۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۹:۰۴
کد خبر: 82766819
T T
۰ نفر
ولايتي: تدوين نقشه راه پژوهشي در دانشگاه آزاد ضروري است

تهران - ايرنا - رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اين دانشگاه بايد در پژوهش در حوزه هاي كشاورزي و مصرف بهينه آب پيشتاز باشد.

به گزارش فرهنگي ايرنا علي اكبر ولايتي در پانزدهمين گردهمايي سراسري معاونان پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي كه امروز يكشنبه برگزار شد، با بيان اينكه اميدواريم به موازات علم، فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامي هم پيشرفت كند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي در موضوعات فرهنگي بايد توجه جدي تري داشته باشد و بايد علم و فرهنگ در كنار هم در آن وجود داشته باشد.
رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با تاكيد بر پژوهش در علوم انساني گفت: دانشگاه هاي ما بايد جايگاه شاخصي در جهان داشته باشند و كساني كه مسئول هستند بايد به فكر باشند و تا كي مي خواهيم حرف هاي داوينچي و روسو را در علوم انساني تكرار كنيم؟
وي افزود: پژوهش هاي ما در علوم مهندسي و تجربي خوب است و بايد در علوم انساني هم اسلام‌محور و شرق‌محور باشيم.
ولايتي با تاكيد بر تدوين نقشه راه پژوهشي در دانشگاه آزاد اسلامي اظهار داشت: ما در مورد پژوهش اميد بسياري داريم كه كار به خوبي پيش برود و خوشبختانه همه بر ضرورت پژوهش تاكيد دارند و از معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي مي خواهيم نقشه راهي براي پژوهش داشته باشند تا از موازي‌كازي پژوهش جلوگيري شود.
رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به موضوع آب در كشور گفت: برخي اين ادعا را مطرح مي كنند كه وضعيت آب در ايران بحراني است و كشور تا چند سال ديگر به برهوت تبديل مي شود و جاي زندگي نخواهد بود، در صورتي كه سالانه 400 ميليارد مترمكعب نزولات آسماني در كشور داريم و تنها 25 درصد آن يعني 100 ميليارد مترمكعب آن به صورت بهينه مصرف مي شود.
ولايتي تصريح كرد: اگر در بخش آب مشكل داريم، مربوط به بي برنامه بودن ماست كه به درستي نمي توانيم از نزولات آسماني استفاده كنيم، در صورتي كه بايد به اندازه 400 ميليارد مترمكعب بهره‌برداري داشته باشيم و حرف هايي كه درباره بحران آب در ايران گفته مي شود چندان منطبق با واقعيات نيست، در صورتي كه ما 10هزار سال است كه در اين منطقه زندگي مي كنيم و نسل هاي بعدي ما نيز در اينجا خواهند ماند.
وي از پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي خواست كه سياه‌نمايي ها در مورد بحران آب در ايران را آشكار كرده و براي احياي درياچه اروميه تدابير لازم را بينديشند.
رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با تاكيد بر استفاده از ژن هاي طبيعي محصولات كشاورزي گفت: پژوهشگران ما نبايد به سراغ موضوع تراريخته بروند چرا كه كشور ما داراي 8 هزار نوع گياه است كه يك‌چهارم آن گياه دارويي است. اين تنوع گياهي در دنيا بي‌نظير است. ما براي محصولات غذايي بايد از دانه هاي غذايي خودمان استفاده كنيم نه اينكه بذر از خارج وارد كنيم و به تراريخته وابسته شويم.
وي با بيان اينكه اكثر صاحبنظران محصولات تراريخته را خلاف مصالح ملي مي دانند، گفت: در كشورهاي اروپايي و آمريكا، ارزش محصولات ارگانيك چندبرابر است و مردم آنها از محصولات بومي و طبيعي استفاده مي كنند نه محصولات تراريخته.
