۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۷
کد خبر: 82748998
T T
۰ نفر
رئیس هیات مذاكره كننده سوری: خواسته های مخالفان نوعی بازگشت به عقب است

دمشق - ایرنا - 'بشار الجعفری' رئیس هیات مذاكره كننده سوریه در گفت و گوهای ژنو 8 به خبرنگاران گفت: بیانیه نشست مخالفان در ریاض، بازگشت به عقب است، ما آن را نمی پذیریم و با آن ها وارد گفت و گوی مستقیم نمی شویم.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار الجعفری پس از پایان سومین نشست هیات مذاكره كننده سوریه با فرستاده سازمان ملل در امور سوریه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این بیانیه و زبان به كار رفته در آن، تعیین پیش شرط است و این برخلاف قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل است.
وی اضافه كرد: بیانیه ریاض 2 به طور كامل مردود است و تا زمانی كه وضعیت اینگونه باشد، با مخالفان وارد گفت و گوهای مستقیم نمی شویم.
الجعفری اظهار داشت: ما به طور جدی بر پشنهادهایی كه به عنوان اصول اساسی حل و فصل بحران سوریه ارائه كردیم تمركز می كنیم و اصول پیشهناد شده از طرف سوریه، مقدمه ای برای ایجاد و یافتن مشتركات ملی است.
وی بیان كرد: دی میستورا با ارائه پیشنهادهای شخصی خود و تلاش برای قراردادن آن به عنوان زیربنای گفت و گوها، از وظیفه و ماموریت خود پا را فراتر گذاشته است.
رئیس هیات مذاكره كننده سوریه در هشتیمن دور گفت و گوهای سوری - سوری در ژنو گفت: كسانی كه بیانیه ریاض2 را نوشته اند، قصد به شكست كشاندن ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را دارند.
الجعفری بیان كرد: همچنان درباره ظاهر و دستوركارها، گفت و گو می كنیم و وارد موضوعات اصلی نشده ایم و هیات مذاكره كننده سوری، فردا (شنبه) ژنو را ترك می كند.
وی افزود: مذاكرات ژنو یك دور باطل را دنبال نمی كند بلكه ما پیش تر بر دستوركاری شامل چهار موضوع اصلی توافق كرده بودیم.
الجعفری اضافه كرد: در صحنه نظامی هر روز شاهد پیروزی بر تروریسم هستیم و ما در پایان پیروزی بر گروه تروریستی داعش قرار داریم.
وی گفت: هر اقدام یكجانبه بدون هماهنگی با دولت سوریه پذیرفتنی نیست.
هیات مذاكره كننده سوری، روز چهارشنبه وارد ژنو شد و چهارشنبه شب نخستین جلسه خود را با استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه برگزار كرد.
هیات سوری كه می بایست روز سه شنبه وارد ژنو شود در اعتراض به پیش شرط مخالفان كه خواستار كناره گیری بشار اسد از ریاست جمهوری این كشور هستند، با یك روز تاخیر وارد ژنو شد.
قرار بود هشتمین دور گفت و گوهای سوری - سوری در ژنو از روز سه شنبه 28 نوامبر (هفتم آذرماه) برگزار شود كه هیات مذاكره كننده دولت سوریه در اعتراض به پیش شرط مخالفان، روز چهارشنبه با یك روز تاخیر در ژنو حاضر شد.
نمایندگان دولت سوریه و مخالفان تاكنون هفت دور مذاكره در ژنو برگزار كرده اند كه دور هفتم گفت و گوهای سوری - سوری در ژنو 23 تیرماه به پایان رسید.
شبس**6116*شبس*1613*انتشاردهنده: عبدالله غفاری