۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82758240
T T
۰ نفر
زنان ایرانی برای ازدواج با اتباع خارجی مجوز بگیرند

تهران -ایرنا- سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور گفت :همه زنان ایرانی كه با اتباع خارجی ازدواج می كنند ،حتما باید از استانداری ها مجوز یا پروانه ازدواج با اتباع خارجی را بگیرند .

سیف الله ابوترابی روزیكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استانداران از سوی وزیر كشور این اختیار را دارند كه برای زنان ایرانی كه با مردان اتباع خارجی ازدواج می كنند ،مجوز یا پروانه ازدواج صادر كنند .
وی خاطرنشان كرد: حسن گرفتن این مجوز این است كه این زنان ایرانی می توانند برای فرزندان خود كه حاصل ازدواج با اتباع خارجی است،گواهی ولادت اتباع خارجی دریافت كنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت :فرزندان حاصل این نوع ازدواج اگر 18 سال داخل ایران بمانند و تا یك بعد از آن نیز به خارج از كشور نروند و این موضوع نیز توسط نیروی انتظامی و دیگر مسئولان ذیربط تایید شود ،می توانند تابع دولت ایران شوند .
وی ادامه داد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی به شرط اینكه این ازدواج ها دارای مجوز باشد می توانند از همه خدمات قابل ارائه برای اینگونه افراد مانند آموزش و پرورش استفاده كنند .
به گزارش ایرنا براساس بند 2 ماده 976 قانون مدنی ،اطفالی كه پدر آنها ایرانی است اعم از اینكه در ایران یا خارجه متولد شده باشند ایرانی محسوب می شوند و برای آنها شناسنامه صادر می شود .
همچنین براساس ماده 12 قانون ثبت احوال نیز ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از كشور باید به مامور كنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیكترین مامور كنسولی و یا به سازمان ثبت احوال كشور اعلام شود .
در تبصره ماده 15 قانون ثبت احوال نیز آمده است، مهلت اعلام ولادت 15 روز از تاریخ ولادت طفل است ، روز ولادت و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی آید و در صورتیكه ولادت در حین سفر زمینی یا هوایی یا دریائی رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به مقصد محسوب می شود .
در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان خانه های بهداشت ،شوراها ،دهیاران و بهورزان ادارات ثبت احوال را برای ثبت وقایع حیاتی كمك می كنند .
چنانچه در نقطه ای از كشور این چهار عامل برای كمك به ثبت احوال نباشد عضو دیگری به نام ثبت یار( یاوران ثبت ) برای ثبت ولادت و وفات به كمك ادارات ثبت احوال می آیند .
در حال حاضر 8 / 99 درصد از ولادت ها و فوت ها در مهلت قانونی ( ولادت 15 روز و فوت 10 روز ) ثبت می شود و در هیچ استانی میزان ثبت دو واقعه ولادت و وفات كمتر از 99 درصد نیست .
به گزارش ایرنا در حال حاضر جمعیت ایران بیش از 80 میلیون نفر است.
اجتمام **2181** 1418
خبرنگار: ناهید حاجی خانی ** ناشر: مریم برزآبادی
**آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر