پیش بینی تولید 3.7 میلیون تن سیب درختی/ خرید تضمینی و صادرات برقرار است

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهادكشاورزی پیش بینی تولید سیب درختی امسال را 3 میلیون و 700 هزار تن عنوان كرد و گفت: امسال نیز همانند سال گذشته صادرات تهاتری سیب به ازای موز و همچنین خرید تضمینی سیب درختی صنعتی برقرار است و باغداران نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

«شكرالله حاجی وند» روز شنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص انتشار تصاویری مبنی بر رهاشدن سیب درختی تولیدی باغداران آذربایجان غربی در فضای مجازی و نگرانی باغداران از اینكه ممكن است محصول روی دستشان بماند، افزود: آنچه كه در شبكه های اجتماعی و برخی رسانه ها مشاهده می شود، عكس های شیطنت آمیز و فتوشاپ شده كسانی است كه خرید تضمینی دولت متضرر شده اند.
وی اظهارداشت: سال گذشته دولت برای خرید تضمینی ورود نكرد و هركیلوگرم سیب صنعتی در آذربایجان غربی و دیگر استان های كشور به قیمت 600 تا 700 ریال (60 تا 70 تومان) معامله شد.
حاجی وند تصریح كرد: این درحالیست كه امسال دولت با خرید تضمینی سیب درختی صنعتی را چند برابر قیمت سال گذشته می فروشد.
وی افزود: امسال پیش بینی تولید سیب درختی در سطح 250 هزار هكتار است درحالی كه سال گذشته بیش از 3.4 میلیون تن در سطح 249 هزار هكتار داشتیم كه این امر نشان می دهد با وجود افزایش تولید، سطح زیركشت تغییر چندانی نداشته است.
به گفته وی، سال گذشته عملكرد تولید درهر هكتار باغ سیب 15 هزارو 700 كیلوگرم بوده است.

** تاكنون 36 هزارتن سیب درختی صنعتی خرید تضمینی شده است
این مقام مسئول در وزارت جهادكشاورزی تصریح كرد: با وجود حجم بالای تولید سیب درختی در كشور، دولت برای حمایت از تولیدكنندگان داخلی اقدام به خرید تضمینی كرد، به طوری كه از ابتدای فصل برداشت تاكنون در ارومیه 32 هزارتن سیب درختی صنعتی با قیمت 2هزار و 889 ریال (حدود 288 تومان) توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شده است.
وی با بیان اینكه خرید تضمینی سیب درختی در استان های كهگیلویه و بویراحمد، فارس و همدان آغار شده است افزود: تاكنون 36 هزار تن سیب صنعتی توسط تعاون سازمان تعاون روستایی خریداری شده است.
وی اضافه كرد: كشور ما در تولید و عرضه محصولات باغبانی دارای مزیت نسبی است، بنابراین دولت برنامه ای برای خرید تضمینی محصولات باغی ندارد اما امسال به سبب افزایش تولید وارد عمل شده است در حالی كه سال گذشته دولت در خرید تضمینی ورود پیدا نكرده بود.
حاجی وند ادامه داد: سیب های صنعتی خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی كشور در انبارها و سردخانه ها نگهداری و به كارخانجات كنستانتره تحویل می دهد.

** صادرات سیب درختی به شكل تهاتری برقرار است
مدیر كل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهادكشاورزی اظهار داشت: طبق سیاست این وزارتخانه امسال نیز همانند سال گذشته صادرات تهاتر 1.5 كیلوگرم صادرات سیب درختی به ازای واردات یك كیلوگرم موز برقرار است و مشكلی در این خصوص نداریم.
وی گفت: سال گذشته نزدیك 353 هزارتن سیب درختی به كشورهای هدف صادر شده كه عمده این صادرات مربوط به عراق، افغانستان، پاكستان، تركمنستان و امارات متحده عربی بوده است.

** اصلاح و بهبود زیرساخت های صادرات و سورت و بسته بندی سیب در اولویت برنامه ها
مدیركل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهادكشاورزی گفت: اكنون برنامه اصلاح، بهبود زیرساخت ها شامل برداشت محصول، سورتینگ و بسته بندی، سردخانه ها، انبارها، ماشین های حمل و نقل را در اولویت برنامه های خود داریم كه این امر در توسعه صادرات به ما كمك می كند.
حاجی وند افزود: آنچه كه امروز به عنوان انبارداری برای نگهداری میوه جات از جمله سیب برای كوتاه مدت بكار گرفته می شود، مدنظر ما نیست بلكه باید تلاش كنیم با مهیا كردن شرایط مناسب سیب با قیمت بهتری خریداری شود.
وی درباره قیمت منطقی سیب درختی اضافه كرد: عوامل متعددی از جمله عرضه و تقاضا و همچنین برداشت و نحوه نگهداری در قیمت تمام شده سیب تعیین كننده هستند.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها سالانه در دنیا 84 میلیون تن سیب درختی در سطح 5.2 میلیون هكتار تولید می شود كه ایران از لحاظ تولید رتبه سوم و از لحاظ صادرات رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.
براساس آمار سال 2015 اتحادیه اروپا، آمریكا، چین، شیلی، بلاروس، آفریقای جنوبی، نیوزیلند و ایران به ترتیب بزرگترین صادركنندگان سیب درختی بودند.
همچنین طبق آمار سازمان جهانی خوار و بار ملل متحد (فائو) در سال 2014 چین، آمریكا، ایران، هلند و هند به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را در تولید سیب درختی دنیا به خود اختصاص داده اند.
برداشت سیب درختی از شهریورماه هر سال آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد؛ بنابراین بخش عمده صادرات سیب درختی ایران به كشورهای هدف در نیمه دوم سال صورت می گیرد.
اقتصام**9186*2025*گزارش: هما همت خواه*انتشار: لیلا جودی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد