۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۸
کد خبر: 82766727
T T
۰ نفر

شب يلدا فرصتي براي با هم بودن

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۸
کد خبر: 82766727
شب يلدا فرصتي براي با هم بودن

خرم آباد - ايرنا - شب يلدا كه در گويش لري به آن شو چله يا توك چله هم گفته مي شود در استان لرستان همواره با آداب هاي سنتي خاصي برگزار مي گردد و همين سنتي بودن آداب ها و آيين هاي مخصوص اين شب باعث شده نزد مردم از اهميت خاصي برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، هر ساله مردم استان با شور و هيجان خاصي تداركات مورد نياز براي پذيرايي هاي اين شب را فراهم كنند.
اگرچه آيين هاي مخصوص اين شب در استان لرستان تقريبا مشابه است اما هر شهرستاني در برگزاري آن علاوه بر آيين هاي مشابه يكسري شيوه هاي مرسوم پيشينيان خود را نيز دارد كه نسل به نسل اين آيين ها را حفظ كرده و به دليل لذت بخش و دلپذير بودن به آيندگان نيز منتقل مي شوند.
اين روزها بازار فروش شهرستان سلسله از عطر و رونق خاصي برخوردار شده و اگر سري به اين شهرستان بزنيد تكاپوي مردم را براي خريد اقلام مورد نياز شب يلدا را شاهد خواهيد بود.

**گندم شيره يكي از تنقلات سنتي شهرستان سلسله
يكي از تنقلاتي كه از گذشته تا به امروز نزد مردم شهرستان سلسله از محبوبيت خاصي برخوردار بوده، گندم شيره است كه زنان با سليقه محلي براي تهيه آن از گندم مرغوب آبي، شير تازه محلي، پودر زيره و رازيانه و زردچوبه استفاده مي كنند.
اكثر بانوان موي سپيد كرده شهرستان سلسله چند هفته مانده به شب يلدا گندم شيره را با دستان خود تهيه و نسبت به خشك كردن آن در سايه اقدام مي كنند تا حاصل كارشان يك گندم شيره ترد و خوشمزه باشد.
گندم شيره تهيه شده پس از خشك و برشته شدن با گردو، بادام، كشمش، پسته كوهي، انجير خشك، كنجد و شاهدانه بو داده شده و نخودچي تركيب و در شب يلدا زينت بخش سفره خانواده مي شود.

**رسم كشتي، يكي از رسوم ديرينه شهرستان سلسله
اين روزها بازار فروش شهرستان سلسله مملو از بوقلمون و غازهاي پرورشي است كه براي خريد شهروندان به بازار آورده شده اند و اكثر شهروندان نيز با شور و حرارت خاصي پس از قيمت كردن و به فراخور وضعيت مالي اقدام به خريد آن ها مي كنند.
رسم كشتي، يكي از رسوم ديرينه مردم شهرستان سلسله است، اغلب خانواده ها به دليل اينكه اقتصاد شهرستان مبتني بر دامپروري و كشاورزي است در شب يلدا به فراخور وضعيت اقتصادي خانواده در اين شب بز، گوسفند، بوقلمون و يا غازي را سر بريده و براي تهيه شام خانواده كه اغلب در اين شب به ياد ماندني تمامي اعضا از راه هاي دور و نزديك خود را به جمع بزرگ خانواده رسانده و فرزندان خانواده، نوه ها و نتيجه ها دور هم جمع مي شوند از آن استفاده مي كنند و لذت اين شب به ياد ماندني را با هم تقسيم مي كنند.

**سنت كاسم سا از رسوم ديرينه پسنديده
يكي از رسوم ديرينه و پسنديده مردم شهرستان كه هنوز هم بر آن پايبند هستند سنت كاسم سا است، مردم شهرستان سلسله در اين شب به ياد ماندني از همديگر غافل نبوده و به فراخور وضعيت مالي، مقداري از گوشت گوسفند سر بريده خود را به همراه تنقلات شب يلدا به همسايگاني كه از بضاعت مالي كمتري برخوردار هستند هديه مي دهند تا در اين شب طولاني و سرد سال از ياد همسايه كم توان خودغافل نبوده و آن ها نيز بتوانند با فراهم كردن كبابي از اين گوشت تازه، فرزندان خود را شاد كنند.

**پخت شيريني محلي برساق
يكي از رسوم ديرينه مردم شهرستان سلسله در شب يلدا پخت نان محلي تازه براي كباب شب يلدا و تهيه نوعي شيريني محلي به نام برساق است كه همواره در اين شب زينت بخش سفره بانوان با سليقه است.
زنان شهرستان سلسله براي پخت اين شيريني خانگي از آرد، روغن حيواني، شير تازه، تخم مرغ و مقداري زيره و رازيانه استفاده مي كنند كه به دليل خوش طعم بودن هواخواهان بسياري نيز دارد.

** فال چهل سرود، سنتي براي دور هم بودن
يكي از سنت هاي ديرينه شب يلدا انداختن فال چهل سرود كه اغلب گويش اشعاري لكي از سوي تعدادي از بزرگان كه به اين اشعار تسلط دارند به نيت دختران و پسران جوان خانواده پس از صرف شام است كه در اكثر خانواده ها اين آيين دوست داشتني با شور و هيجان خاصي برگزار مي شود چرا كه اغلب اعتقاد دارند كه هر سرودي به قرعه آن ها بيافتد به نوعي تداعي كننده سرنوشتي است كه در انتظار آن ها است، لذا اغلب جوانان با حرارت خاصي منتظر فال خود مي مانند بلكه سرنوشتي خوب برايشان رقم بخورد و شادي اين شب را برايشان افزون تر كند.
آن چه شب يلدا را براي مردم شهرستان سلسله دوست داشتني تر و لذت بخش تر مي كند برگزاري يك شب طولاني و سرد با بارش رحمت الهي برف است، رحمتي كه به دنبال آن با ساخت آدم برفي و برف بازي شادي شب گذشته خود را تكميل تر مي كنند و در سال هاي اخير تقريبا بدين گونه بوده است.
بي شك شب يلدا فرصتي براي دور هم بودن و صله ارحام است، فرصتي است براي ديدار بزرگان فاميل كه اغلب به دليل مشغله كاري شايد فرصتي كمتر براي سركشي به آن ها پيش بيايد پس اين شب را فرصتي مغتنم بشماريم و شادي خود را با در كنار آن ها بودن كامل تر كنيم.
به گزارش ايرنا، شب يلدا يكي از آيين‌هاي سنتي ايرانيان است كه در اولين شب زمستان دوستان و آشنايان طولاني‌ترين شب سال را گرد‌هم جمع مي‌شوند و طولاني ترين شب سال را با آداب و رسوم خاصي برگزار مي‌كنند.
هر كدام از اقوام ايران ‌زمين در شب يلدا آيين و رسوم خاص خود را دارند و استان لرستان نيز به ‌عنوان يكي از خاستگاه‌هاي اقوام لُر و لك زبان ايران در اين شب رسوم خاص خود را دارد.
بازار شهرستان سلسله با خريد تنقلات و مواد غذايي مورد نياز شب يلدا رونق خاصي گرفته و هرچه به شب يلدا نزديكتر مي شويم تكاپوي مردم براي تدارك اقلام مورد نياز اين شب بيشتر مي شود، شبي كه دور هم بودن خانواده ها يقينا آن را لذت بخش تر مي كند.
7265/6060
خبرنگار: زهرا جمشيدي نسب**انتشاردهنده:محمد عليدوستي