ولايتي در ادامه گفت: پژوهش روي ماشين برقي ، ربات و محصولات مكاترونيك خوب است، اما انتظار اين است كه دانشگاه آزاد اسلامي در پژوهش در حوزه هاي كشاورزي و مصرف بهينه آب پيشتاز است.
رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به توليد خودرو در ايران گفت: ما از سال 1346 كارخانه اتومبيل‌سازي داريم، اما با گذشت 50 سال از عمر اين صنعت در ايران، آيا مي توانيم بگوييم كه اتومبيل ملي داريم؟ كره جنوبي صنعت خودروسازي را بعد از ما شروع كرد و اوايل انقلاب به ايران مي آمدند و از كارخانجات ما بازديد مي كردند، اما اكنون خودروهاي اين كشور همه دنيا را گرفته است.
ولايتي تاكيد كرد: براي تحقق اقتصاد مقاومتي چاره اي جز اين نداريم كه اقتصاد را براساس پژوهش شكل دهيم.
وي با تاكيد بر ورود به حوزه توليد و ساخت خودروهاي برقي گفت: اكنون دنيا به سمت ماشين هاي برقي در حركت است و شركت هاي خودروسازي در باتري هاي خود تغييراتي ايجاد كرده اند كه ماشين ها به جاي استفاده از بنزين با شارژ باتري حركت مي كنند كه اين كار باعث كاهش آلودگي هوا مي شود.
ولايتي ادامه داد: با توجه به اينكه كشور ما انرژي خورشيدي زيادي دارد ، هيچ كشوري به اندازه ما آفتاب ندارد، مي توانيم از انرژي خورشيدي در اتومبيل ها و توليد برق براي روستاها استفاده كنيم.
رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با تاكيد بر پژوهش در حوزه پزشكي تصريح كرد: خوشبختانه ما پيشرفت هاي خوبي در حوزه تامين سلامت داشته ايم و بسياري از كارهايي كه در حوزه پزشكي انجام مي شود بومي است و ديگران از مقاله هاي ما استفاده مي كنند ، اما بايد در ساخت دستگاه هاي پزشكي نيز تلاش جدي داشته باشيم.
وي افزود: در ابتدا جهاد خودكفايي ايجاد شد و اقدام به توليد دستگاه هاي پزشكي كرد، اما اين روند متوقف شد و اكنون شركت هاي مختلف خارجي در ايران نيازهاي پزشكي ما را رصد مي كنند و بر اساس اين نيازها، دستگاه توليد مي كنند تا ما به سمت توليد اين دستگاه ها نرويم در صورتي كه اين روند وابستگي مي آورد و در صورت تحريم، با مشكل مواجه خواهيم شد.
ولايتي با انتقاد از كساني كه معتقدند آموزش بر پژوهش غلبه كرده است، گفت: هركدام از اين دو حوزه در جاي خود قرار دارند و بايد به پژوهش هم بها داد و براي آن نقشه راه داشت.
رئيس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه پژوهش دايره وسيعي دارد و بايد در دانشگاه آزاد اسلامي تقسيم‌بندي شود، اظهار داشت: بايد براساس بودجه محدود پژوهشي، اولويت ها را دسته‌بندي كرد. به عنوان نمونه واحد قزوين كه در حوزه رباتيك ورود كرده، موفق بوده و بايد هر واحد دانشگاهي ما هم ماموريت مشخص داشته باشد.
وي با تاكيد بر لزوم انتشار مقاله هاي علمي در پايگاه هاي معتبر جهاني گفت: برخي مي گويند مقاله هاي ISI اهميت آنچناني ندارند در صورتي كه ISI ارزش جهاني دارد و براي اينكه بتوانيم خودمان را در جهان مطرح كنيم، بايد براساس معيارهاي قابل قبول حركت كنيم. ما با همين مقالات توانستيم رشد علمي كشور را شتاب دهيم و اكنون از بسياري از كشورها جلو هستيم.
فراهنگ**9246** 1823 خبرنگار: عليرضا مرادي ** انتشار: طاهره نبي اللهي
۰ نفر