۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
کد خبر: 82759784
T T
۰ نفر
لاریجانی: قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روسیه در مرحله نهایی است

تهران - ایرنا – رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد ایجاد دو نیروگاه اتمی جدید با همكاری روس ها در حال نهایی شدن است و مجموعه ای از این مذاكرات و سرمایه گذاری ها بین ایران و روسیه در حال انجام است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، علی لاریجانی در گفت و گو با اسپوتنیك روسیه، به موضوع سرمایه گذاری اقتصادی روسیه در ایران اشاره كرد و افزود: ایران با دولت روسیه روابط نزدیك و بسیار راهبردی دارد و هم در زمینه مبارزه با تروریست اقداماتی بین دو كشور صورت گرفت كه تاثیر آن را مشاهده كردیم.
وی ادامه داد: ایران در زمینه روابط راهبردی در حوزه های اقتصادی اولویت هایی دارد كه در برنامه ششم توسعه به درستی توصیف شده است مثلا سرمایه گذاری در نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها، راه آهن و راه ها از جمله اولویت های ایران است.
لاریجانی به ملاقات با رییس مجلس دومای روسیه اشاره و اظهار كرد: اولویت ها را با مسئولان روسی مطرح كردیم و شركت هایی كه علاقمند باشند می توانند در یكی از زمینه های ارائه شده حضور پیدا كنند البته در برخی از موارد از جمله قطعات راه آهن در حال اتمام مذاكره با روس ها هستیم و همچنین پروژه های جدیدی برای سرمایه گذاری معرفی شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی درباره همكاری های ایران، روسیه و سایر كشورها در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: تا جایی كه من اطلاع دارم روسیه تلاش زیادی برای مبارزه با مواد مخدر انجام می دهد و در این زمینه با ایران نیز همكاری هایی دارد.
وی ادامه داد: از چندی پیش افسران اطلاعاتی بین ایران و روسیه رد و بدل شده است و همچنین رفت و آمد اطلاعاتی برای ضربه زدن به قاچاقیان مواد مخدر داریم.
رییس مجلس شورای اسلامی به برگزاری كنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر در مسكو اشاره و بیان كرد: از رییس مجلس دومای روسیه در زمینه برگزاری این كنفرانس تشكر می كنم اما با توجه به روال موجود در زمینه مواد مخدر حل این مشكل به راحتی نخواهد بود.
لاریجانی با اشاره به سخنرانی نماینده سازمان ملل در كنفرانس بین المللی مبارزه با مواد مخدر گفت: نماینده سازمان ملل آمار عجیبی را ارائه كرد و براساس آن مشخص شد جمعیت چند میلیونی در دنیا گرفتار مواد مخدر است اما مهم نتیجه گیری از این گزارش است.
وی ادامه داد: سازمان ملل در گزارش خود عنوان كرده كه منشاء اصلی مواد مخدر در افغانستان است چراكه از سال 2001 تاكنون حجم تولید مواد مخدر در این كشور از 200 تن به 9000 تن رسیده است و سطح زیر كشت نیز از 8 هزار هكتار به 236 هزار هكتار گسترش یافته است.
رییس مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: بنابراین با وجود مبارزه با مواد مخدر تولید مواد مخدر در منشاء اصلی آن روبه گسترش است، خوشبختانه نماینده سازمان ملل نیز در این اجلاس به صراحت عنوان كرد كه وضعیت تولید مواد مخدر به شدت رو به رشد است و باید از ارائه چنین اطلاعاتی از سوی سازمان ملل تشكر كرد اما سوال این است كه آیا سازمان ملل تنها یك موسسه مطالعاتی است.
لاریجانی ادامه داد: آیا سازمان ملل فقط باید مطالعه كند و اطلاعات را ارائه كند یا اینكه به عنوان مرجع بین المللی بنا دارد با مواد مخدر مبارزه واقعی داشته باشد اما تاكنون تنها در گزارش خود به بدتر شدن وضع موجود اشاره كرده است.
رییس دستگاه قانونگذاری كشور به چرایی رشد تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره كرد و گفت: ناتو در كشور افغانستان كه منشاء اصلی تولید مواد مخدر است، حضور 16 ساله دارد و می دانیم بر فرودگاه های آنجا تسلط كامل دارد و همچنین با دو هدف مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در افغانستان مستقر شده است اما تاكنون هیچ كدام از اهداف آن به خصوص در زمینه مبارزه با مواد مخدر به نتیجه ای نرسیده است.
وی با تاكید بر اینكه مقصد اصلی مواد مخدر اروپاست، عنوان كرد: اما چرا ایران، روسیه و كشورهای دیگر باید هزینه مبارزه با مواد مخدر را پرداخت كنند، اعتقاد دارم اگر آمریكایی ها یك دهم حساسیتی كه امروز درباره دخالت روسیه در زمینه انتخابات خود را دارند نسبت به موضوع مبارزه با مواد مخدر داشته باشند، تاثیرگذار خواهد بود.
