۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸
کد خبر: 82741033
T T
۰ نفر
بازسازی روستای آسیب دیده كرمانشاه با ساختمان های مقاوم به زلزله

تهران- ایرنا- معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر حسب ابلاغیه وزیر علوم، ستادی با محوریت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به منظور بازسازی حداقل یك روستای الگو با ساختمان های مقاوم در برابر زلزله تشكیل می شود.

حسین عسكریان ابیانه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: پس از وقوع زلزله مصیبت بار كرمانشاه برخی از مدیران وزارت علوم، چنین پیشنهادی دادند تا در حد توانمان با مشاركت اعضای هیات علمی و دانشگاهیان بتوانیم كمكی در این راستا انجام دهیم.
وی گفت: بر همین اساس ستادی با محوریت پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و همكاری پژوهشگاه مواد و انرژی و نیز مشاركت دیگر صاحبنظران این حوزه و هماهنگی دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت كشور و وزارت آموزش و پرورش نسبت به بازسازی حداقل یك روستای الگو با ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله و همچنین رعایت مسائل زیست محیطی تشكیل خواهد شد.
معاون وزیر علوم افزود: سعی خواهیم كرد تا در حد توان علمی و حتی حمایت های مالی داوطلبانه دانشگاهیان، كمك هایی را در امر بازسازی روستاهایی زلزله زده و مدارس این مناطق داشته باشیم.
وی در ادامه خاطر نشان كرد: همچنین از توان علمی دانشگاه رازی استان كرمانشاه و دیگر مراكز علمی همجوار نیز در این راستا بهره خواهیم برد تا مشخص شود كه حضورمان در كدام منطقه موثرتر خواهد بود.
عسكریان ابیانه تصریح كرد: البته اداره كل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گذشته مطالعاتی روی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله انجام داده است و می توان از این تجربه و پتانسیل هم علاوه بر پژوهشكده های مربوطه نیز بهره گرفت.
وی یادآور شد: هزینه چنین اقدامی تاكنون برآورده نشده است چرا كه به تازگی این حكم منتشر شده است اما سعی خواهیم كرد در اسرع وقت و با تمام توان وارد میدان شویم.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز چهارشنبه، اول آذر ماه ستادی با محوریت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به منظور بازسازی حداقل یك روستای الگو با ساختمان های مقاوم در برابر زلزله تشكیل داد و در ابلاغی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارتخانه را مأمور تشكیل ستاد كرد.
به گزارش ایرنا، زمین لرزه 7.3 ریشتری كه 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله، 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مركز كرمانشاه به وقوع پیوست تاكنون 444 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یك هزار و 950 روستای استان كرمانشاه خسارت وارده كرده و طبق برآورد اولیه دستكم 31 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی آسیب كلی و جزئی دیدند.
فراهنگ**9187*1436*خبرنگار: حمیدرضا بازگشا*انتشار: داود پورصحت*
۰ نفر