۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۰۵
کد خبر: 82720571
T T
۰ نفر
معاون وزیر صنعت: حذف برچسب قیمت در كشورمطرح نبوده است

اصفهان- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف ‏كنندگان و تولیدكنندگان گفت: هیچگاه بحث حذف برچسب قیمت در كشور مطرح نبوده است زیرا بر اساس قانون، هر كالا باید برچسب قیمت داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ' سید محمود نوابی ' روز یكشنبه در نخستین همایش تجلیل از حامیان حقوق مصرف كنندگان استان اصفهان افزود: در تابستان امسال تصمیم بر این بود كه قیمت برخی كالاها در مبداء تولید برچسب نخورد كه این امر منتفی شد.
وی توضیح داد: دلیل این تصمیم این بود كه برخی تولید كنندگان، رعایت ضوابط قیمت گذاری را زیر پا می گذاشتند و قیمت را تورمی تعیین می كردند و سپس این كالاها با تخفیف های تا 40 درصدی در فروشگاه های منحصر و خاص عرضه می شد.
نوابی تاكید كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا این موضوع را نیز ساماندهی كند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به وجود سه میلیون واحد صنفی در كشور گفت: بیش از 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه در كشور وجود دارد.
نوابی با بیان اینكه به ازای هر 25 نفر در كشور، یك مغازه وجود دارد، افزود: این آمار جزو كشورهای عقب افتاده است زیرا در كشورهای توسعه یافته، 80درصد تجارت در دست فروشگاه های بزرگ است.
وی با اشاره به اینكه از 12 سال گذشته تاكنون موضوع صندوق مكانیزه فروش در كشور پیگیری شده است، اظهاركرد: برخی نمی خواهند كه معامله ها شفاف شود، آنوقت چگونه انتظار می رود كه نظارت ها، كامل انجام شود.
وی تصریح كرد: اگر سهم ما از فروشگاه های زنجیره ای به 40 درصد برسد و دستگاه های مكانیزه فروش در همه فروشگاه ها نصب شود، بازرسی و نظارت ها نیز بیشتر می شود.
مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف ‏كنندگان و تولیدكنندگان با بیان اینكه خدمات تولید كنندگان باید قبل، حین و بعد فروش ارائه شود، گفت: در برخی كشورها، 'خسارت اعتماد' پرداخت می شود یعنی اینكه اگر خریدار پس از خرید، كالا را به هر دلیلی بازگشت داد، فروشنده باید كالا را تحویل بگیرد و حتی بابت اعتمادی كه به تولید كننده شده، باید به خریدار خسارت پرداخت شود.
نوابی با اشاره به برخی تبلیغات نیز تاكید كرد : تبلیغات اغواء كننده، ممنوع است و طی سال های اخیر جلوی تبلیغ برخی كالاها كه مجوز استاندارد نداشتند، گرفته شد.
وی به افزایش قیمت برخی خدمات و كالاها در روزهای خاص و مناسبت ها نیز اشاره و این سوال را مطرح كرد كه چرا در ایام اربعین، برخی استان ها، تعرفه كرایه اتوبوس های مسافربری را بالا بردند.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینكه در دولت یازدهم، ثبات اقتصادی در كشور ایجاد شد، تاكید كرد: باید با هم افزایی، به دنبال رشد اقتصاد باشیم زیرا ثبات اقتصادی بدون رشد، فایده ای ندارد.
وی با اشاره به افزایش 10 درصدی جمع آوری كالای قاچاق در كشور در سال 1395 نسبت به سال 1394 گفت: در 6 ماه نخست امسال نیز باتوجه به كاهش حجم قاچاق و كنترل بیشتر در گمرك و مرزها، جمع آوری كالای قاچاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
نوابی در بخشی از سخنان خود با تاكید بر اینكه در هیچ كشور عقب افتاده و توسعه یافته ای، شعار 'كالای فروخته شده پس گرفته نمی شود' مطرح نیست، گفت: این شعار، توهین به مصرف كننده است و شرع و قانون كشورمان اجازه چنین چیزی را نمی دهند.
وی افزود: با مجموعه اقدام های انجام شده طی سال های اخیر، برخی فروشگاه ها و واحدهای تولیدی به این سمت رفته اند كه جنس فروخته شده را پس می گیرند یا طول زمان ضمانتنامه كالا را افزایش داده اند.
نوابی همچنین با بیان اینكه برخی آزادسازی را با رها سازی قیمت اشتباه گرفته اند، تصریح كرد: دولت قیمت كالاهای تكلیفی و سبد خانوار را با سود منطقی و عقلانی كنترل می كند اما تعیین قیمت مابقی كالاها را بسته به عرضه و تقاضا و رصد و پالایش بازار واگذار كرده است.
وی بااشاره به برگزاری 16 رویداد ملی در زمینه حمایت از حقوق مصرف كنندگان اظهاركرد: این رویدادهای ملی با افزایش 22 برابری در تعداد متقاضیان و 18 برابری در تعداد منتخبان مواجه شده است.
وی همچنین با اشاره به صنعتی بودن استان اصفهان، توصیه كرد كه برای افزایش صادرات، شركت مادر تخصصی صادرات این استان تاسیس شود و همه شركت های صادراتی اصفهان با یك برند فعالیت كنند.
به گزارش ایرنا، 14 واحد تولیدی و خدماتی برتر در زمینه رعایت حقوق مصرف كنندگان در استان اصفهان در این همایش تجلیل شدند.
واحدهای تولیدی و خدماتی برتر در رعایت حقوق مصرف كنندگان بر اساس شاخص هایی مانند رعایت ضوابط قیمت گذاری، نداشتن زیان مالی، تولید بر مبنای 50 درصد ظرفیت اسمی، اطلاع رسانی قیمت به مصرف كننده، رعایت ضوابط فروش اقساطی، رضایت مشتری و كیفیت و خدمات پس از فروش انتخاب شده اند.
اصفهان با بیش از 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی، صنعتی ترین استان كشور به شمار می آید.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی انتشاردهنده: اصغر دواتگر
۰ نفر