۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۳
کد خبر: 82742386
T T
۰ نفر
كشتار صحرای سینا و پوست اندازی تروریست های تكفیری

تهران- ایرنا- وقوع حوادث تروریستی در مصر كه بیش از 235 كشته برجای گذاشت، به سرعت نگاه ها را متوجه داعش و گروه های وابسته به آن ساخت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از دید برخی تحلیلگران، پس از پایان سودای كشورداری داعش، تلاش بازماندگان این گروه معطوف به گسترش حملات خشونت بار و كور در نقاط گوناگون منطقه و جهان خواهد شد.
روز گذشته (جمعه سوم آذر) مسجدی متعلق به یك جمعیت صوفیه در روستای «روضه» شهرستان «بئرالعبد» در شمال شبه‌جزیره سینا هدف حمله ای تروریستی قرار گرفت.
این حمله ابتدا با انفجار داخل مسجد آغاز شد و سپس، مهاجمان نمازگزاران را هنگام خروج از مسجد هدف قرار دادند. تروریست ها حتی به سوی آمبولانس و خودروهای امدادی نیز آتش گشودند. بر اثر این عملیات و بنابر اعلان مقامات مصری 235 تن كشته و بیش از 110 نفر زخمی شدند.
پس از این رخداد و با توجه به تحولات چند سال اخیر در صحرای سینای مصر، بسیاری از نگاه ها به سوی داعش دوخته شد. در یكی از مهمترین واكنش ها «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر اظهار داشت از تروریست ها انتقام خواهد گرفت. پس از آن بود كه رسانه ها از بمباران مواضع شناسایی شده و انبار مهمات گروه های تروریستی صحرای سینا خبر دادند.
گروه های افراطی این منطقه از سال 2013 (تابستان 92) بر حجم حملات خود علیه نیروهای پلیس، ارتش و نیز غیرنظامیان به شكل ملموسی افزودند و سه سال پیش نیز با «ابوبكر البغدادی» رهبر داعش بیعت كردند. پس اعلام وفاداری گروه افراطی «انصار بیت‌المقدس» به بغدادی، داعش مسوولیت و هدایت حملات تروریستی در شمال مصر را برعهده گرفت.
در یكی از آخرین و بزرگترین این حملات، داعش در اواسط تیرماه امسال دو ایستگاه ایست و بازرسی در شمال صحرای سینا را هدف قرار داد كه منجر به كشته شدن 23 سرباز مصری و زخمی شدن بیش از 30 نفر شد.
علاوه بر این، داعش صحنه گردان اصلی جنایات و اقدامات تروریستی در مصر طی سال های اخیر بوده كه از جمله آن می توان به ربودن 21 مسیحی مصری و سربریدن آنان در ساحل لیبی در بهمن ماه 93 اشاره كرد. به همین خاطر و پیش از اعلام رسانه های داعش، مسوولیت عملیات دیروز متوجه تروریست های وابسته به این گروه افراطی شد.
با توجه به الگوی رفتاری داعش در سال های گذشته، بسیاری پس از پایان عملیات ابوكمال در مرز سوریه با عراق در هفته گذشته و خاتمه كار این گروه تروریستی در قلمرو خلافت خودخوانده عراق و شام، از احتمال گسترش عملیات تروریستی پراكنده سخن به میان آوردند.
براساس این الگوی رفتاری، داعش پس از شكست های خود در عرصه میدانی بارها كوشیده است ضمن گسترش عملیات روانی و تبلیغاتی، ناكامی های میدانی را با عملیات پرسر و صدای تروریستی جبران كند.
پس از آنكه داعش در خردادماه 93 موفق به فتح موصل و اعلام خلافت شد، دستگاه های تبلیغاتی و رسانه های این گروه كوشیدند تصویری شكست ناپذیر از آن را ارایه دهند. آغاز ناكامی های داعش پس از نبرد كوبانی (عین العرب) در نیمه دوم سال 93، تروریست ها را به سوی عملیات در شهرهای خاورمیانه و اروپای غربی سوق داد.
در همین ارتباط، عملیات خونبار آبان ماه 94 در بیروت و پاریس پس از یك سلسله شكست های داعش در عرصه میدانی سوریه رخ داد.
داعش همچنین در كشاكش جنگ های سرنوشت ساز، با هدف ترمیم روحیه افراد خود و خروج از زیر فشار عقب نشینی های پیاپی بارها متوسل به عملیات تروریستی در مناطق شهری شده است. از جمله می توان به حملات ابتدای خردادماه امسال عناصر این گروه تروریستی به كنسرتی در منچستر انگلیس اشاره كرد. رخدادی كه بیش از 20 كشته و 60 زخمی برجای گذاشت و در آستانه سقوط موصل و فرار داعش از پایتخت خود به وقوع پیوست.
در تحلیل عملیات داعش می توان به اهدافی چون متاثر ساختن افكار عمومی، گسترش زمینه های عضوگیری و جلب نظر عناصر افراطی و ناراضی در كشورهای گوناگون و نیز قدرت نمایی در به چالش كشیدن سیستم های امنیتی واحدهای ملی اشاره كرد.
با پایان سودای مملكت داری در عراق و شام به نظر می رسد گزینه اصلی پیش روی داعش تمركز و سرمایه گذاری بر كشورهایی چون افغانستان، لیبی، یمن و در مجموع جغرافیایی است كه پیش از آن به تسخیر دیگر گروه های افراطی درآمده یا از حاكمیت دولت های ملی خارج است.
داعش همچنین برای بازیابی توان تبلیغاتی و تداوم موجودیت همچون اسلاف خود یعنی «القاعده» رو به عملیات تروریستی به شكلی شبكه ای آورده و تلاش خواهد كرد سایه ارعاب را بر سر بسیاری از شهروندان منطقه و جهان بازگرداند. در این میان، استفاده حداكثری از بازوهای تروریستی در نقاط مختلف جهان به شكلی ویژه مورد توجه بازماندگان داعش قرار گرفته و عملیاتی چون كشتار صحرای سینا از دید برخی تحلیلگران نوعی پوست اندازی تكفیری های مسلح در منطقه تلقی می شود.

پژوهشم**9279** 1601**خبرنگار: سیدمحمد موسی كاظمی**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.
۰ نفر