب نوشت: بحثي كه برخي نيروهاي سياسي به نام اصلاح‌طلبان در جامعه تحت عنوان «عبور از روحاني» مطرح كرده‌اند و به طور ويژه مورد استقبال جريان‌هاي رقيب و منتقد روحاني قرار گرفته است بيش از آنكه پروژه‌اي سياسي و مورد اجماع اصلاح‌طلبان باشد، رويكرد و نظرگاهي فردي است.
اصلاح‌طلبان دفاع از روحاني را تا پايان دوره رياست جمهوري‌اش جزو برنامه راهبردي خود مي‌دانند و بر آن تكيه دارند. اين حمايت در حالي است كه بسياري از اصلاح‌طلبان همچنان در حاشيه قرار دارند و به كار گرفته نشده‌اند. بنابراين حمايت‌شان از روحاني به هيچ وجه ناشي از معادلات قدرت نيست. اما آنها همچنان اعتقاد دارند كه روحاني مي‌تواند فضا و امنيتي را فراهم كند كه اصلاح‌طلبان در آن بتوانند تنفس كنند، ديدگاه‌هايشان را مطرح و مباحث مورد تأكيد خود را دنبال كنند.
«محمود ميرلوحي» فعال سياسي در يادداشتي در روزنامه اعتماد نوشت: اصلاح‌طلبان از سال ٩٢ مسوولانه و مدبرانه و با رعايت مصالح و منافع ملي به اين جمع‌بندي رسيدند كه از روحاني حمايت كنند. همين دو امر اقتضا مي‌كند كه امروز حمايت از روحاني ادامه پيدا كرده و مركزيت تصميمات و راهبردها از سوي اصلاح‌طلبان همچنان منافع ملي باشد. حدود هفت ماه از انتخابات گذشته است و ما در اين شرايط بايد متحد و منتقد دولت باشيم.
به گفته وي، اگر جريان اصلاحات در صحنه نبود شرايط متفاوت بود، مردم و جامعه هم وقتي تدبير اصلاح‌طلبان را ديدند به اين جريان سياسي اعتماد كردند. همچنان مردم در جريان وضعيت كشور و واقعيت‌هاي موجود هستند و از تنگناها، محدوديت‌ها و شرايط سياسي كشور به خوبي مطلع هستند.

**پژوهشم**9402** 3050**تنظيم: ليلا واحدي**انتشار: فاطمه دوله
ايرنا پژوهش، كانالي براي انعكاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.