لاریجانی با اشاره به اینكه قاچاقیان، مواد مخدر را با الاغ جابه جا نمی كنند، اظهار كرد: قاچاقچیان ستونی برای جا به جایی مواد مخدر با كامیون دارند اما موضوع این است كه چرا آمریكایی ها با این مسئله مبارزه نمی كنند، این موضوع دقیقا شبیه مشكلی است كه داعش سال ها در سوریه ایجاد كرده بود و آن هم فروش مواد نفتی بود كه جلوی چشم آمریكایی ها صورت می گرفت اما آن ها واكنشی نشان نمی دادند.
وی گفت: به نظر من آمریكایی ها و ناتو می گویند كه چرا آن ها باید برای مبارزه با مواد مخدر كاری انجام دهند، آن ها می خواهند ایران، روسیه و كشورهای دیگر درگیر مواد مخدر باشند و آن ها هیچ حساسیتی نشان ندهند و در این جاست كه انتظار می رود سازمان ملل وظیفه خود را علاوه بر بررسی و ارائه اطلاعات انجام دهد و كشورها را به مبارزه با مواد مخدر اجبار كند.
لاریجانی با اشاره به سخنرانی های انتخاباتی ترامپ بیان داشت: ترامپ تلاش دارد تمام دستاوردهای دولت اوباما را زیر سوال ببرد و همواره عنوان می كند كه دولت گذشته آمریكا در به وجود آوردن داعش همكاری داشته است، اكنون به اسناد دروغ و راستی كه سازمان سیا برای القاعده منتشر كرده است كاری ندارم اما تعدادی از این اسناد كه نشان می دهد آمریكایی ها داعش را به وجود آورده اند و مخفیانه با طالبان و القاعده مذاكره می كنند باید رو شود تا دنیا بداند آمریكایی ها چه كارهایی می كنند.
رییس مجلس شورای اسلامی در زمینه راه حل برای مبارزه با مواد مخدر پیش روی ایران و روسیه عنوان كرد: همكاری و مبارزه با مواد مخدر بین ایران، روسیه و كشورهای دیگر باید انسجام بیشتری پیدا كند در این زمینه لازم است ارتباطات اطلاعاتی افزایش پیدا كند تا بتوان از این طریق به قاچاقیان بزرگ به مواد مخدر لطمه وارد شود و در این فضا حلقه های مفقود شده ای وجود دارد كه باید تكمیل شود.
لاریجانی با تاكید بر نقش سازمان ملل در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: همچنین باید از سازمان ملل خواست سهم كشورها را به صورت عادلانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر مشخص كند چرا كه اروپایی ها نمی توانند بگویند به دلیل فاصله زیاد با منشاء اصلی تولید مواد مخدر گامی در این زمینه برندارند و كشورهای منطقه گرفتار مواد مخدر بمانند.
ریس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ناتو در افغانستان مسئولیت خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر برعهده بگیرند لابراتورها را بمباران كنند و تجهیزات لازم را در نظر بگیرد بهتر می توان با مواد مخدر مبارزه كرد.
وی تاكید كرد: همچنین باید برای كشت جایگزین در افغانستان با دولت این كشور صحبت كرد درست است كه منافع تروریست ها از مواد مخدر تامین می شود اما ایران، روسیه و پاكستان می توانند با كمك به دولت افغانستان كشت جایگزین را فراهم كنند تا از لحاظ درآمد به كشاورزان لطمه ای وارد نشود.
لاریجانی با بیان اینكه باید به كشورها فشار وارد شود تا سهم خود را در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام دهند، گفت: سهم بندی كشورها، بمباران كردن قاچاقچیان و لابراتورهای تولید هروئین و كشت جایگزین مجموعه ای از اقدامات است كه باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفت، البته با آقای لاوروف هم نظرم كه این اقدامات فوری نیست و به زمان طولانی تری نیاز دارد اما باید این نكات مطرح و ادامه پیدا كند.
رییس دستگاه قانونگذاری كشور در پاسخ به این سوال كه ایران و روسیه در زمینه مبارزه با داعش در سوریه همكاری های موفقیت آمیزی داشته است و اكنون این موفقیت در زمینه حل و فصل بحران های دیگر منطقه از جمله عراق و یمن چه تاثیری خواهد داشت، گفت: این همكاری ها بستگی به نقش آفرینی روسیه در حل و فصل منطقه دارد، در حال حاضر در صحنه بین المللی آمریكا نقش به سزایی ایفا نمی كند و برعكس نقش مخرب دارد چرا كه داعش را به وجود می آورد و با گروه های تروریستی كار می كند.
وی ادامه داد: روسیه كشور قدرتمند جهانی است كه این مسئولیت را برعهده گرفته است و نقش خود را در مبارزه با تروریست در سوریه به خوبی ایفا كرده است به نظر من این همكاری ها مثبت بوده و به دنبال آن داعش ضربه خورده است.
