حماس: رای سازمان ملل ثابت کرد که اسرائیل تهدیدکننده اصلی صلح است

تهران - ایرنا - سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس ) گفت که رای سازمان ملل متحد به قطعنامه علیه تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی ثابت کرد که این رژیم اصلی ترین تهدیدکننده صلح است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری العهد، «جهاد طه» سخنگوی حماس در سخنانی تصریح کرد: رای حداکثری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه ای که رژیم صهیونیستی را ملزم به از بین بردن سلاح های هسته ای خود می کند، بار دیگر ثابت کرد که این رژیم تهدید اصلی صلح و امنیت در منطقه است.

روز یکشنبه روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» نوشت که ۱۵۲ کشور جهان خواهان پیوستن رژیم اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای «ان پی تی» شدند.

به نوشته این روزنامه، کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا اعلام کرد که تل آویو باید هرگونه فعالیت هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام دهد.

«یسرائیل هیوم» اضافه کرد که ۱۵۲ کشور به این درخواست رای موافق و تنها ۵ کشور به آن رای مخالف دادند و از تل آویو خواستند که به معاهده «ان پی تی» بپیوندد .

پیشتر نیز برخی کشورها از جمله ایران، کویت و سوریه از جامعه بین المللی خواسته بودند تا مسئولیت های خود را برای پیوستن رژیم اسرائیل به معاهده بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای «ان پی تی» به منظور عاری سازی خاورمیانه از این نوع سلاح ها ایفا کند.

معاهده ان.پی.تی در اول ژوئیه ۱۹۶۸ برای امضای کشورها آماده شد و در این تاریخ آمریکا و انگلیس و ۵۹ کشور دیگر آن را امضا کردند. چین در ۹ مارس سال ۱۹۹۲ و فرانسه در ۳ اوت ۱۹۹۲ به عضویت این معاهده درآمدند.

در حال حاضر ۱۸۶ کشور جهان عضو این معاهده هستند. رژیم اسرائیل و کشورهای کوبا، هند و پاکستان عضو این معاهده نیستند. همچنین کره شمالی نیز چند سال پیش از این معاهده خارج شد.

نظارت بر اجرای معاهده ان.پی.تی و پروتکل الحاقی آن برعهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است که خود یکی از آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد محسوب می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۱۹۵۷ با هدف تسهیل استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای و جلوگیری از کاربرد کمک های این آژانس در مقاصد نظامی آغاز به کار کرد و مقر آن در وین است.

این آژانس در چارچوب نظام پادمان های ایجاد شده توسط معاهده ان.پی.تی به منظور بررسی میزان پای بندی کشورهای عضو ان.پی.تی به مقررات این معاهده بازرسی هایی را از تاسیسات هسته ای کشورهای عضو انجام می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha