۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82717103
T T
۰ نفر
تحريف هاي زيادي در شيوه هاي عزاداري رخ داده است

شاهرود- ايرنا- دبير تخصصي همايش آواها و نواهاي مذهبي استان سمنان گفت: در طول سال هاي گذشته، تحريف هاي زيادي در شيوه هاي عزاداري به ويژه در حوزه كلام و نغمه ها رخ داده است.

نعمت الله قنبري نيكدل پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود: نخستين همايش آواها و نواهاي مذهبي استان سمنان براي جلوگيري از تحريف ها، معرفي نغمه هاي اصيل و داراي محتوا و ريشه فرهنگي و آشنايي بيشتر جوانان با چنين ميراث هاي ارزشمندي برگزار مي شود .
وي اضافه كرد: با انجام پژوهشي ميداني از 2 سال پيش تاكنون، پيشكسوت هاي استان شناسايي شده و در نهايت 150 تن از مداحان و پيرغلاماني كه بيشتر آن ها سال ها ناشناخته و گمنام بودند، براي شركت در همايش و ثبت و ضبط آثارشان دعوت شده اند.
رييس امور سينمايي و سمعي و بصري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان با اشاره به نبود آمار دقيقي از تعداد فعالان و پيشكسوتان اين عرصه در استان، اضافه كرد: هريك از شهرستان هاي استان سمنان آيين هاي كهن و خاص خود را داشته و در شاهرود هم شخصيت هاي بسياري در بخش هاي بسطام و بيارجمند اكنون در حال فعاليت هستند.
رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهرود هم گفت: مرحله شهرستاني اين همايش روز پنجشنبه با حضور 40 تن از مداحان و روضه خوانان شاهرودي برگزار شد.
شعبانعلي آشوري افزود: اجراي اصلي، برپايي كارگاه هاي پژوهشي با حضور چند تن از پيشكسوت ها و برگزاري نمايشگاه كتاب و عكس آيين هاي عزاداري استان، بخش هاي گوناگون اين همايش را تشكيل مي دهد.
وي يادآور شد: مرحله استاني اين همايش نيز 23 و 24 آبان به ميزباني شاهرود برگزار مي شود.
در استان سمنان 730 مسجد و يك هزارو 400 هيات مذهبي وجود دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانيان ** انتشار دهنده : محسن شاكري
( براي اطلاع از آخرين اخبار و گزارش هاي منطقه ميامي و شاهرود به كانال اخبار شاهرود به آدرسirna_shahrood@ مراجعه فرماييد.)