۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۲
کد خبر: 82748814
T T
۰ نفر
معارف قرآني در مرحوم فاطميان تجلي پيدا كرده بود

تهران- ايرنا- رئيس مركز امور قرآني سازمان اوقاف و امور خيريه از مرحوم «سيدمهدي فاطميان» پيشكسوت و حافظ قرآن كريم به عنوان استادي ياد كرد كه معارف قرآني در اخلاق و روحياتش تجلي پيدا كرده بود.

حجت الاسلام «سيد مصطفي حسيني» روز جمعه به خبرنگار معارف ايرنا گفت: مرحوم فاطميان از اساتيدي بود كه در مسابقات بين المللي حفظ و قرائت سازمان اوقاف و امور خيريه داوري مي كرد و سازمان اوقاف ارتباط وثيق و محكمي با اين استاد قرآني داشت.
وي افزود: من نيز در دوره مديريتم در سازمان اوقاف در چند نشست توفيق استفاده از محضر و اخلاق او را داشتم و آنچه كه نسبت به استاد فاطميان بسيار مشهود و زبانزد است، اخلاق قرآني و توجه وي به معارف قرآني و همچنين دور بودن از حاشيه‌هايي بود كه برازنده قرآنيان نيست و اين خلقيات در فاطميان تجلي پيدا كرده بود و اميدواريم جامعه قرآني نيز به سيره اساتيدي همچون فاطميان تمسك پيدا كنند.
اين حافظ كل قرآن همچنين گفت: امسال آزمون سراسري حفظ و مفاهيم قرآن كريم را به عنوان يادبود استاد فاطميان برگزار مي‌كنيم تا بتوانيم در آن ايام توجه به سيره آن استاد را بيشتر ترويج كنيم.
آزمون سراسري حفظ و مفاهيم قرآن كريم براي اولين بار به صورت متمركز و به همت سازمان اوقاف و امور خيريه و وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش برگزار مي شود كه ثبت نام اين آزمون از 18 آذر به مدت يك ماه خواهد بود و علاقه مندان مي توانند در رشته هاي حفظ، ترجمه و مفاهيم، معارف اهل بيت عليهم السلام و انس با قرآن شركت كنند.
رئيس مركز امور قرآني سازمان اوقاف و امور خيريه درباره گمنامي اين استاد قرآني گفت: گمنامي فاطميان در جامعه به علت همان منشي بود كه خودش داشت و رويه و روحيه او به گونه اي نبود كه به سر و صدا يا حاشيه‌ها علاقه داشته باشد و در واقع علاقه اي به ارائه و عرضه خود نداشت و اين مساله به دليل خلقيات قرآني آن استاد بود.
وي تاكيد كرد: البته افرادي كه بايد از او كسب فيض مي كردند، او را خوب مي شناختند و اكنون نيز شاگردان اين استاد قرآن نقش بسياري در ترويج و تقويت فعاليت هاي قرآني به ويژه ترويج حفظ قرآن در كشور دارند.
فاطميان، پيشكسوت قرآني و حافظ كل قرآن كريم صبح پنجشنبه، 25 آبان 96 پس از يك دوره بيماري در بيمارستان سينا دار فاني را وداع گفت.
وي متولد 1323 كرمانشاه است و از سال ١٣٤٦ شروع به حفظ قرآن كرد و در طول ساليان متمادي به آموزش حفظ براي گروه‌هاي مختلف پرداخت و مربيان حفظ بسياري را تربيت كرد.
فاطميان به عنوان استاد درجه يك در رشته حفظ و مفاهيم قرآن كريم فعاليت مي كرد و علاوه بر اين كه عضو هيات امناي موزه قرآن كريم بود، داوري مسابقات سراسري و بين المللي قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خيريه و همچنين داوري مسابقات بين المللي قرآن در كشورهاي عربستان، سوريه، لبنان و برخي ديگر از كشورها را نيز انجام مي داد.
داوري مسابقات استاني و سراسري قرآن كريم نيروهاي مسلح، اداره كلاس هاي آموزش قرآن و بيان مفاهيم قرآني در خارج از كشور، سفرهاي تبليغي به كشورهاي انگليس، عربستان، سوريه، لبنان، مراكش، نيجريه و برخي ديگر از كشورها بخشي از فعاليت هاي آن مرحوم بود.
وي در مسابقات بين المللي قرآن كريم جمهوري اسلامي ايران در رشته حفظ كل در سال 1363 موفق به كسب رتبه سوم شد.
فاطميان كه در سال 1375 موفق به دريافت نشان خادم قرآن در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم شد، علاوه بر تاليف كتاب هاي آموزش قرآن در سه جلد براي وزارت آموزش و پرورش، به انتشار جزواتي پيرامون روش حفظ قرآن كريم پرداخت و همچنين مقالاتي از كتاب دايره المعارف بزرگ جهان اسلام را به زبان انگليسي ترجمه كرد.
فراهنگ**1003** 1823**1368
خبرنگار: محمدرضا جعفرملك ** انتشار: خيراله شفيعي
۰ نفر