۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۶
کد خبر: 82752259
T T
۰ نفر
روحيه تعاون بايد بيش از تعاونگران، ميان مديران و مسؤولان توسعه يابد

تهران- ايرنا- معاون امور تعاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: معتقدم روحيه تعاون بيش از آنكه بايد ميان تعاونگران ايجاد شود، بايد ميان مسؤولان و مديران اجرايي كشور توسعه يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، حميد كلانتري روز دوشنبه در همايش «تعاون راه سوم اقتصاد» كه در مجموعه «تلاش» برگزار شد افزود: بتازگي سفري به استان سيستان و بلوچستان داشتم و شرمنده ام پس از گذشت ٣٨ سال از پيروزي انقلاب، حدود ٤٠ درصد مردم اين استان حاشيه نشين هستند و ما كاري نكرده ايم.
وي با اشاره به وضعيت كنوني كشور گفت :هم اكنون بيكاري ابرچالش كشور است و هم اكنون حدود ١٢ ميليون نفر حاشيه نشين در سطح كشور داريم.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ادامه داد: تغييرات اجتماعي زيادي در كشور رخ داده كه حجم اين تغييرات در حوزه زنان بيشتر بوده است.
وي با اشاره به اهميت بخش تعاون گفت: حدود ٢٦ سال از تصويب قانون تعاون مي گذرد و اين بخش در اجراي اقتصاد مقاومتي نقش بسيار مهمي دارد.
به گفته كلانتري، ١١ درصد تعاوني هاي كشور را تعاوني هاي زنان تشكيل مي دهد و هم اكنون ٢٥ درصد اعضاي تعاوني ها در سطح كشور زنان هستند.
بنا به تعريفهاي رسمي، هر تعاوني كه ٧٠ درصد اعضاي آن را زنان تشكيل دهند، تعاوني زنان محسوب مي شود.
وي افزود: هم اكنون دو هزار تعاوني زنان در حوزه كشاورزي، سه هزار در حوزه صنعت و سه هزار و 500 تعاوني زنان در بخش خدمات داريم.
معاون امور تعاون وزير كار گفت: هم اكنون در بسياري از روستاهاي كشور توليداتي داريم كه به خارج كشور صادر مي شود.
به گفته كلانتري، زنان مي توانند نه تنها در مناطق محروم، بلكه در شهرها و روستاها در بخش هاي مختلف اقتصادي و همچنين حوزه دانش بنيان فعاليت كنند.
وي با اشاره به قدرت بخش تعاون در هند گفت: در اين كشور، تعاوني ها شير را جمع آوري و به كارخانه ها مي فرستند و اين عمل، باعث شده كه توليد شير در اين كشور به دو برابر افزايش يابد.
كلانتري تصريح كرد: در ايران زنان در ١١٠ رسته تعاون فعال هستند و بايد فرهنگ تعاون را با تبليغات در رسانه هاي ملي نهادينه كنيم زيرا در اين بخش با سرمايه هاي اندك مي توان اشتغال ايجاد كرد.
به گفته وي، در حاشيه شهر زاهدان، زنان با پول يارانه خود، صندوق هايي ايجاد كرده اند كه مي توان با كمك به آنها فعاليت اقتصادي در اين منطقه را راه اندازي كرد.
كلانتري با بيان اينكه مهمترين مشكل تعاوني ها، نداشتن محلي براي فروش توليدات است، گفت: وزير كار بارها پيشنهاد كرده كه از فضاي ادارات در روزهاي پنجشنبه و جمعه مي توان بازاري براي عرضه محصولات توليدي تعاوني هاي ايجاد كرد.
اين مقام مسؤول تأكيد كرد: بسياري از ساختمان ها كه در اختيار نهادهاست، خالي هستند و مي توانند محلي براي تشكل ها و تعاوني ها باشند.
وي با اشاره به طرح «يك هزار روستا، يك هزار تعاوني» گفت: زنان مي توانند با اجراي اين طرح در مناطق محروم و روستايي فعال شوند.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9123**1063**1504**خبرنگار: زهره دريغ گفتار** ناشر: علي پاينده
۰ نفر