۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82720713
T T
۰ نفر
نقش آفريني دانشگاهيان در حوزه هاي مختلف پيش نياز توسعه

تبريز- ايرنا- استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر اهميت نقش دانشگاه ها و مراكز علمي در تحولات استان، حضور فعال دانشگاهيان در حوزه هاي مختلف به منظور حل مشكلات و سرعت بخشي به توسعه استان را خواستار شد.

به گزارش ايرنا، مجيد خدابخش روز يكشنبه در ديدار با هيات رييسه دانشگاه تبريز، افزود: دانشگاهيان به عنوان قشر فرهيخته جامعه نقش تعيين كننده در گشودن گره هاي موجود در صنعت، كشاورزي، مسايل اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دارند و از اين رو بايد از توانمندي ها، ايده ها و خلاقيت آنها به بهترين نحو استفاده كرد.
وي با بيان اينكه امروز منابع دولت محدود و كارهاي پيش رو فوق العاده گسترده است، اظهاركرد: استادان دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي بايد در حوزه مختلف استان ورود كنند.
خدابخش ادامه داد: به عنوان مثال ما با مازاد برخي توليدات كشاورزي همچون سيب و انگور، ركود صنعت سيمان، مسايل بلبرينگ سازي، ماشين سازي، خشكي درياچه اروميه و مسايل ديگر مواجهه هستيم كه حل آنها فقط به دست دانشمندان ممكن است.
وي با بيان اينكه بايد با همفكري به يك مدل توسعه علمي دست يابيم، گفت: به همين منظور لازم است جلساتي مجزا و مرتب با اساتيد برگزار كنيم و ضمن ارايه انتظارات خود و مديريت استان، دانشگاهيان را براي حل مشكلات ترغيب كنيم.
استاندار آذربايجان شرقي به اهميت كلينيك صنعت كه توسط دانشگاه تبريز راه اندازي شده است، اشاره كرد و افزود: اگر اين روزها صنعت استان دچار چالش و مشكلات متعددي است، بايد در اين كلينيك ضمن بررسي مشكلات با نگاه تخصصي چاره انديشي شود.
خدابخش به طرح هاي كلان توسعه در صنايع پتروشيمي و پالايشگاه تبريز اشاره و اظهار كرد: اين حوزه اقتصادي بازار گسترده و فرصت كاري بزرگ براي متخصصان، صنعت گران و نيروي كار ماهر استان است.
به گزارش ايرنا، رييس دانشگاه تبريز نيز در اين ديدار ضمن ارايه گزارشي از وضعيت دانشگاه تبريز، گفت: در طول چهار سال گذشته اين دانشگاه در رتبه بندي هاي معتبر خارجي نظير لايدن، تايمز، يو اس نيوز و تامسون رويترز پيشرفت هاي محسوسي داشته كه نشانگر حركت رو به جلوست.
محمدرضا پورمحمدي، حضور تاثيرگذار در عرصه بين المللي، تسهيل پذيرش دانشجويان خارجي، اجراي طرح هاي مشترك با ساير دانشگاه هاي مختلف دنيا، حضور موثر در مسايل صنعت و جامعه و اجراي طرح هاي بزرگ در صنعت از جمله در مس، پتروشيمي، بخش آب و نظاير آن را از ديگر فعاليت هاي اين دانشگاه برشمرد.
وي افزود: حمايت از ايده هاي استادان و دانشجويان تحصيلات تكميلي در مراكز رشد كه محصولات آنها به مرحله تجاري سازي نيز رسيده، از كارهاي مثبت صورت گرفته براي توليد ثروت و تبديل ايده به پديده است.
پورمحمدي اعلام كرد: تا دهه فجر امسال سه طرح عمراني در شهرستان هاي اهر، مرند و پرديس خلعت پوشان به بهره برداري خواهد رسيد و براي تحرك بيشتر چند طرح عمراني اين دانشگاه به حمايت استانداري نيازمنديم.
دانشگاه تبريز به عنوان دومين دانشگاه بزرگ ايران در سال 1325 با 2 دانشكده ادبيات و طب تاسيس شد و هم اكنون با داشتن بيش از 21 دانشكده، 10 پژوهشكده و گروه پژوهشي، 5 قطب علمي، بيش از 800 نفر عضو هيات علمي، 24 هزار دانشجو و يكهزار نفر پرسنل اداري در 209 رشته دكتراي تخصصي، 322 رشته كارشناسي ارشد، 164 رشته كارشناسي و 4 رشته كارداني در تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص فعال است.
خبرنگار: مرتضائي ** انتشار: انصاري
3038/3071/