۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۹
کد خبر: 82752735
T T
۰ نفر

آيت الله يزدي: شوراي نگهبان اهل سياست بازي نيست

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۹
کد خبر: 82752735
آيت الله يزدي: شوراي نگهبان اهل سياست بازي نيست

قم - ايرنا - رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: شوراي نگهبان اهل سياست ‌بازي نيست، افرادي كه با هر اتفاقي شوراي نگهبان را متهم مي‌كنند، داراي قلم‌ها و زبان‌هاي نامقدس هستند.

به گزارش ايرنا از مركز خبر حوزه، آيت الله محمد يزدي روز دوشنبه درديدار جمعي از كارآموزان قضايي استان قم در سالن جلسات جامعه مدرسين، افزود: داشتن عدالت نخستين شرط ورود به شوراي نگهبان است و حتي اين شورا به اوراق پرونده نيز بسنده نكرده و براي عدم تضعيف حق مراتب عميق‌تري را نيز مي‌گذارد.
عضو فقهاي شوراي نگهبان در ادامه با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم درباره حفظ امانت، گفت: سمت و پست‌هايي كه در نظام اسلامي وجود دارد امانت است و بايد اين امانت‌ها را به افرادي برگرداند كه اهليت و شايستگي آن را دارند.
آيت‌الله يزدي تصريح كرد: اصولا اموري كه رنگ اماني دارد و امانات امت و جامعه اسلامي است بايد در اختيار فردي واگذار شود كه اهليت داشته باشد و بنابراين پست و جايگاه‌ها در نظام اسلامي بايد به افرادي واگذار شود كه در درجه نخست اهليت دارند و در آيه مربوط نيز كل مومنين مورد خطاب است.
وي گفت: ازجمله امانات مهم الهي، مبحث قضاوت است و بايد اين جايگاه به افرادي واگذار شود كه اهليت و شايستگي آن را از قبل احراز كرده باشند و تا وقتي‌كه آن اهليت احراز نشود، نمي‌شود امر قضاوت را بر فردي تفويض كرد.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم ابراز كرد: تجربيات قضاوت در يك شهر يا منطقه كوچك با قضاوت در سطح وسيع‌تر تفاوت دارد و بروز اهليت‌ها نيز در درجه نخست در دستگاه‌هاي آموزشي ايجاد مي‌شود.
آيت‌الله يزدي با اشاره به مفاد آيه شريفه امانت، خاطرنشان كرد: آن چيزي كه در امر قضاوت حرف نخست را مي‌زند امر و حكم به عدل و عدالت است كه بخشي ديگر و مهمي از بازگرداندن حق به اهل آن است.
وي اضافه كرد: وظيفه مهم و اساسي يك قاضي شنيدن دقيق و كامل سخنان 2 طرف قضيه بوده، همچنين در امر قضاوت نيز مرجعيت حكومتي ارجحيت و اولويت بيشتري نسبت به مرجعيت فتوايي دارد.
عضو فقهاي شوراي نگهبان تاكيد كرد: باز شدن مباحث مستحدثه در دوره جديد مديريت حوزه‌هاي علميه و تعريف كردن بيش از 100 مطلب از مستحدثات، امري بسيار ضروري و با اهميت است كه با مسائل روز سروكار دارد.
وي تصريح كرد: قاضي شدن شرايط خاصي دارد و جذب و گزينش قضات قبل از تحصيل نيز از اين منظر بسيار ضروري و با اهميت است، همچنين قاضي نبايد اهل وساطت باشد، بلكه بايد صريح و در برابر حق و قانون مقتدر بوده و استقلال خود را حفظ كند، چراكه قضاوت در كلان‌شهرها كه داراي پرونده‌هاي متعدد ميلياردي، زمين‌خواري و غيره است، امري دشوار است.
1175 / 6133/ تنظيم: رضا عليمحمدي **انتشار- جعفرمسلمي