۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۸:۰۷
کد خبر: 82754335
T T
۰ نفر
پیوند شبكیه مصنوعی دستاوردی بزرگ در حوزه چشم پزشكی ایران

تهران- ایرنا- رئیس گروه شبكیه انجمن چشم پزشكی ایران از كاشت شبكیه مصنوعی چشم برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشكی شیراز خبر داد و این دستاورد را گامی بلند در حوزه چشم پزشكی كشور در راستای درمان بیماران كم بینا و نابینا برشمرد.

دكتر مهدی مدرس زاده در حاشیه بیست و هفتمین كنگره بین المللی چشم پزشكی ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: پیشرفت های زیادی در همه زمینه های علم چشم پزشكی و شبكیه در دنیا و ایران به دست آمده است و مقالات تحقیقاتی بی شماری در زمینه درمان بیماری های شبكیه منتشر شده است كه برخی از آنها مراحل تحقیقاتی را پشت سرگذاشته و به مرحله اجرا درآمده و برخی دیگر در مرحله تحقیقات هستند.
وی افزود: یكی از دستاوردهای حاصل شده درخصوص شبكیه، پیوند شبكیه مصنوعی است كه به تازگی برای اولین بار در ایران انجام شده است؛ این شبكیه مصنوعی برای بیمارانی كاربرد دارد كه یا هر دو چشم آنها فاقد درك نور است یا فقط درك نور دارد.
مدرس زاده توضیح داد: این شبكیه برای بیمارانی كه درك نور ندارند، سبب می شود كه درك نور داشته باشند و یا اگر درك نور دارند، بتوانند حركات دست را ببینند.
وی گفت: سلول های گیرنده نور وقتی كه نور به چشم می تابد، جریان های الكتریكی ایجاد می كنند كه این جریان های الكتریكی از طریق عصب بینایی به مغز می رود و مغز آنها را تفسیر كرده و به این طریق فرد عالم خارج را درك می كند.
مدرس زاده ادامه داد: تاكنون وسیله ای نبوده كه یك جریان الكتریكی راكه توسط بشر با عكس گرفتن از خارج ایجاد می شود، با جریان الكتریكی سیستم اعصاب انسان هماهنگ كند.
وی اظهار كرد: شبكیه مصنوعی به صورت ایمپلنت روی شبكیه بیمار نصب می شود، این شبكیه به دوربینی در خارج از چشم متصل است كه تصاویر پیرامون را گرفته و آنها را به جریان های الكتریكی تبدیل كرده و از طریق یك كویل القایی به شبكیه مصنوعی كه روی شبكیه بیمار نصب شده می دهد و این شبكیه جریانات الكتریكی ارسال می كند كه با عصب بینایی ارتباط برقرار می كند.
مدرس زاده گفت: درحال حاضر هزینه استفاده از شبكیه مصنوعی بسیار زیاد (600 میلیون تومان) و كارآیی آن بسیار كم است؛ این تكنولوژی باید به سطحی برسد كه مقرون به صرفه باشد و كارآیی آن نیز بیشتر از این شود تا بتواند گسترش یابد.
وی تاكید كرد: اگرچه این تكنیك فعلا كار زیادی انجام نمی دهد اما شروع یك زمینه بزرگی از چشم پزشكی است و آن این است كه ما چطور وسایلی بسازیم كه جریان های الكتریكی در حد میكروولت ایجاد كنند كه بتوانند با جریان الكتریكی اعصاب انسان ها رابطه برقرار كنند.
مدرس زاده گفت: این روش قبلا در برخی از كشورها به كار برده شده اما در ایران به دلیل هزینه بسیار زیاد تاكنون انجام نشده بود كه برای اولین بار با حمایت های مالی صورت گرفته، انجام شده است.
رئیس گروه شبكیه انجمن چشم پزشكی ایران اظهار كرد: در خصوص درمان بیماری های شبكیه، برخی روش های دیگر مانند پیوند شبكیه و استفاده از سلول های بنیادی كه بتوانند شبكیه را تقویت كنند یا انتقال ژن هایی كه در برخی افراد كم است، به داخل چشم به وسیله وكتورهای ویروسی مورد بحث و تحقیق است تا در نهایت مشخص شود كدام یك از این تكنیك ها در آینده موفق خواهد بود.
مدرس زاده در خصوص درمان مشكل پارگی شبكیه یا ایجاد سوراخ در شبكیه گفت: اگر در مركز بینایی (ماكولا) سوراخ ایجادشده باشد، بینایی را كم می كند و با جراحی می توان این سوراخ را بسته و دید را بهتر كرد اما اگر سوراخ در اطراف شبكیه باشد، تاثیری در بینایی ندارد ولی اگر باعث جداشدن شبكیه شود، دید را كاهش می دهد كه البته این مشكل نیز قابل درمان است.
وی افزود: پارگی شبكیه، سوراخ شدن شبكیه و بیماری های سنی شبكیه با یكدیگر تفاوت دارند؛ بیماری وابسته به سن شبكیه (در سنین بالای 65 سال) در ناحیه ماكولا یا لكه زرد ایجاد می شود كه دو مرحله دارد؛ در یك مرحله ناحیه ماكولا نازك می شود، رنگ آن تغییر و ذرات چربی در زیر آن رسوب می كند و سبب اختلال در عملكرد شبكیه می شود.
مدرس زاده ادامه داد: در مرحله پیشرفته تر بیماری سنی شبكیه، عروق خونی غیرعادی در زیر لكه زرد ایجاد می شود كه سبب خونریزی می شود و دید مركزی را از بین می برد؛ این بیماری درمان های مختلفی ازجمله تزریق های داخل چشمی دارد.
بیست و هفتمین كنگره بین المللی چشم پزشكی ایران با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در روزهای 14 تا 16 آذرماه در مركز همایش های رازی در حال برگزاری است.
در این كنگره ١١ سمپوزیوم و ٣٠ كارگاه توسط اساتید رشته هاي مختلف چشم پزشكی برگزار می شود و علاوه بر سخنرانان برجسته داخلی ۱۹ سخنران از كشورهای آمریكا، انگلیس، فرانسه، بلژیك، هلند، سنگاپور، تركیه و هنگ كنگ به ارائه آخرین دستاوردها در این حوزه می پردازند.
علمی** 1834
خبرنگار: شفیعی ** انتشار:
۰ نفر