۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۰:۰۴
کد خبر: 82725690
T T
۰ نفر
بشار الجعفری: صهیونیسم سلاح كشتارجمعی بوده كه امنیت منطقه را تهدید می كند

دمشق - ایرنا - 'بشارالجعفری' نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: صهیونیسم سلاح كشتار جمعی بوده كه خشونت را گسترش و امنیت منطقه را تهدید می كند.

به گزارش جمعه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)،الجعفری امروز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: غربی ها اسرائیل را به فناوری اتمی مجهز كردند و بر سلاح های اتمی آن سرپوش گذاشتند.
وی ادامه داد: جهان امروز با چالش های زیادی روبه روست كه مهمترین مشكل آن، زرادخانه های هسته ای بویژه سلاح های هسته ای اسرائیل است كه از پیوستن به همه پیمان های بین المللی جلوگیری از گسترش این سلاح ها خوداری می كند.
الجعفری گفت: تهدید كشورهای هسته ای به بكارگیری این سلاح ها ازدیگر چالش های جهان امروز است.
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد توضیح داد: جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای از اولویت ها و اصول دولت دمشق است بطوری كه در سال 1968 پیش از بسیاری از كشورهای اروپایی كه امروز مدعی اجرای این قوانین هستند به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای پیوست درحالی كه برخی از كشورهای اروپایی و تركیه كه عضو ناتو نیز هستند و سلاح هسته ای دراختیار دارند از پیوستن به آن سربازمی زنند.
الجعفری افزود: سوریه پروتكل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را درسال 1992 امضا كرد و در 27 دسامبر 2003 هنگامی كه عضو غیردائم شورای امنیت بود، طرحی را با هدف ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای و همه سلاح های كشتارجمعی در خاورمیانه ارائه كرد كه با مخالفت آمریكا روبه رو شد و این كشور تهدید به استفاده از حق وتو برای مقابله با آن كرد.
وی یادآورشد : این سیاست های اشتباه، دروغ بودن ادعاهای كشورهای غربی درباره تلاش برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و كشتارجمعی را آشكار می كند.
الجعفری افزود: همین غربی ها در طول ده ها سال، مواد و فناوری ساخت سلاح هسته ای را در اختیار اسرائیل قراردادند كه می توان به زیردریایی های آلمانی با توان حمل و شلیك موشك های هسته ای اشاره كرد كه به صورت رایگان دراختیار این رژیم قرار گرفت.
ه گفته وی، غربی ها با تمام توان تلاش كردند كه سلاح های هسته ای اسرائیل را از دایره نظارت و توجه بین المللی خارج كنند و این كار در نشست بازیبنی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در سال 2010 در نیویورك، به شكست كشاندن نشست سال 2012 و در اجلاس بازبینی معاهده منع گسترش در سال 2015 تكرار شد و همه این تلاش ها برای چشم پوشی بر سلاح های هسته ای رژیم اسرائیل و به بهای نابودی امنیت و سلامتی ملت های منطقه صورت گرفت كه خود نشان دهنده سیاست های دوگانه و نفاق هسته ای است.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد ادامه داد: شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی تجاوز نظامی اسرائیل به سوریه در سال 2007 را محكوم نكردند و این رژیم به بازرسان آژانس اجازه نداد درباره منبع آلودگی ناشی از موشك های رژیم صهیونیستی به كار رفته برای بمباران تاسیسات دیرالزور تحقیق كنند.
الجعفری افزود: همكاری نكردن رژیم اسرائیل با خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی و افزایش توان هسته ای خارج از نظارت بین المللی و بی توجهی به همه درخواست ها برای خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای، اعتبار پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و جهانی بودن آن را زیر سوال می برد و امنیت و ثبات منطقه و ملت های خاورمیانه را تهدید می كند و آژانس خطرات این اقدامات را به خوبی می داند.
شبد**6116 **1010
انتشار:حسن معظمی