۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۵۹
کد خبر: 82752769
T T
۰ نفر

برداشت 5.5 ميليون تن نيشكر از مزارع خوزستان

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۵۹
کد خبر: 82752769
برداشت 5.5 ميليون تن نيشكر از مزارع خوزستان

اهواز-ايرنا- معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان گفت: امسال حدود 5.5 ميليون تن نيشكر از مزارع استان برداشت مي شود كه از اين ميزان نيشكر، نزديك به 590 هزار تن شكر خام به دست مي آيد.

حسين آميلي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درخصوص برداشت سبز از مزارع نيشكر استان، اظهار كرد: در سال گذشته تعهد اين شركت براي برداشت سبز نيشكر 20 درصد بود ولي اين رقم را تا 24 درصد افزايش داديم و اميدواريم امسال همه شركت هاي زير مجموعه توسعه نيشكر به رقمي بالاتر از تعهد 30 درصدي برداشت سبز دست يابند.
وي افزود: براي واحدهاي دعبل خزاعي و دهخدا به دليل نزديكي به شهر، آيين نامه برداشت سبز تدوين شده و دو سال است كه به صورت جدي اين كار دنبال مي شود تا مشكلات زيست محيطي به حداقل برسد.
معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي با بيان اين كه دستگاه هاي برداشت شركت توسعه نيشكر داراي بالاترين تكنولوژي هاي روز هستند، عنوان كرد: عمليات برداشت در مزارع نيشكر استان به صورت صد در صد مكانيزه انجام مي شود و هدف ما اين است كه برداشت ها را به صورت سبز انجام بدهيم.
وي ادامه داد: همچنين سيستم هاي آسياب كارخانجات شركت توسعه نيشكر طراحي شده اند تا كمترين آسيب هاي زيست محيطي را داشته باشند.
آميلي با بيان اين كه برداشت سطح زير كشت نيشكر نيز نسبت به سال گذشته افزايش قابل توجهي داشته است، گفت: بررسي هاي صورت گرفته از ميزان قند ني نشان مي دهد كه شرايط كنوني نسبت به سال هاي قبل بهبود يافته و امسال مي توانيم ميزان استحصال قند، را افزايش دهيم.
معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان بيان كرد: زمان برداشت نيشكر در استان مصادف با فصل بارندگي است و اين امر سبب مي شود كه عمل برداشت با سختي هايي همراه باشد اما برنامه ريزي شده كه نيشكر به روش هاي خاصي برداشت شود تا پسماندها به عنوان خوراك دام مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان ضايعات سبب اختلال در فرآيند برداشت نشود.

*جمع آوري و بسته بندي حدود 600 تن سرساقه و برگ نيشكر
وي با اشاره به جمع آوري و بسته بندي حدود 600 تن سرساقه و برگ نيشكر يادآور شد: اين ميزان، در بسته هاي 150 تا 300 كيلوگرمي به عنوان خوراك دام هاي سبك و سنگين به صورت رايگان به ميزان 25 درصد در داخل استان و ميزان 75 درصد در خارج از استان توزيع شد.
آميلي تصريح كرد: به دليل تعادل در ميزان گاز دي اكسيد كربن توليد و جذب شده در مزارع نيشكر، سوزاندن نيشكر گاز دي اكسيد اضافي در محيط توليد نمي كند و همواره ميزان جذب شده چندين برابر ميزان توليد شده است.
وي افزود: ميزان اكسيژني نيز كه در فرآيند سوختن نيشكر مصرف مي شود، يك چهارم اكسيژن توليد شده توسط خود مزارع است كه اكنون از نظر وجود اكسيژن در محيط ،سه چهارم جلو هستيم.

