۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82752311
T T
۰ نفر

بخشي از بناي ثبت شده حاجباشي در اراك تخريب شد

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۴
کد خبر: 82752311
بخشي از بناي ثبت شده حاجباشي در اراك تخريب شد

اراك - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي گفت: بخشي از بناي تاريخي حاجباشي در اراك كه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده شامگاه يكشنبه توسط ورثه اين بنا تخريب شد.

سيدمحمد حسيني روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين بناي ارزشمند متعلق به دوره قاجاريه است كه نامه درج آن در فهرست آثار ملي كشور در هفته گذشته به استان مركزي ابلاغ شد.
وي اظهار كرد: كارشناسان و يگان حفاظت ميراث فرهنگي با اطلاع از تعرض به اين بناي تاريخي در محل حاضر شدند و از پيشروي بيشتر تخريب جلوگيري كردند.
وي توضيح داد: ورثه متخلف اين بنا اقدام به تخريب ستون هاي اصلي بنا كرده اند و اين اقدام كه تعرض به يك ثروت ملي است با جديت و بدون كوچكترين ملاحظه اي پيگيري قانوني خواهد شد و خاطيان بايد به مراجع قضايي و افكار عمومي پاسخگو باشند.
حسيني افزود: به منظور گذران مراحل ثبت اين اثر در فهرست بناهاي تاريخي كشور هزينه و فرصت كارشناسي و تخصصي زيادي صرف شده است و اجازه داده نمي شود كه عده اي با تعرض به اين بنا تيشه به ريشه قانون بزنند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي بيان كرد: هنوز برآوردي از ميزان خسارت هاي وارده به اين بناي تاريخي تكميل نشده است.
وي از دادستان عمومي و انقلاب اراك درخواست كرد با حضور پررنگ رفتار غيرقانوني متعرضان در تخريب اين بناي تاريخي را بي پاسخ نگذارد و پيگيري هاي لازم صورت بگيرد.
خانه احمد قلي‌خان حاجي‌باشي داراي يك هزار و 900 متر مربع وسعت است كه قدمت آن به اواخر دوره قاجاريه و دوره اول پهلوي مي رسد و در ايجاد اين سازه از سبك معماري ايراني استفاده شده و اين بنا در زمره ساختمان هاي موسوم به عمارت هاي اربابي جاي مي گيرد.
اين بنا داراي حياط مركزي، سرسرا، ساختمان هاي 2 طبقه، حوضخانه زيبا و محوطه سرسبز و حوض در بين حياط است.
سبك معماري طراحي و تلفيق فضاي نمونه منحصر به فردي در ساخت اين اثر به كار رفته است كه در بين آثار تاريخي اراك نمونه اي ندارد.
بيش از 2 هزار جاذبه گردشگري در استان مركزي شناسايي شده كه 850 اثر تاكنون در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهيمي *** انتشاردهنده: مژگان حيدري