رییس مجلس شورای اسلامی به وضعیت عراق اشاره و ادامه داد: در كشور عراق ما به درخواست دولت این كشور در زمینه سركوب كردن داعش همكاری‌هایی داشتیم، بنابراین عراق مشكل مهمی در زمینه تروریسم ندارد اما در سوریه بخش‌هایی در دست داعش است. همچنین جریان‌های تروریستی دیگر مانند جبهه‌النصره كه حجم كمی هم ندارند در این كشور حضور پیدا كردند، از سوی دیگر شاهد ایجاد پایگاه توسط آمریكایی ها در كشور سوریه هستیم.
وی با بیان اینكه تروریست‌ها از جنس مهاجرپذیر هستند و می‌توانند در جاهای دیگر نیز مستقر شوند، عنوان كرد: باید همكاری‌ها در سوریه ادامه پیدا كند اما در كشور یمن سه استان در دست القاعده است، لیبی هم چنین مشكلی دارد بنابراین روس‌ها اگر بخواهند جایگاه خود را در منطقه پیدا كنند ایران با آنها برای حل و فصل این مشكلات همكاری خواهد داشت.
لاریجانی در خصوص احتمال خروج آمریكا از برجام و سناریوهای ایران در زمینه لغو توافق بین‌المللی اظهار داشت: برجام یك توافق بین‌المللی بوده و تنها با آمریكا به توافق نرسیده‌ایم، بلكه كشورهای مهمی از اروپا، روسیه و چین طرف‌های مذاكره برای برجام بوده‌اند و این توافق پس از سال‌ها مذاكره به نتیجه رسیده است بنابراین آمریكایی‌ها فیگوری گرفته‌اند كه می‌خواهند آن را لغو كنند اما این كار به سادگی نیست.
وی تأكید كرد: نظر اتحادیه اروپا، چین و روسیه را در زمینه خروج یك جانبه آمریكا از برجام را می‌دانیم، بنابراین مسیری كه آمریكا در نظر گرفتها است ساده نیست اما من وجه سخت آن را می گویم، فرض كنید آمریكایی ها اینقدر عقل نداشته باشند و از برجام خارج شوند این سوال مطرح است كه آیا به نفع‌شان است، چرا كه به نظر می‌رسد كل پرستیژ آمریكا از بین خواهد رفت و همه دنیا متوجه می‌شوند كه آنها به هیچ توافقی اعتنا نمی‌كنند.
رییس مجلس شورای اسلامی به خارج شدن آمریكا از توافق آب و هوای پاریس اشاره كرد و گفت: آمریكایی‌ها در زمینه همكاری با اروپا، چین، مكزیك و كوبا نیز مسئله ایجاد كرده‌اند و به نظر می‌رسد اگر از برجام نیز خارج شوند موضع آمریكا به عنوان یك كشور معمولی خفیف خواهد شد البته مجالی برای كشورهای دیگر جهت حضور در فضاهای بین‌المللی ایجاد خواهد شد.
لاریجانی تأكید كرد: ایران به توافق هسته‌ای پایبند است، مادامی كه كشورها به تعهدات خود عمل كنند پای برجام می‌مانیم اما سناریوهای مختلفی پیش رو است و ایران مسائل را به دقت بررسی می‌كند.
وی در پاسخ به این سوال كه فرض كنید آمریكا در نهایت از برجام خارج خواهد شد، ایران چه اقدامی خواهد داشت، گفت: در ایران به چند سناریو فكر شده است و با دوستانمان نیز مشورت كرده‌ایم، شخصا نمی‌خواهم در این زمینه قضاوتی داشته باشم ولی روی این موضوع فكر شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مبارزه با تروریست آمریكایی در خاورمیانه توضیح داد: در این قانون اقداماتی كه باید صورت گیرد لیست شده است از جمله اقدامات متقابل یعنی تحریم متقابل و صادر كردن احكام در دادگاه‌های ایران بر علیه آمریكا كه این اقدامات در صورتی كه در آمریكا علیه ایران صورت گیرد دنبال خواهیم كرد.
لاریجانی با تأكید بر اینكه توسعه توان موشكی ایران جنبه دفاعی دارد، اظهار داشت: در قانون مذكور منابعی برای گسترش تولید موشك در نظر گرفته شده است و همچنین مساعدت‌های مالی در زمینه فعالیت‌های امنیت‌بخش منطقه به خصوص نیروی قدس منطقه صورت خواهد گرفت تا آنها به فعالیت خود برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه ادامه دهند.
وی بر افزایش فعالیت‌های اتمی و اختصاص منابعی در این زمینه نیز تأكید كرد.
رییس مجلس شورای اسلامی ارزیابی خود را از روابط ایران و روسیه به عنوان شركای استراتژیك ارائه كرد و گفت: به این روابط خوشبین هستم، از مواضع پوتین رئیس جمهور آمریكا در سفر به ایران مطلع شدم و در شهر سوچی روسیه با او ملاقات داشتم بنابراین ارزیابی بنده این است كه همكاری‌های ما عمیق‌تر و ابعاد آن گسترش پیدا كرده است و همچنین همكاری‌های اقتصادی بین دو كشور رو به رشد است و از سال‌های گذشته تا به حال گسترش بهتری پیدا كرده است.
سیام**9314**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:امیركاردان
۰ نفر