*سوختن نيشكر هيچ عارضه بهداشتي ايجاد نمي كند
معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان با بيان اين كه سوختن نيشكر هيچ عارضه بهداشتي ايجاد نمي كند، گفت: تحقيق 35 ساله دانشگاه هاوايي آمريكا بر روي مزارع نيشكر، نتوانست ثابت كند كه هنگام آتش زدن نيشكر مشكل تنفسي در افراد ايجاد مي شود.
وي ادامه داد: 56 سال از زمان فعاليت كشت و صنعت هفت تپه مي گذرد و در دل آن تعدادي روستا وجود دارد و مردم اين روستاها با وجود سال ها سكونت در كنار اين كشت و صنعت، تا به امروز دچار مشكلي از نظر پزشكي، سلامت و بهداشت نشده اند و ريه هاي آن ها با مردم عادي تفاوتي نداشته و مشخص شده است كه سر ني يا برگ سوخته شده نيشكر ممكن است فقط چشم آزار باشد.
معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان در خصوص صحبت هاي مبني بر آب بر بودن گياه نيشكر، بيان كرد: در دنيا ارزش اقتصادي آب با ماده خشك يا ماده آلي كه از آن توليد مي شود، سنجيده مي شود و بنابر آمار موجود، توليد ماده خشك آلي در شركت توسعه نيشكر 2.5 برابر كل اين ميزان ماده در كشاورزي، دامپروري و آبزي پروري در خوزستان است.
وي يادآور شد: بر اساس اطلاعات رسمي وزارت جهاد كشاورزي، به ازاي هر متر مكعب ميزان آبي كه در فصل زراعي در سال 95-94 درخوزستان مورد استفاده قرار مي گيرد، 485 گرم ماده خشك كشاورزي توليد مي شود اما در شركت توسعه نيشكر به ازاي هر متر مكعب آب مصرفي، يك هزار و 200 گرم ماده خشك آلي توليد مي شود.
آميلي گفت: زراعت نيشكر 12 ماهه و پنج ساله است و آبياري سالانه يك هكتار نيشكر به حدود 28 هزار متر مكعب آب نياز دارد ولي كاشت ساليانه برنج يا ذرت در فصل تابستان و بهار به حدود 26 يا 30 هزار مترمكعب آب نياز دارد كه در مجموع نسبت به كشت نيشكر آب بيشتري مصرف مي كنند.

*افزايش راندمان آبياري در شركت توسعه نيشكر طي 9 سال گذشته
معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي خوزستان با بيان بر اين كه رسيدن به يك سيستم آبياري درست براي استفاده از آب از اولويت هاي شركت توسعه نيشكر است، بيان كرد: در حال حاضر استفاده بهينه از آب به صورت پايلوت در واحدهاي توسعه نيشكر مورد بررسي و فرهنگ سازي قرار گرفته و دنبال اين هستيم كه بتوانيم به ميزان يك يا دو درصد به راندمان كل آبياري مزارع اضافه كنيم.
وي ادامه داد: طي 9 سال گذشته راندمان آبياري در شركت توسعه نيشكر از متوسط 48 درصد به 52 درصد رسيده كه اين رقم براي آبياري سطحي در دنيا قابل توجه است.
آميلي بيوماس توليد شده در مزارع نيشكر را نيز بسيار بالا دانست و گفت: بيوماس همان زيست توده بوده كه يكي از منابع مهم انرژي هاي تجديد شونده محسوب مي شود و به هر موجود زنده كه قابليت رشد و نمو داشته و بر مبناي قوانين طبيعي تقسيم شوند كه بيوماس توليد شده در مزارع نيشكر حدود 10 برابر و بسيار بالاتر از بيوماس توليد شده در مزارع غير نيشكري نسبت به آب مصرفي است.
معاون كشاورزي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي با بيان اين كه كاشت محصولات كشاورزي نيشكري از نظر توليدي، سود آوري و ارزش اقتصادي آب بسيار با ارزش است، گفت: متوسط ارزش محصولات توليدي در بخش كشاورزي نسبت به نيشكر حدود يك به 1.3 است، يعني در ازاي يك هزار ريال محصول توليد شده ، با همان ميزان آب در بخش نيشكر يك هزار و سيصد ريال محصول توليد مي شود.
6002خبرنگار: سپيده اسكندري**انتشار: كبري آقازري