۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82716115
T T
۰ نفر
پارچه ای كه بدون ملزومات الكترونیكی، داده ذخیره می كند

تهران- ایرنا- محققان می گویند كه با استفاده از خصیصه های مغناطیسی نخ های رسانا، یك نوع پارچه جدید هوشمند ابداع كرده اند كه بدون نیاز به ملزومات و یا حسگرهای الكترونیكی، داده ها را در خود ذخیره می كنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این پارچه هوشمند جدید كه توسط محققان دانشگاه واشنگتن ابداع شده است، می تواند زمینه را برای تولید لباس هایی هموار كند كه با ذخیره كدهای عبور نامرئی، كاربردهایی همچون باز كردن در آپارتمان و یا محل كار داشته باشد.
محققان در مقاله ای كه 25 اكتبر در سمپوزیوم ACM 2017 ارائه شد، توضیح دادند كه برای تولید پارچه هوشمند جدید از خصیصه های مغناطیسی نخ های رسانا كه پیش از این كشف نشده بودند، استفاده كردند.
داده های ذخیره شده در این پارچه با استفاده از ابزاری كه در تلفن های هوشمند برای فعال سازی اَپ های ناوبری جاسازی شده اند، خوانده می شوند.
شیما گلاكوتا، دانشیار دانشكده علوم كامپیوتر گفت: این یك طراحی كاملا عاری از ابزار الكترونیكی است، به این معنی كه می توان این پارچه هوشمند را اتو كرد و یا در ماشین لباسشویی و ماشین خشك كن انداخت.
وی افزود: می توان این پارچه را به صورت یك هارددیسك تجسم كرد؛ به واقع داده ها روی لباس هایی كه پوشیده می شوند، ذخیره می شوند.
قدرت سیگنال های مغناطیسی همانند كلیدهای كارتی هتل ها در عرض یك هفته حدود 30 درصد ضعیف می شوند؛ اما این پارچه را می توان بارها شارژ مغناطیسی و دوباره برنامه ریزی كرد.
محققان در آزمایش های متعدد متوجه شدند كه این پارچه داده های ذخیره شده در خود را حتی بعد از شستشو در ماشین لباسشویی و یا قرار گرفتن در دستگاه خشك كن و یا بعد از اتو شدن در درجه حرارت های بالای 320 درجه فارنهایت، حفظ می كند.
محققان همچنین نشان دادند كه این پارچه مغناطیسی شده زمانی هم كه در جیب كاربر قرار دارد، قابلیت استفاده برای برقراری ارتباط با یك تلفن همراه را دارد.
محققان بر این اساس همچنین لوازم تزئینی مانند كراوات، كمربند، گردن بند یا دست بند ابداع كرده اند كه می توانند داده ها - از كدهای امنیتی گرفته تا برچسب های شناسایی - را بدون نیاز به ابزار الكترونیكی یا چند حسگر در خود ذخیره كنند. داده های ذخیره شده در این لوازم را نیز می توان با كشیدن یك تلفن هوشمند روی آنها رمزگشایی كرد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر